Albánie - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Celkem je v Albánii instalováno 677 km jednokolejných tratí. Elektrifikace neexistuje. Tratě jsou ve velmi špatném stavu, někde je z bezpečnostních důvodů povolena pouze nákladní doprava. Albánská vláda zahájila postupnou rekonstrukci a modernizací nejvíce potřebných úseků, na kterých dojde k úpravě podloží, aby splňovalo evropskou normu rychlosti do 100 km/hod (nyní max. povolená rychlost je 60 km/hod) a zatížení vozové nápravy do 22,5 t. Dojde též k modernizaci signalizačních a zabezpečovacích systémů.
Modernizace tratí započala úsekem Tirana–Durres (součást panevropského koridoru VIII) o délce 39 km. Tendr na rekonstrukci vyhrála v roce 2021 italská firma s cenou 1,7 mld. Kč, která je hlavním dodavatelem stavebních prací. Subdodávky v podobě signalizační a zabezpečovací techniky dodá americká firma, signalizační systémy pro lokomotivy další italská. Projekt je financován půjčkou od Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD) ve výši 1,5 mld. Kč a grantem od Western Balkans Investment Framework (WBIF) ve výši 885 mil. Kč, částečně též z prostředků albánské vlády (cca 20 %). Práce byly zahájeny koncem roku 2021, doba výstavby se předpokládá 30 měsíců. Předpokládá se uzavření dodatku ke kontraktu na elektrifikaci tratě.
Druhým úsekem v pořadí pro modernizaci je trať vedoucí na hranice s Černou Horou, konkrétně úsek Vore-Hani Hotit v délce 140 km s odhadovanými náklady na rekonstrukci ve výši 4,1 mld. Kč. Prováděcí projekt financovaný částkou ve výši 112 mil. Kč prostřednictvím grantu WBIF je hotov, tendr na realizaci by měl být vypsán v průběhu roku 2023. Financování zajištěno prostřednictvím EIB a EBRD.
Dalším úsekem je trať Durres-Rrogozhinë-Elbasan-Pogradec, pro který byla v roce 2018 vyhotovena studie financovaná z prostředků Western Balkans Investment Framework. Tento úsek o celkové délce 151 km bude za účelem rekonstrukce rozdělen do několika částí, z nichž má nejvyšší prioritu úsek Durres-Rrogozhinë o délce 33,5 km s náklady ve výši 1,3 mld. Kč, na který je již vyhotoven projekt. Tendr na modernizaci by mohl být vypsán již v roce 2022. Trať je součástí South East Pan European Corridor VIII (Durres–Skopje–Sofia).
Ve střednědobém horizontu má být realizován úsek Rroghozinë–Elbasan–Pogradec a navazující propojení až na hranici se Severní Makedonií. Úsek si vyžádá náklady 5,2 mld. Kč, studie proveditelnosti financovaná ze strany WBIF je již hotova.
V dlouhodobém horizontu je plánován projekt propojení albánské železnice s řeckým úsekem Pogradec–Kapshtica–Kristalopigi–Florina–Soluň, kde dojde k napojení na TEN-T Orient/East Med Rail Corridor (Hamburg–Soluň). Studie proveditelnosti byla dokončena, projekt je součástí INTERREG Albania-Greece Program IPA CBC (Instrument for Preaccession Assistance Cross Border Cooperation). Projekt si vyžádá náklady ve výši 3,7 mld. Kč.
Vozový park albánských železnic je v žalostném stavu, všechny lokomotivy jsou československé provenience. Jedná se o dieselelektrické lokomotivy řady T 669 firmy ČKD vyrobené v letech 1968–1990, kterých bylo postupně z Československa dovezeno do Albánie 62 kusů. V provozuschopném stavu je však v současné době méně než třetina. V roce 1988 a v průběhu devadesátých let bylo dovezeno i několik německých lokomotiv z druhé ruky, které však také již nejezdí. Po rekonstrukci tratí nebudou stávající lokomotivy vyhovovat novým požadavkům na rychlost, bezpečnost a komunikaci s dispečinkem. V roce 2019 byla proto firmou CZ LOKO předána albánské straně studie proveditelnosti na jejich modernizaci. Zda se však vláda k modernizaci lokomotiv odhodlá není stále jisté, ve hře je i varianta nákupu lokomotiv nových. Kromě lokomotiv nastane v budoucnu i potřeba nových osobních a nákladních vagónů. Ty stávající jsou vozy z druhé ruky nakoupené v 90. letech z Německa, Rakouska, Itálie a Polska.
V souvislosti se zahájením rekonstrukce železniční trati spojující dvě největší albánská města Tirana a Durres (34 km) připravují Albanian Railways nákup sedmi osobních elektrických příměstských vlakových souprav se třemi vagony (tzv. Electric Multiple Unit Regional Vehicle). Tendr má být vypsán v roce 2023. Ve hře je i možný pronájem tratě soukromému koncesionáři, který by si příslušné vozové jednotky opatřil sám (pravděpodobně z druhé ruky).
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři