České sklo má na Filipínách dlouhou tradici i zářivou budoucnost
Lustry české výroby prosvětlují nejexkluzivnější manilské prostory již desítky let. Rostoucí exporty i pokračující stavební boom ukazují, že českému sklu se na Filipínách bude dařit i v budoucnu. Česko se rovněž snaží nalákat filipínské turisty na objevování sklářských tradic i nákupy křišťálu.
Na Filipínách se prosazuje také firma Lasvit. Na snímku její sídlo v Novém Boru. Foto: Shutterstock
Český křišťál má na Filipínách dlouholetou tradici sahající až do období první republiky. V meziválečném období první prezident Filipínského společenství Manuel Quezon nechal z tehdejšího Československa objednat honosné křišťálové lustry pro reprezentační prostory prezidentského paláce. Lustry byly dle historických pramenů instalovány v roce 1937, ale už o několik let později se vrátily zpátky do dřevěných beden. Manila se v prosinci 1941 stala bojištěm pacifické fronty a pečliví správci prezidentského paláce složené lustry uložili do bezpečných prostor. Po skončení druhé světové války se nepoškozené lustry mohly vrátit na původní místa a jejich lesk až do dnešních dnů obdivují všechny návštěvy, které přijímá filipínský prezident.
LASVIT I PRECIOSA
Českému sklu se však daří i v moderní době, z poslední dekády lze zmínit zejména velké světelné instalace od českých firem Lasvit a Preciosa v luxusních hotelech a zábavních komplexech v metropolitní oblasti Manily. Zajímavé je, že nejen luxusní hotely si uvědomují hodnotu českého křišťálu, ale také místní retailový trh. Díky distribuční síti jsou české křišťálové a skleněné výrobky dostupné i pro běžné Filipínce, kteří si mohou přinést krásu a eleganci českého umění přímo do svých domovů.
České exportní statistiky uvádějí, že za prvních osm měsíců letošního roku se na Filipíny vyvezly lustry a svítidla v hodnotě více než 40 milionů korun, což představuje téměř desetinásobný nárůst oproti stejnému období roku 2022. S ohledem na pokračující stavební boom v sektoru HORECA (hotely, restaurace, kavárny) i v sektoru rezidenčního bydlení lze očekávat, že poptávka po českých svítidlech bude i nadále silná.
Novináři v zahradě Pačinek Glass. Foto: Velvyslanectví ČR v Manile
ČESKÉ SKLO FILIPÍNCE LÁKÁ
Česko láká Filipínce k objevování sklářských tradic i nákupům křišťálu. Místní povědomí o české sklářské tradici se snaží zvyšovat i Velvyslanectví ČR v Manile. Ambasáda ve spolupráci s agenturou CzechTourism uspořádala pro vybrané filipínské novináře cestu do Česka. Účelem cesty, která se uskutečnila v rámci projektu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED), bylo v první řadě představit naši zemi jako atraktivní turistickou destinaci pro filipínské cestovatele.
Kromě návštěvy tradičních, věhlasných památek v Praze se novináři vydali i na cestu Křišťálovým údolím, které představuje ucelený produkt cestovního ruchu. Mezi hlavní lákadla Křišťálového údolí určitě patří možnost vyzkoušet si práci skláře a odvézt si vlastní výrobek domů, nebo procházka křišťálovou zahradou sklárny Pačinek Glass. Umělecký sklář Jiří Pačinek pravidelně spolupracuje s filipínskými umělci a výsledky jejich spolupráce se často objevují i v prodejních galeriích moderního umění na Filipínách.
Díky mediálním výstupům filipínské čtenářské publikum získalo lepší informace o procesu výroby českého křišťálu, vánočních ozdob, bižuterie či svítidel a lustrů a rovněž tak i o příbězích, které stojí za výše uvedenými značkami, se kterými se Filipínci mohou setkat na svých cestách nebo přes místní distributory přímo na Filipínách.
Maroš Guoth, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Manile
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?