Bulharsko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Železniční doprava trpí podfinancováním a urgentně potřebuje modernizaci. Za předchozí vlády se podařilo vyřešit akutní problémy se zadlužeností státních železnic. To umožnilo rozjet odkládané a nezbytné investiční projekty. Bulharsko pořídilo nové lokomotivy Siemens, probíhá modernizace železničních vagónů a starších lokomotiv. Významný objem prostředků včetně fondů EU směřuje do výstavby a modernizace tratí a jejich zabezpečení.
Rekonstrukce železničních tratí v zemi je prioritou v rámci financování z fondů EU v současném finančním období, kompletní rekonstrukcí prochází zejména hlavní trať spojující Evropu s Tureckem, rozvíjí se ale i propojení se Srbskem, Severní Makedonií a Rumunskem. Objem investic do aktuálních projektů modernizace železniční infrastruktury činí 1,4 mld. EUR (fondy EU - OPTTI a CEF). Pro období 2021-2027 plánuje Národní železniční infrastruktura projekty v rámci programů CEF/CEF 2 (cca 2,3 mld. EUR), OPTTI a PTC (více než 1,6 mld. EUR), Interreg (15 mil. EUR) a také Národního plánu obnovy a odolnosti (NRRP, přes 130 mil. EUR). Potřeba modernizace a rozvoje si žádá investice i do obnovy vozového parku, proto BDŽ plánuje v osobní dopravě nakoupit 10 nových elektrických lokomotiv a 130 osobních vagónů, nákupy nové techniky platí též pro nákladní dopravu. V NRRP počítá vláda s nákupem 42 elektrických vlakových souprav pro příměstskou dopravu, 20 elektrických rychlovlaků pro hlavní meziregionální tratě, 18 posunovacích lokomotiv a modernizací palubního signalizačního zařízení pro 108 provozovaných vlaků v celkové výši 370 mil. EUR.
Další oblastí kolejové dopravy, kde existuje potenciál pro uplatnění (například soupravy), je rozvoj městské hromadné dopravy v hlavním městě Sofii, tj. metra, kde tvoří cca dvě třetiny z celkové částky 500 mil. EUR investované do výstavby linky č. 3 (etapy 1 a 2) prostředky z fondů EU, v plánu je i rozšíření této linky o dalších 9 stanic s financováním z NRRP a OPTTI. Metro také investuje do nákupu osmi souprav nových vlaků, výměny či modernizace stávajících vlaků ruské provenience. Celkové investice mají dosáhnout 335 mil. EUR, z toho tvoří dodávka vlaků 56 mil. EUR.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři