Komise vítá předběžnou dohodu o modernizaci inspekcí lodí a dohledu nad nimi
Modernizace inspekcí lodí a dohledu nad nimi
Komise vítá dnes dosaženou politickou dohodu mezi Evropským parlamentem a Radou o aktualizaci požadavků na státní přístavní inspekci plavidel vplouvajících do přístavů EU a o požadavcích státu vlajky na obchodní plavidla registrovaná v členských státech EU.
Pokud jde o směrnici o státu vlajky, spolunormotvůrci se dohodli na začlenění příslušných pravidel Mezinárodní námořní organizace (IMO) (mezinárodní předpis o nástrojích, neboli předpis III) do práva EU. Tím se zajistí, že tato pravidla mohou být prosazována na lodích plujících pod vlajkou členských států EU. Členské státy budou rovněž muset každoročně provádět dohodnutý počet inspekcí státu vlajky a zajistit digitalizaci zákonných lodních osvědčení členských států, což následně usnadní inspekce státu přístavu.
V dohodě o státní přístavní inspekci bude právo EU sladěno s IMO a Pařížským memorandem o porozumění o státní přístavní inspekci, pokud jde o požadavky týkající se organizace a provádění státních přístavních kontrol. Členské státy se rovněž dohodly, že zavedou dobrovolný režim státní přístavní inspekce pro větší rybářská plavidla a zvýší význam environmentálních požadavků státní přístavní inspekce tím, že upraví rizikový profil lodě používaný k výběru lodí k inspekci. Revidovaná směrnice rovněž stanoví elektronická lodní osvědčení, která inspektorům umožní lépe se připravit před inspekcemi, a zaměří se spíše na dodržování platných pravidel ze strany lodí než na přezkum dokladů, jakmile jsou na palubě.
Státní kontrola státu vlajky a státní přístavní inspekce jsou důležitými nástroji, pokud jde o širokou škálu otázek souvisejících s lodní dopravou, jako je námořní bezpečnost, ochrana životního prostředí, jakož i pracovní podmínky na palubě.
Evropská agentura pro námořní bezpečnost bude podporovat provádění nových ustanovení tím, že bude poskytovat odbornou přípravu a technickou podporu, jakož i nezbytné nástroje IT pro správní orgány vlajky i státní přístavní inspekce.
Další kroky
V návaznosti na dnešní politickou dohodu musí být konečná znění nyní formálně přijata. Jakmile Evropský parlament a Rada tento proces dokončí, budou nová pravidla zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a vstoupí v platnost o 20 dní později. Členské státy budou mít 30 měsíců na provedení směrnic ve vnitrostátním právu.
Pozadí
Návrhy předložila Komise v červnu 2023 jako součást balíčku týkajícího se námořní bezpečnosti. Jak je stanoveno v Zelené dohodě pro Evropu, ve strategii pro inteligentní a udržitelnou mobilitu a v akčním plánu pro nulové znečištění, je Komise odhodlána nasměrovat lodní dopravu na cestu k nulovým emisím, znečištění a nehodám.
Quote
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz