Japonsko - Zemědělství a potravinářství, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Maloobchodní prodejci se vlivem změny stravovacích návyků více zaměřují na sortiment hotových výrobků a výrobků privátních značek. Jedná se o klíčové segmenty pro maximalizaci jejich zisku. Hotových jídel se v meziročním srovnání prodává více o 25 %, dále je zájem o maso a masné výrobky s téměř polovičním tempem růstu. Kromě zpracovaných potravin se většina supermarketů také zaměřuje na sortiment produktů privátních značek, a to hlavně v metropolitních oblastech. Největší nárůst byl zaznamenán u suchých potravin, jejich prodej se meziročně zvedl o polovinu, navýšení nabídky však supermarkety plánují také u čerstvých výrobků privátních značek, které jsou sice nejčastěji deklarovány jako „nízkonákladové“, ale také jako „bezpečné“ a ve velkých městech roste tendence je řadit mezi „vysoce kvalitní“.
V souvislosti s rekordním šířením ptačí chřipky napříč celým Japonskem došlo ke skokovému nárůstu cen vajec (meziročně o 70 %). Vzhledem k tomu, že bylo vybito více než 10 % nosnic, je nyní cena vajec rekordní a v potravinářském průmyslu se vejce nahrazují alternativama, nejčastěji mořskými plody.
Z důvodu ukončení omezení otevírací doby restauračních zařízení roste poptávka po alkoholických nápojích. Z hlediska českého exportu pak jde hlavně o pivo, víno, destiláty a suroviny používané v pivovarnictví.
Japonské Ministerstvo zemědělství, lesnictví a rybářství (MAFF), inspirované evropskou Zelenou dohodou nebo americkou Novou zelenou dohodou, vytvořilo pro dodavatelské řetězce v zemědělství novou Strategii zelených potravin (Green Food System Strategy). Cílem této strategie je zlepšení environmentálních, sociálních a ekonomických dopadů v celém dodavatelském řetězci do roku 2050. Konkrétně se jedná o cíle: nulové emise CO 2 mající původ v zemědělství, lesnictví a rybářství; snížení aplikace chemických hnojiv a pesticidů o 50 %; rozšíření plochy ekologického zemědělství na 1 mil. ha (zvýšení o 25 %) a zvýšení produktivity výrobců potravin minimálně o 30 %. Strategie zahrnuje plán rozvoje inovativních technologií a výrobních systémů do roku 2040 s plánovanou implementací do roku 2050. S novým důrazem japonské vlády na ekologické hospodaření a produkci bioproduktů se očekává větší zájem spotřebitelů o produkty ekologického zemědělství. Jednou z priorit MAFF je také rozšíření existující platformy soustředící se na výměnu zkušeností v oblasti chytrého zemědělství (smart agri). Nově se mohou zahraniční výzkumné ústavy i soukromé společnosti, které mají zájem o spolupráci s japonskými protějšky a dalšími registrovanými subjekty ze zámoří, stát členy iniciativy nazvané Field for Knowledge, Integration and Innnovation (FKII).
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři