Do středočeských Zdib zamíří z Prahy tramvaje. V plánu je i konečná v Odolene Vodě
Středočeský kraj připravuje výstavbu nové tramvajové trati z pražských Kobylis do Zdib. Zastupitelé na dnešním jednání schválili smlouvu o spolupráci s obcemi Zdiby a Sedlec. První tramvaje by měly z okraje Prahy do Zdib zajíždět na konci roky 2027.
Do čtyř let by měly z pražské tramvajové zastávky Vozovna Kobylisy začít zajíždět tramvaje přes Dolní Chabry do středočeských Zdib. Zastupitelé na svém dnešním zasedání schválili znění smluv o spolupráci s obcemi Zdiby a Sedlec.
„Protažení tramvajové trati by mělo odlehčit dopravou přetíženému okraji metropole. Postavíme kvalitní a spolehlivé kolejové propojení, čímž posílíme roli veřejné hromadné dopravy a celkově zatraktivníme danou lokalitu. Jinak řečeno, cílem je komplexní řešení veřejné dopravy v obcích. Nedávno jsme dokončili dokumentaci k žádosti o územní rozhodnutí a podali na stavební úřad. kterou podáme na stavební úřad v září. Zahájení výstavby trati plánujeme na rok 2025, hotovo by mělo být na konci roku 2027,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Pro naplnění cílů jsou nejvýznamnějšími body smlouvy o spolupráci se Zdiby výstavba nové komunikace Nová Průběžná, která povede po jižní straně obce. Na silnici II/608 se napojí mezi jižním okraje obce a Celním úřadem. Zaústěna bude do ulice Chaberské. Současná ulice Průběžná již kapacitně nestačí zejména autobusové dopravě. Kraj se zaváže i k osazení zeleně anebo úpravě vodních toků a doplnění stávajícího odvodňovacího systému. „Za námi půjde i zadávací řízení na zhotovitele akce. Kraj bude v celé akci zastupovat Krajská správa a údržba silnic,“ připomíná Petr Borecký.
Co se týče smlouvy s obcí Sedlec, pak se kraj zavazuje k doplnění stávajícího splaškového odvodňovacího systému. Totiž splašková kanalizace terminálu Sedlec bude napojená na stávající kanalizaci obce. Z důvodu vyčerpané kapacity čističky odpadních vod ve vlastnictví obce je nutné ji zkapacitnit. Naopak srážková voda bude z terminálu odvedena do trojice retenčních nádraží, doplněných poldrem jako bezpečnostním přelivem pro ochranu před přívalovými deští. Projekt počítá i s odlučovači ropných látek a dočišťovači.
Trať bude dlouhá zhruba 5,2 kilometru. Začínat by měla v zastávce Vozovna Kobylisy a pokračovat v ose současné „staré ústecké“ silnice II/608 až do Dolních Chabrů. Na konci silnice je převedena na její východní okraj a pokračuje do Zdib a dále k obratišti v budoucím terminálu Sedlec. „Součástí terminálu Sedlec je i parkoviště P+R s kapacitou 834 parkovacích míst. Projekčně je tento terminál připraven pro budoucí navazující tramvajové trati do Líbeznic a Odolene Vody. Na tento záměr jsme si nechali vypracovat technickou studii, kterou nyní představujeme obcím. Koridor bude od terminálu v Sedlci kopírovat dálnici, současně však musí zohlednit její plánované rozšíření na 3+3 jízdní pruhy. Samotná stavba trati do Odoleny Vody by mohla začít v roce 2030,“ připomíná Petr Borecký.
Na trase je počítáno s osmi zastávkami, trať by měly obsluhovat linky 10 a 17. V případě té první by měla tramvaj spojit Sedlec a Zdiby se zastávkami Kobylisy, Palmovka, Flora, I. P. Pavlova, Anděl a Sídliště Řepy. Linka 17 pak míří z Kobylis na Staroměstskou, Palackého náměstí do Libuše v Praze 4, přičemž ve špičce by měla jezdit každých 8 minut, v sedlech pak 10 minut, večer ve dvacetiminutových intervalech a o víkendech co čtvrthodinu. Linka 10 bude do Zdib a Sedlce zajíždět vždy v přepravních špičkách, přičemž souhrnný interval spojů v přepravních bude 4 minuty.
Náklady na celou akci jsou zhruba 2,5 miliardy korun, přičemž 85 procent by měla pokrýt unijní dotace.
© ilustrační foto
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři