Polsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Polsko aktivně rozvíjí silniční síť s důrazem na budování dálnic, rychlostních silnic, mostů a obchvatů měst. V Národním programu výstavby silnic s výhledem do roku 2033 počítá celkem s 6,1 tisíci km nových komunikací s celkovým objemem investic ve výši téměř 300 mld. PLN (1 570 mld. CZK). Přibližně 3,5 tisíc km je již rozestavěno či připraveno k zahájení výstavby. Výstavba dalších 2,6 tisíc km bude realizována v následujících letech. Příležitosti pro české firmy skýtají hlavně doplňující vládní programy na vybudování přibližně 100 městských obchvatů na území celého Polska a 21 mostů přes největší polské řeky.
Od roku 2014 byly investice do silniční infrastruktury v Polsku zakotveny v národním strategickém dokumentu, na jehož základě bylo vybudováno či zahájeno budování 3,5 tisíc km nových dálnic a rychlostních silnic. Výstavba dalších 2,6 tisíc km má být dle aktualizovaného vládního programu realizována do roku 2033. Celkový finanční rámec vládního programu s výhledem do roku 2033 dosahuje výše téměř 300 mld. PLN (1 540 mld. CZK). Zatímco 105 mld. PLN je určeno na již budované či zahájené úseky, dalších 195 mld. PLN (1 020 mld. CZK) je přeznačeno na dosud nezahájené projekty, které budou vysoutěženy v následujících letech.
Z pohledu českých firem by nicméně mohly být zajímavé především zakázky na menší stavby, které jsou vypisovány dle samostatných investičních plánů. Ministerstvo infrastruktury vypracovalo program budování 100 městských obchvatů na území Polska v období let 2020–2030, který doplní činnosti Generálního ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) související s výše uvedeným Národním programem výstavby silnic. Náklady na zavedení programu byly odhadnuty na téměř 28 mld. PLN (147,7 mld. CZK). Další důležitý investiční program polské vlády má název Mosty pro regiony. Tento program počítá s výstavbou 21 nových mostů přes největší polské řeky. Na plnění úkolů programu byly vyčleněny prostředky ze státního rozpočtu ve výši 2,3 mld. PLN.
Na zlepšení kvality silniční přepravy je zaměřen také Program posílení vnitrostátní silniční sítě do roku 2030. Jeho finální podoba byla vládou přijata na podzim roku 2022. Jeho cílem je zajištění stabilního rámce financování stavebních a údržbových prací na silnicích s užitečným zatížením do 11,5 tuny na nápravu. Projekty budou zaměřeny i na křižovatky a zabezpečení silnic pro ostatní účastníky provozu. Celkem bude v jeho časovém horizontu vyčleněno celkem 58,3 mld. PLN (305 mld. CZK). Jednotlivé zakázky budou vypisovat regionální ředitelství GDDKiA. V neposlední řadě pak stojí za zmínku také program Bezpečná silniční infrastruktura 2021–2024. Celkem 2,5 mld. PLN (13,2 mld. CZK) je určeno na menší dopravní stavby, které jsou zaměřeny na zvýšení bezpečnosti provozu, včetně značení, osvětlení, cyklostezek, chodníků, nadchodů a dalších prvků zaměřených na cyklisty a pěší.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři