Irák plánuje páteřní koridor. Má konkurovat Suezu - projekt v hodnotě 17 mld. amerických dolarů
Irák jako mezinárodní centrum spojující Evropu s Asií: taková je vize bagdádské vlády. Má k tomu napomoci také Development Road, páteřní koridor, který je kombinací železnice a dálnice. Projekt v hodnotě 17 mld. amerických dolarů, který má ambice konkurovat dopravní trase přes Suez, je příležitostí také pro české firmy.
Ilustrační foto Shutterstock
Projekt má po kolejích a železnici spojit nově budovaný irácký přístav Grand Faw Port v Perském zálivu (přes města Basra, Bagdád, Mosul až po hraniční přechod Faiš Chabúr s Tureckem). Na irácké straně jde o 1200 km dlouhý úsek železnice a stejně dlouhé paralelně vedené dálnice. Na turecké straně projekt počítá s dostavbou 133 km dlouhého úseku železnice a dálnice, která tento koridor napojí na existující dopravní sítě v Turecku.
Projekt má být oficiálně zahájen v roce 2024, počítá se se třemi časovými fázemi do dokončení v roce 2050. Do prvních čtyř let (do roku 2028) má projekt umožnit přepravu 22 mil. tun nákladu ročně po železnici (fakticky má zajistit přepravu lidí, zboží a energetických surovin – zřejmě ropy). Pokud by se celý projekt dálničního a železničního spojení Turecka a Iráku realizoval, údajně by zkrátil dobu přepravy zboží mezi Asií a Evropou ze 33 na 15 dní (oproti přepravě lodí přes Suez). Projekt by měl generovat každoroční zisk 4 mld. USD a vytvořit 100 tisíc nových pracovních míst.
Konzultantem jsou Italové
Projekt je financován konsorciem iráckých a mezinárodních investorů a odhadované náklady jsou 17 mld. USD. Konzultantem je italská stavební společnost PEG (Progetti Europa & Global S.p.A.), ta již připravila studii proveditelnosti. K projektu již údajně existuje řada technických podrobností, jako například kapacita provozu, standardy, specifikace, počty a typy stanic a signalizačního a komunikačního systému. Prověřována byla nadmořská výška, probíhaly topografické průzkumy, průzkumy půdy apod. V řadě věcí se mají Irácké standardy přizpůsobit již existujícím tureckým požadavkům. Irácká vláda dále pokračuje v přípravách nákresů projektů, průzkumech podloží a logistických řešeních.
Ministr dopravy Iráku Razak Muhibis Al-Saadawi na setkání s velvyslancem ČR Petrem Štěpánkem zájem českých firem o tento projekt přivítal a těší se na spolupráci. Uvedl, že Irák potřebuje české experty pro plánované projekty železniční a infrastruktury. Podle ministra dopravy bude projekt Development Road zahájen (či ohlášen) v květnu 2024. Celá trasa koridoru je rozdělena na 15 částí a ty budou nabízeny separátně firmám k realizaci. Přesný model zatím nebyl vládou určen, výběrová řízení mají být otevřena všem, železnice se má začít stavět z irácké strany a dálnice naopak z turecké. Koridor je z pohledu irácké vlády základem pro rozvoj země a další budoucí velké vládní projekty budou na něj navazovat. Podle ministra jde o projekt mezinárodní – netýká se pouze Turecka a Iráku. Tisk v této souvislosti uvádí častá jednání se zástupci či ministry ze zemí Perského zálivu (Saúdská Arábie, Kuvajt, SAE, Katar, Omán, Bahrajn), Íránu, Jordánska, Sýrie, se zástupci EU a Světové banky. EU v současné době zvažuje podporu tohoto projektu z prostředků Global Gateway.
Nový přístav v Zálivu
Na připravovaný koridor Development Road navazuje již probíhající projekt výstavby přístavu „Grand Faw Port“. Kontrakt na výstavbu tohoto nového iráckého přístavu v Perském zálivu v hodnotě 2,7 mld USD vyhrála v prosinci 2020 jihokorejská společnost Daewoo Engineering & Construction. Ta výstavbu přístavu realizuje ve spolupráci se společnostmi GCPI (Irák) and Technital (Itálie). V současné době pokračuje výstavba pěti přístavních mol. V roce 2028 má přístav mít odbavovací kapacitu 3,5 mil TEU a do dalších 10 let (do 2038) 7,5 mil TEU.
Roman Plevák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bagdádu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.