Rok 2022 byl pro módní e-commerce úspěšný, růst zaznamenala skoro polovina e-shopů
Přes události minulého roku vykázalo 47 % e-shopů růst tržeb. Stejný počet hodnotí daný rok pozitivně. Nejčastější úskalí však pramenila z dražší reklamy, vyšších nákladů na materiál i nájemné, což vyústilo v nižší marže třetiny prodejců. Češi zvedli poptávku po formálnějším oblečení na ples o 64 % a chuť cestovat promítli v 77% růstu v kategorii zavazadel. Lídr v módní inspiraci GLAMI v průzkumu Fashion (Re)search mapoval předešlý rok ve více než šesti desítkách e-shopů.
Konečně normální rok pro téměř polovinu tuzemských e-shopů
Lednového výzkumu GLAMI Fashion (Re)search se zúčastnilo nebývale vysoké množství e-shopů – do hospodářských výsledků nechalo nahlédnout 67 hráčů z Česka a Slovenska. „Rok 2022 byl pro prodejce módy obdobím, kdy se vrátil pocit normálnosti a kdy mohli těžit z poptávky spotřebitelů po novém oblečení a obuvi pro různé příležitosti,” uvádí brand manažerka GLAMI Eliška Hynková. I přes 15% inflaci ožila zejména v první polovině roku spotřebitelská poptávka po módě. Také závěr roku s Black Friday a vánoční sezónou proběhl pro téměř polovinu e-shopů úspěšně. „Růst tržeb vykázalo 47 % obchodníků, což je o 3 procentní body více než v roce 2021. Stejný počet hodnotí rok pozitivně. U 17 % zůstaly tržby stejné a 35 % hlásí pokles,” dokumentuje Hynková.
Prodejci kromě inflace čelili dražší reklamě a nižším maržím
Nutno podotknout, že energetická krize a inflace vyvolané ruskou invazí notně zatopily i e-commerce segmentu. Online obchody s módou se ve 48 % potýkaly se zvýšenými náklady na reklamu, 56 % e-shopů pak hlásilo zvýšené ceny materiálu a nájemného. Dalších 35 % dotázaných obchodníků zmiňovalo nižší marže kvůli nutnosti nabízet větší slevy, 33 % e-shopů trápila větší konkurence, 26 % problémy se řízením zásob a 20 % narušení dodavatelského řetězce.
Češi vzali divadla a plesy útokem, skokově rostla i kategorie plavek
Po letech, kdy bylo na výsluní oblečení na doma či na sport, jsme loni konečně provětrali kousky pro speciální příležitost, ukazují data GLAMI. Divadla, svatby a další události zvedly poptávku po plesovém oblečení o 64 %. Kromě šatů se nakupovaly pánské (+66 %) i dámské obleky (+28 %). Podle studie McKinsey uvádí 39 % vedoucích pracovníků v oblasti módy budou formální oděvy jedním ze tří nejrychleji rostoucích segmentů i v roce letošním.
Pokud jsme si v roce 2022 něco užili, bylo to léto. Popularitu zaznamenaly kategorie jako pánské plavky (+ 41 %), dámské sandály (+30 %) a dokonce i dětské plavky (+178 %). Letní nákupy se pak týkaly i kufrů a cestovních tašek (+77 %). Mezi TOP 5 produktů celosezonně patřily džíny širokého střihu, fleecové mikiny, kotníkové boty, halenky z přírodních materiálů a malé černé šaty. Z barev jsme mimo klasiku volili také veselou oranžovou, fialovou i zelenou.
Celý report o české módní e-commerce v roce 2022 lze stáhnout zde: www.fashion-research.cz/modni-ecommerce-2022.
Fashion (Re)search je dlouhodobý výzkumný projekt vyhledávače módy GLAMI o stavu české módní e-commerce, založený na kontinuálním sběru dat. K tomuto vydání jsme použili výsledky průzkumu, který proběhl mezi 67 českými a slovenskými e-shopy. Sběr dat proběhl v lednu 2023.
GLAMI bylo založeno v roce 2013 Tomášem Hodboďem a Michalem Jirákem jako vyhledávač pro vše, co se týká módy. Každý den GLAMI spojuje tisíce nakupujících se značkami a e-shopy na jednom místě. Díky chytré kategorizaci produktů a výběru módy šitému na míru každého jednotlivce GLAMI zjednodušuje objevování a nakupování módy. Společnost je lídrem ve využívání umělé inteligence při nákupech módy a v roce 2022 založila kapitálový fond GLAMI Ventures s cílem rozvíjet oblast umělé inteligence v e-commerce, podpořit projekty, které usnadňují výběr a nákup produktů v online shoppingu nebo projekty zabývající se cirkulární ekonomikou. Dnes najde zákazník v katalogu GLAMI.cz téměř 3 milionu produktů od více než 25 tisíc značek. GLAMI patří do skupiny GLAMI.group a působí již ve 14 zemích světa.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Daňové přiznání v roce 2020 i za rok 2019. Změny kvůli koronaviru, platby daní 2020, vysvětlení pojmů i povinností, formuláře zdarma.
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Daň z příjmů v roce 2020, změny kvůli koronaviru i daňové přiznání za rok 2019
- Dohoda o provedení práce 2022
- Platové tabulky pracovníků v sociálních službách 2022
- Dohoda o pracovní činnosti 2022
- Příspěvek při pěstounské péči 2022 - kalkulačka
- Alimenty kalkulačka 2022 - výživné na dítě
- Důchod OSVČ 2022 - kalkulačka
- Důchod OSVČ a zaměstnance - srovnání 2022
- Slevy na dani 2023, 2022: na poplatníka lze odečíst 30.840 Kč, na manželku/manžela 24.840 Kč
Prezentace
21.05.2025 Nepodceňujme pojištění vážných chorob
20.05.2025 Samsung srazil cenu svého nejlepší telefonu.
19.05.2025 Láká vás dodatečný příjem? Zjistěte, jak…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, Citfin
Proč se akciové trhy tak rychle oklepaly z dubnového propadu?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Kubánský rum v ohrožení? Produkce kubánského cukru na historickém minimu
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Fed ponechává sazby beze změny, trhy reagují opatrně a zlato osciluje kolem rekordních hodnot
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři