Potřeba nových pravidel EU pro řešení digitální závislosti
Ve usnesení přijatém v úterý 545 hlasy (12 bylo proti a 61 se zdrželo hlasování) poslanci varují před návykovou povahou online her, sociálních médií, streamovacích služeb a online tržišť, které zneužívají zranitelnosti uživatelů k upoutání jejich pozornosti a zpeněžení jejich údajů. Chtějí zvýšit ochranu spotřebitelů prostřednictvím bezpečnějších alternativ, i když ty nejsou pro platformy sociálních médií tak ziskové.
Potřeba nových pravidel EU
Parlament vyzývá Komisi, aby se zabývala stávajícími právními nedostatky a zavedla nové právní předpisy proti návykovému designu. Pokud se jimi nebude zabývat, měl by podle poslanců využít svého práva podnětu. Ve své zprávě vyzývají k posouzení a zákazu škodlivých návykových technik, na které se nevztahuje směrnice o nekalých obchodních praktikách, jako je nekonečné rolování, výchozí funkce automatického přehrávání a neustálá oznámení typu „push“ nebo potvrzení o přečtení.
Etické digitální produkty
Poslanci zdůrazňují, že spotřebitelé a vymahatelé práva se u online služeb setkávají s nedostatkem transparentnosti, a domnívají se, že společnosti by měly být povinny vyvíjet etické a spravedlivé digitální produkty a služby bez temných vzorů, zavádějícího nebo návykového designu.
Aby se zmírnila návyková povaha platforem a posílilo postavení spotřebitelů, vyzývá Parlament Komisi, aby představila digitální „právo nebýt narušen“. Poslanci také chtějí, aby Komise vytvořila seznam osvědčených postupů v oblasti designu, jako je „přemýšlet před sdílením“, vypínání oznámení ve výchozím nastavení, doporučení založená na chronologickém pořadí, možnost volby mezi aplikací v barvě nebo ve stupních šedi, automatické uzamčení některých online služeb po nastavené době a přehledy celkového času stráveného na obrazovce. Navrhují také osvětové kampaně, které by měly vypěstovat bezpečnější a zdravější návyky na internetu.
Dopady na duševní zdraví
Poslanci uznávají pozitivní vliv sociálních médií na společnost, ale jsou znepokojeni fyzickou, psychickou a materiální škodou, kterou může návykový design způsobit, včetně ztráty koncentrace a kognitivních schopností, vyhoření, stresu, deprese, omezené fyzické aktivity. Obzvláště se obávají dlouhodobého dopadu na zdraví nezletilých a chtějí více výzkumu rizik spojených s online službami.
Prohlášení zpravodajky
Zpravodajka Kim Van Sparrentaková (Greens/EFA, NL) uvedla: „Žádná sebekázeň nedokáže překonat triky velkých technologií, které pohánějí armády designérů a psychologů, aby vás udržely přilepené k obrazovce. Pokud nebudeme jednat hned, bude to mít dopad na duševní zdraví a vývoj mozku dalších generací. Evropský parlament dnes vysílá jasný signál: EU musí být první na světě, kdo bude řešit návykový design online služeb.“
Další postup
Evropská komise v současné době posuzuje potřebu aktualizovat některé právní předpisy na ochranu spotřebitele, aby byla zajištěna vysoká úroveň ochrany v digitálním prostředí, přičemž výsledky se očekávají v roce 2024. Zpráva Parlamentu bude podkladem pro tuto probíhající kontrolu způsobilosti.
Souvislosti
Problematické používání chytrých telefonů nebo internetu je spojeno s nižší životní spokojeností a vlivem na duševního zdraví, jako jsou deprese, nízké sebevědomí, úzkost, nedostatek spánku a obsedantně-kompulzivní chování, přičemž nejzranitelnější jsou děti a mladí lidé. Mladí lidé ve věku 16-24 let tráví na internetu v průměru více než sedm hodin denně, přičemž každý čtvrtý z nich vykazuje problematické používání chytrého telefonu připomínající závislost.
Kontakty:
-
Yasmina YAKIMOVA
Press OfficerKontaktní údaje:- Telefonní číslo: (+32) 2 28 42626 (BXL)
- Číslo mobilního telefonu: (+32) 470 88 10 60
- E-mail: yasmina.yakimova@europarl.europa.eu
- Twitterový účet: @EP_SingleMarket
-
Hana RAISSI
Tisková atašé -
Markéta ŽIŽKOVÁ
Tisková atašé -
Iva LAŇOVÁ
Tisková atašé
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz