Královopolské nádraží čeká nová éra v cestování, právě začíná jeho rekonstrukce - celkové náklady stavby dosahují 2,9 miliardy korun
Druhé nejvytíženější nádraží v Brně se chystá změnit tvář. Už přibližně za dva roky nabídne komfortnější cestování díky moderní nádražní budově, která poslouží i jako zázemí pro přilehlý dopravní terminál. Přestaví se také kolejiště, všechna nástupiště budou bezbariérová. Stávající podchod se rozšíří, zároveň propojí přednádraží s Myslínovou ulicí.
Jedním z hlavních prvků začínající modernizace je stavba nové, dvoupatrové nádražní budovy, která nabídne moderní design a funkcionalitu. Prosklený objekt bude mít v přízemí pokladny, obchodní prostory a toalety. Uprostřed haly budou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem. Stávající budova ustoupí nově budované už v červenci příštího roku. Po dobu její výstavby bude zázemí pro cestující zajišťovat provizorní čekárna s kapacitou 250 osob u prvního nástupiště.
Přestaví se kolejiště v celé stanici. Vzroste kapacita pro odstavování souprav dálkových vlaků, pro potřeby nákladní dopravy dojde k prodloužení vybraných kolejí. Současně vzniknou nová nástupiště s moderním zastřešením. Stávající podchod se rozšíří, nově povede napříč celým nádražím až do Myslínovy ulice. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy, nový informační a orientační systém pak usnadní cestování nejen ve stanici, ale i na přilehlých zastávkách Brno[1]Lesná, Brno-Řečkovice a Česká.
„Práce budou probíhat nejen v samotné stanici, ale také na první koleji od Brna-Maloměřic až po Kuřim. Rekonstrukci navíc úzce koordinujeme s modernizací stanice Vlkov a úseku do Křižanova a také se stavbami města a kraje přímo v Brně,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nové zabezpečovací zařízení a obnova mostů, propustků a silničního nadjezdu poskytnou zcela nový standard v bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy. Průjezd vlaků stanicí bude možný rychlostí 120 km/h.
Omezení provozu je v plánu od března příštího roku do listopadu 2025 a bude pouze částečné. Projeví se sníženou kapacitou trati především v regionální dopravě, a to prodloužením intervalu z dnešních 15 na 30 minut.
Celkové náklady stavby dosahují 2,9 miliardy korun. Zhotoviteli prací budou společnosti OHLA ŽS, Subterra, FIRESTA-Fišer a TRAMO RAIL.
Projekt Rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole je navržen na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Jedním z hlavních prvků začínající modernizace je stavba nové, dvoupatrové nádražní budovy, která nabídne moderní design a funkcionalitu. Prosklený objekt bude mít v přízemí pokladny, obchodní prostory a toalety. Uprostřed haly budou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem. Stávající budova ustoupí nově budované už v červenci příštího roku. Po dobu její výstavby bude zázemí pro cestující zajišťovat provizorní čekárna s kapacitou 250 osob u prvního nástupiště.
„Stanice Brno-Královo Pole není jen železničním uzlem, ale také klíčovým bodem městské a příměstské dopravy. Zajišťuje spojení s Vysočinou a slouží jako vstupní brána do krajské metropole pro stále se rozvíjející obce Tišnovska. Toto nádraží se zařadí mezi moderní stanice splňující současné požadavky na pohodlné cestování,“ zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka.
Přestaví se kolejiště v celé stanici. Vzroste kapacita pro odstavování souprav dálkových vlaků, pro potřeby nákladní dopravy dojde k prodloužení vybraných kolejí. Současně vzniknou nová nástupiště s moderním zastřešením. Stávající podchod se rozšíří, nově povede napříč celým nádražím až do Myslínovy ulice. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy, nový informační a orientační systém pak usnadní cestování nejen ve stanici, ale i na přilehlých zastávkách Brno[1]Lesná, Brno-Řečkovice a Česká.
„Práce budou probíhat nejen v samotné stanici, ale také na první koleji od Brna-Maloměřic až po Kuřim. Rekonstrukci navíc úzce koordinujeme s modernizací stanice Vlkov a úseku do Křižanova a také se stavbami města a kraje přímo v Brně,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nové zabezpečovací zařízení a obnova mostů, propustků a silničního nadjezdu poskytnou zcela nový standard v bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy. Průjezd vlaků stanicí bude možný rychlostí 120 km/h.
Omezení provozu je v plánu od března příštího roku do listopadu 2025 a bude pouze částečné. Projeví se sníženou kapacitou trati především v regionální dopravě, a to prodloužením intervalu z dnešních 15 na 30 minut.
Celkové náklady stavby dosahují 2,9 miliardy korun. Zhotoviteli prací budou společnosti OHLA ŽS, Subterra, FIRESTA-Fišer a TRAMO RAIL.
Projekt Rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole je navržen na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz