Finanční gramotnost českých žáků: překvapivě nad průměrem
Výsledky mezinárodního šetření PISA 2022 přinesly překvapivé zjištění. Čeští patnáctiletí žáci prokázali nadprůměrnou úroveň finanční gramotnosti ve srovnání s ostatními zeměmi OECD. Ve srovnání s rokem 2012 se ale zhoršili.
Co vlastně PISA zkoumala?
Šetření PISA se zaměřilo na finanční gramotnost jako klíčovou kompetenci pro 21. století. Nesledovalo pouze znalosti žáků, ale především jejich schopnost aplikovat tyto znalosti v běžných životních situacích.
Test pokrýval čtyři hlavní oblasti: peníze a transakce, plánování a hospodaření s financemi, riziko a výnos a finanční prostředí.
Jak si vedli čeští žáci?
Česká republika dosáhla nadprůměrného výsledku 507 bodů. To je o něco lepší než průměr zemí OECD, který činil 498 bodů. Nejlepších výsledků dosáhli žáci z vlámské části Belgie, žáci z Dánska, Kanady a Nizozemska. Srovnatelně s českými žáky si vedli jejich vrstevníci z Rakouska, Polska a USA.
"Celkové výsledky finanční gramotnosti českých žáků a jejich porovnání s ekonomicky vyspělými zeměmi nás těší. A jsme rádi, že k tomu svými aktivitami přispívá i ČNB. Důležitým počinem v tomto směru bylo i zbudování a otevření Návštěvnického centra ČNB v roce 2022,“ řekl člen bankovní rady ČNB Jan Procházka. „Na druhou stranu jsme si vědomi například výrazných rozdílů ve výsledcích daných rodinným zázemím žáků. To ukazuje, že je tu velký potenciál pro zlepšování," dodal.
Socioekonomický status hraje roli
Přestože celkové výsledky jsou pozitivní, šetření odhalilo i znepokojivé skutečnosti. Až 15 % českých patnáctiletých žáků nedosáhlo ani základní úrovně finanční gramotnosti. To znamená, že tito žáci nedokáží samostatně uplatnit znalosti běžných finančních produktů v situacích, které se jich přímo týkají.
Jistě netřeba dodávat, že patnáctiletí si mohou založit základní bankovní účet a plně nakládat s platební kartou, a to jak v kamenných obchodech, tak také online. K dispozici mají i dětské spořicí účty, ale zadlužit se (úvěrem) se naštěstí ještě nemohou.
Výzkum ukázal, že v České republice existuje nadprůměrná souvislost mezi finanční gramotností žáků a jejich socioekonomickým statusem. Rozdílům v socioekonomickém statusu lze podle výsledků PISA testů a dostupných statistik zúčastněných škol připsat až 15 % rozdílů ve výsledcích. To je více než v mnoha jiných zemích s národnostními menšinami a s obyvateli přímo ohroženými chudobou.
Gymnazisté vedou, ostatní zaostávají
Nejlepších výsledků dosáhli žáci víceletých a čtyřletých gymnázií. Naopak znepokojivý je pokles průměrného výsledku žáků základních škol a nematuritních oborů středních škol od roku 2012. Žáci nematuritních oborů mají také nejvyšší sklon k impulzivnímu finančnímu chování.
Obavy z online transakcí
Zajímavým zjištěním je, že mnoho žáků má obavy z provádění online finančních transakcí. Až 41 % žáků s bankovním účtem uvedlo, že si příliš nevěří při posílání peněz online. Podobně 37 % žáků má obavy ohledně zabezpečení citlivých údajů při elektronických platbách. Vyšší sebedůvěra v provádění vybraných finančních operací byla, dle výsledků testování, spojena s vyšším skóre v testu finanční gramotnosti.
Co s tím dělat?
Odborníci se shodují, že je třeba věnovat zvýšenou pozornost žákům, kteří nedosahují základní úrovně finanční gramotnosti. Důležité je také podporovat socioekonomicky znevýhodněné žáky, aby získali potřebné sebevědomí a dovednosti pro správné finanční rozhodování. Klíčovou roli mají pro tyto žáky hrát školy. Jedině tak se můžeme zbavit takzvané „zděděné chudoby“, vyvolané právě neschopností některých rodin naučit své děti základním finančním dovednostem.
Důležité jsou i činnosti v průběžném vzdělávání obyvatelstva, napříč věkovými kategoriemi.
Finanční gramotnost ve školách
Finanční gramotnost je povinnou součástí vzdělávání na základních a středních školách již od roku 2013. Lze ji začlenit do různých předmětů, jako je matematika, občanská výchova nebo informační technologie.
„V aktuálně prováděných revizích rámcových vzdělávacích programů pak důležitost základních gramotností ještě více zesilujeme a kontinuálně ze všech možných úhlů pohledu a ve všech možných souvislostech akcentujeme význam obecnějších dovedností pro úspěšné vzdělávání i osobní a později pracovní život mladých lidí v pokročilém 21. století,“ prohlásil státní tajemník MŠMT Ondřej Andrys.
Resort podle něj v této souvislosti připravuje i širší metodickou podporu pro školy a učitele. „Aby školy dokázaly hledat další příležitosti třeba pro širší začlenění prakticky orientovaného finančního vzdělávání do různých oborů a oblastí, aby ještě více pracovaly na rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti nebo aby ve výuce ještě více využívaly příklady z reálného finančního života včetně akcentu na rizika nadměrného zadlužování,“ uzavřel Andrys.
Dva tisíce žáků z necelé pětistovky škol
ČR se do šetření finanční gramotnosti organizované OECD a pod taktovkou PISA zapojila opětovně po 10 letech. V roce 2022 se v ČR šetření zúčastnil reprezentativní vzorek 2 213 žáků ze 418 škol.
Výše uvedená zjištění vyplývají z národní zprávy, kterou zveřejnila Česká školní inspekce. Šetření se zúčastnilo celkem 20 zemí a Česká republika se umístila nad průměrem. MŠMT a ČNB zveřejnily výsledky testování koncem června 2024.
Lenka Rutteová
Lenka se zaměřuje na projekty v oblasti podpory finanční gramotnosti, zejména v osobních financích. Tématy, kterým se věnuje, jsou zejména půjčky, spoření, banking, kolektivní investování, či pojištění, zkrátka vše, v čem by se měl běžný občan být schopen (po finanční stránce) zorientovat. Během doktorátu na EkF VŠB-TU Ostrava a po jeho získání působila jako odborný asistent na téže fakultě, po mateřských dovolených se již plně věnuje psaní textů převážně z oblasti financí. Potkáte ji v magazínech zaměřených na finanční gramotnost, například na Hyperfinance.cz.
Bezvafinance s.r.o.
Společnost Bezvafinance s.r.o. je samostatným online zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů s licencí od České národní banky, soustředí se však i na ostatní osobní finance - ať už je to půjčka, hypotéka, spoření nebo pojištění. Cílem společnosti je nabídnout uživatelům možnost srovnávat nabídky ze světa osobních financí snadno, rychle a online. Jedním ze základních pilířů společnosti je vzdělávání široké veřejnosti na poli osobních financí a zvyšování finanční gramotnosti.
Více informací na https://www.bezvafinance.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.09.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
18.09.2024 Klíčový okamžik pro globální ekonomiku: Sníží…
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři