Meziroční
nárůst výroby o 16,2 % a celkových 1 162 315 vyrobených
automobilů, to jsou
výsledky domácích výrobců osobních vozidel za prvních deset měsíců letošního
roku.
Nárůst zaznamenala i výroba vozidel s elektrickým pohonem. Za stejné období jich bylo vyrobeno celkem 157 856 ks, z toho 114 024 plně elektrických a 43 811 plug-in hybridních osobních vozidel. Vyrobeno bylo i 21 plně elektrických autobusů. Podíl vyrobených
bateriových vozidel se tak opět navyšuje a v segmentu osobních vozidel tvoří již 13,6 % produkce. Nižší výrobní
výsledky meziročně zaznamenali výrobci autobusů 4 155 (-3,3 %) a motocyklů 657 (-55,8 %).
„
Nárůst počtu vyrobených osobních vozidel od začátku
roku či údaje za samotný říjen, kdy výroba meziročně poskočila o 42,9 %, čímž předčila i objemy z předkrizového
roku 2019, to vše je jednoznačným potvrzením vitality domácích výrobců osobních vozidel a skvělou zprávou pro celou ekonomiku. Taktéž pozitivní zprávou je i rostoucí zájem o
bateriové vozy vyrobené v
České republice. To potvrzuje nejen
nárůst jejich již 13,6 % podílu na celkové výrobě, ale i prodejní úspěchy na
exportních trzích. Například
Škoda Enyaq, která se v říjnu stala nejprodávanějším elektrickým vozidlem v
Německu,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení
automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Za prvních deset měsíců tohoto
roku bylo v
České republice vyrobeno 1 162 315 osobních vozidel, tj. meziročně o 16,2 % více než ve stejném období předchozího
roku. Elektrických
automobilů bylo v daném období vyrobeno 157 835 ks a jejich podíl na tuzemské produkci narostl na 13,6 %. Celkem bylo vyrobeno 114 024
bateriových BEV a 43 811 plug-in hybridních vozidel.
Největší domácí
automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v lednu až říjnu 722 394 osobních
automobilů (+27,5 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 96 686, tj. 13,4 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 77 185 vozidel
bateriových a 19 501 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě
automobilky Hyundai bylo za prvních deset měsíců vyrobeno celkem 286 600 vozidel, tj. o 6,2 % víc než ve stejném období loňského
roku. Z celkového počtu vozidel mělo 36 839 čistě elektrický a 24 310 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy, vyrobené v Nošovicích tvoří 21,3 % z celkové tuzemské produkce značky.
Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v daném období 153 321 zkompletovaných
automobilů, tedy o 10 685 vozidel méně než ve stejném období minulého
roku. Negativní kumulativní
výsledky za prvních deset měsíců jsou zapříčiněny únorovými – březnovými a srpnovými – zářijovými odstávkami výroby, které byly způsobeny nedostatkem komponent pro výrobu. V samotném měsíci říjnu naopak kolínská
automobilka potvrdila návrat k plné výrobní kapacitě a vyrobila 23 683 vozidel, tedy o 12,5 % (tj. 2 639 vozů) více než v říjnu loňského
roku.
Autobusy
Výroba autobusů zaznamenala nepatrný meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby. V prvních deseti měsících bylo v
České republice vyrobeno celkem 4 155 autobusů, tedy o 141 méně (-3,3 %) než ve stejném období loňského
roku. Dařilo se vysokomýtskému IVECO CR, kde bylo vyrobeno 3 885 autobusů (+1,6 %). Meziročně nižší výrobní
výsledky naopak evidoval libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 256 autobusů, tedy o 184 méně než v daném období loňského
roku (-41,8 %). Nižší trend výroby zaznamenala i společnost KHMC s hodnotou 14 vyrobených minibusů (-22,2 %). V segmentu elektrických pohonů bylo za leden až říjen vyrobeno celkem 21
bateriových BEV autobusů, a to v závodě společnosti SOR
Libchavy.
Motocykly
Také tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto vykázal meziroční pokles výroby způsobený objednávkovým charakterem produkce a nasycením trhu v loňském
roce. V lednu až říjnu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 657 motocyklů (-55,8 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 831 motocyklů méně než v předchozím
roce.