mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  30.01.2024 11:19:00

2023 – úspěšný rok pro francouzskou elektromobilitu

2023 – úspěšný rok pro francouzskou elektromobilitu

30.01.2024 / 10:21 | Aktualizováno: 30.01.2024 / 11:19

Francie patří mezi průkopníky v oblasti klimatické politiky a dekarbonizace a byla jednou z vůbec prvních zemí, která zakotvila ve svém zákoně o energetice a klimatu z roku 2019 cíl uhlíkové neutrality do roku 2050. Odvětví dopravy v současnosti ve Francii představuje třetinu veškerých emisí skleníkových plynů a 96 % emisí CO2 produkovaných dopravou pochází ze spalování fosilních paliv. Přechod na „čisté“ formy dopravy a podpora elektromobily u každodenní osobní či nákladní přepravy jsou jedněmi z řešení, jak cíle uhlíkové neutrality dosáhnout.

Rok 2023 byl pro francouzský sektor elektromobility výjimečným: Francie loni překonala hranici 1 milionu zaregistrovaných elektromobilů na svých silnicích, přičemž jen za minulý rok bylo ve Francii uvedeno do provozu téměř půl milionu elektromobilů. Zároveň již v polovině loňského roku dosáhla milníku 100 000 veřejných dobíjecích míst instalovaných na celém svém území. Tohoto cíle se jí podařilo splnit dokonce o sedm měsíců rychleji, než původně plánovala.

Celkový počet registrovaných elektrických a hybridních dobíjecích vozidel ve Francii činil ke konci minulého roku 1 594 841, z toho 64 % bateriových modelů a 36 % dobíjecích hybridních modelů. (Avere-France).

Z přibližně půl milionu nově registrovaných elektromobilů v roce 2023 představují dvě třetiny bateriová vozidla (nárůst o 49,5 % oproti roku 2022) a jednu třetinu plug-in hybridní vozy (o 28,5 % více než za rok 2022). Mezi nejoblíbenější modely patřily v loňském roce: Tesla Model Y, Dacia Spring, Peugeot e-208, Tesla Model 3, Fiat 500e.

K výraznému nárůstu došlo rovněž u nákupů a registrace nákladních elektrických vozidel, jejichž počet se oproti roku předchozímu téměř ztrojnásobil. Registrace dvoustopých motorových vozidel s elektrickým pohonem však po velkém boomu předchozích let o 22 % poklesly.

Dynamického rozvoje se dočkala i síť veřejných dobíjecích stanic, jejichž počet loni vzrostl o 44 % oproti roku 2022. Cílená státní podpora jejich výstavby formou dotací tedy zjevně přináší pozitivní výsledky. Na konci roku 2023 bylo po území Francie rozmístěno v přibližně 40 000 veřejných dobíjecích stanicích přes 118 000 dobíjecích míst. Dostatečná dobíjecí infrastruktura je základním předpokladem rozvoje elektromobility a Francie odhaduje do roku 2035 celkovou potřebu veřejných dobíjecích míst na 300 000 - 400 000 pro více než 12 milionů elektromobilů.

STÁTNÍ DOTACE A PODPORY PRO ROZŠÍŘENÍ BEZEMISTNÍ MOBILITY

I v letošním roce proto bude v souladu se zásadními strategickými dokumenty francouzský stát nadále významně podporovat přechod k bezemisní mobilitě, k čemuž mají napomoci nejrůznější formy státních dotací a podpory, včetně novinky pro letošní rok - sociálního leasingu. Tento dotační program byl zaveden 1. ledna 2024, vztahuje se pouze na elektromobily a má jasně definované podmínky poskytování (profil oprávněných osob, typ vozidla, výše podpory a podmínky pro leasingové společnosti). Sociální leasing je určen především nejskromnějším domácnostem, odkázaným na dojíždění za prací autem, měsíční splátky se pohybují od 100 do 150 eur měsíčně u rodinných modelů vozů a po zájemcích není vyžadována počáteční záloha.

Vláda podporuje přechod na bezemisní formy dopravy i u ostatních skupin obyvatelstva. Při koupi nového elektromobilu lze využít finanční pomoc v podobě ekologického bonusu ve výši až do 7 000 eur. Od 15. prosince 2023 však vozidlo musí splňovat minimální ekologická kritéria, která budou zohledňovat způsob výroby a náklady na přepravu. Přesná částka závisí na pořizovací ceně vozidla, typu motoru a příjmech zájemce o koupi.

Kromě dotací na nákup či užívání elektromobilu i nadále platí dotace na instalaci dobíjecího místa v soukromých domech, bytových domech nebo ve firmách. Pro soukromé potřeby lze na instalaci domácích dobíjecích míst využít daňové úlevy nebo snížené sazby DPH ve výši 5,5 % za podmínky instalace dobíjecího řešení specializovanou firmou. Obyvatele bytových domů mohou využít programu Advenir, stejně tak jako firmy, které chtějí instalovat nabíjecích zařízení na svých parkovištích. O finanční podporu na zřízení nových elektrických dobíjecích míst lze v některých lokalitách žádat i přímo u místních či regionálních úřadů, které elektromobilitu podporují.

PŘÍLEŽITOSTI PRO ČESKÉ FIRMY

Podpora a rozvoj elektromobility a její infrastruktury ve Francii skýtají příležitosti pro uplatnění českých výrobků, komponentů a řešení. Plánované navyšování počtu dobíjecích stanic, ať už veřejných či soukromých, rezidenčních nebo firemních, předpokládá zvýšenou poptávku po komponentech, údržbě nebo softwarových řešeních. Další příležitosti spolupráce se otevírají ve strategickém odvětví výroby baterií v rámci výstavby a provozu čtyř francouzských giga továren.

První z těchto giga továren na elektrické baterie slavnostně uvedlo do provozu v květnu 2023 konsorcium Automotive Cells Company (ACC: Stellantis, TotalEnergies a Mercedes) v Billy-Berclau-Douvrin. Další tři mají být postupně otevřeny taktéž na severu Francie během několika příštích let ve městech Dunkerque et Douai (Envision AESC v roce 2024 v Douai, Verkor v roce 2025 v Dunkerque a ProLogium v roce 2030 v Dunkerque). Francie chce vytvořit z regionu Hauts-de-France (sever Francie) evropské centrum pro výrobu elektrických baterií.

Cílem těchto strategických projektů je posílení odolnosti a konkurenceschopnosti Evropy a snížení závislosti na Asii, která je stále zdaleka největším dodavatelem baterií pro světový automobilový průmysl.

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL A ELEKTROMOBILITA V EVROPĚ

V loňském roce vzrostl v Evropě prodej nových automobilů o 13,9 %, a to především díky výraznému nárůstu prodejů elektrických a hybridních vozů, ale i benzinových modelů. Po třech letech, kdy se automobilový průmysl potýkal s následky pandemie a narušenými dodavatelskými řetězci, je v tomto sektoru patrné jasné oživení a obnova dodávek (ACEA).
Z oživení trhu těžily především elektromobily a hybridní vozy.
Prodej samotných elektromobilů v Evropě za loňský rok vzrostl o 37 %.
Podíl elektromobilů na evropském automobilovém trhu tak nyní představuje 14,6% a poprvé je větší než podíl vozů s dieselovými motory.
Očekávanou dynamiku trhu však nyní zpomaluje inflace a její důsledky.


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688