(Kurzy.cz)
Buffettova BYD v červenci s novým rekordním prodejem elektromobilů. Dařilo se i NIO, roste však především Li Auto
Zejména v posledních letech se vzhlíží ke společnosti Tesla, jakým tempem se jí daří navyšovat produkci a pomalu se tak také v tomto ohledu zařazovat po bok předních světových automobilek. Pokud se nicméně podíváme na čínskou společnost BYD, její expanzi může i Tesla závidět. Pokud se vezme v úvahu červencová celková produkce, BYD by již byla schopna na anualizované bázi vyrobit téměř 3,27 mil. vozů NEV vozů (New Energy Vehicle). Tedy svých plug-in hybridů a elektromobilů. Pokud se z toho vezmou v úvahu čistě jen bateriové vozy, lze hovořit o anualizované výrobě 1,67 mil. vozů. Pro porovnání Tesla loni vyrobila 1,37 mil. elektromobilů, letos se jich od ní očekává cca 1,8 mil.
BYD v červenci zkrátka vyrobila celkem přes 272 tis. vozů, což je meziročně o dvě třetiny více. Čistě elektromobilů z toho bylo přes 139 tis., tedy v tomto segmentu firma rostla ještě o něco rychleji, resp. o 71 %. Pro dokreslení rozvoje firmy možno zmínit, že ještě o rok dříve v červenci 2021 firma vyprodukovala „jen“ 50 tis. elektromobilů.
Firma právě se svými produkty pokračuje také v postupné expanzi do zahraničí. V červenci zde prodala přes 18 tis. vozů. Posledním novým trhem, kam firma začíná dodávat je Chile. Jak jsme zmiňovali v článku „Mercedes a BYD pouští na trh další společný produkt“, BYD hodlá v Jižní Americe také přímo vyrábět, když v Brazílii před měsícem odtajnila plány na výstavbu hned 3 továren.
V kontextu produkce NEV vozů je jistě od firmy zajímavým údajem, kolik vyprodukovala baterií. V červenci o celkové kapacitě 12,4 GWh, tedy od počátku roku kumulativně téměř již 72,7 GWh. Kromě baterií do vozů údaj zahrnuje také bateriová úložiště, která firma rovněž nabízí. BYD se totiž v tomto segmentu, v rámci svého programu „PV+Storage“, orientuje rovněž na oblast fotovoltaiky. Zmínit možno rovnou ještě její zaměření i na železnice. Vyvíjí svůj „SkyRail“ - jednokolejný systém pro města. Oproti budování klasické podzemní dráhy má být výstavba SkyRail o 2/3 rychlejší, resp. o 80% levnější.
NIO s novým prodejním rekordem
Čínská Tesla, jak je také často společnosti NIO přezdíváno, prodala v červenci vůbec poprvé v historii více než 20 tis. vozů. Po prodaných 13 tis. vozech v červnu konkrétně 20 426, což je meziročně více než dvojnásobek. Zájem je znát o v květnu představenou modernizovanou verzi SUV s označení ES6, kterých se prodalo v uplynulém měsíci více než 10 tis.
Weilai, jak je v čínštině firma nazývána, při pohledu zpět stále však vlastně příliš vozů neprodala. Od roku 2018 lze totiž v souhrnu hovořit o sotva 365 tis. elektromobilech.
Ohledně často diskutované kvality, potažmo bezpečnosti čínských vozů, možno nicméně zmínit výsledky testů z posledních týdnů. NIO pro své vozy modely ET5 a EL7 (ES7) získala pětihvězdičkové hodnocení v bezpečnostních testech Euro NCAP 2023.
XPeng zaujal Volkswagen
Podstatně kratší dobu v Číně působící konkurenční XPeng historicky celkově prodal již téměř srovnatelně, resp. přes 311 tis. elektromobilů. Zatímco v červnu prodal 8 620 vozů, v uplynulém měsíci přes 11 tis., tedy šestý měsíc v řadě se firmě podařilo prodeje navýšit. V červenci vlastně zapůsobila novinka G6, když v prvním měsíci se vozu prodalo přes 3,9 tis.
Připomenout lze, že před týdnem XPeng oznámil uzavření dlouhodobého partnerství s Volkswagenem, jehož cílem je společný vývoj dvou modelů elektromobilů třídy B pod značkou Volkswagen. XPeng poskytne především svou platformu vozu G9 a software ADAS (Advanced Driver Assistance System).
Li Auto meziročně roste nejvýrazněji
Červencovým meziročním 227% nárůstem prodejů nicméně zvítězila Li Auto, když prodala rekordních více než 34 tis. vozů. Tedy druhý měsíc v řadě pokořila hranici 30 tis. prodaných vozů. Od počátku roku se její prodeje rozrostly na více než 173 tis. vozů. Ze zmiňovaných malých mladých automobilem v uplynulém měsíci zároveň jako první pokořila hranici 400 tis. celkem prodaných vozů. Li Auto se svými třemi typy SUV s označením Li L7 až Li L9 zkrátka sklízí úspěchy, když se vlastně ale většinou nejedná o čistě bateriové vozy, ale plug-in hybridy. I přes zmiňované prodeje nicméně poměrně přemrštěně působí počet jejich 337 autosalónů ve 128 městech.
V kontextu produkce, potažmo dle všeho přetrvávajících výrazných prodejů také automobily Tesla, je elektromobilita letos v Číně evidentně na výrazné růstové vlně.
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select