muni.cz (Masarykova univerzita)
Z regionů  |  18.07.2023 11:53:03

Studenti MU přenesli Brno do počítačové hry Minecraft

Studenti MU přenesli Brno do počítačové hry Minecraft

Skautského motta Člověk se nejvíc učí tím, že něco dělá se drží Vojtěch Brůža a Jonáš Rosecký. Ajťáci, kteří mají rádi přírodu a pomáhají lidem se něco nového naučit. Třeba poznat Brno prostřednictvím populární počítačové hry Minecraft.

Brněnské náměstí Svobody v Minecraftu.
Brněnské náměstí Svobody v Minecraftu.

Foto: BRNO.EMCIFY.CZ

 

Projekt Brno v kostce, se kterým přišli studenti Fakulty informatiky MU, vytvořil na základě veřejně dostupných dat a algoritmů věrohodné prostředí Brna v Minecraftu. Jako podklad studenti použili 3D model města a digitální model terénu, mnoho datových vrstev bylo použito z OpenStreetMap.

V nejprodávanější hře na světě s jednoduchou grafikou, kde se vše skládá z kostek, už vzniklo mnoho měst. Brno je ale úplně první, které bylo celé vygenerované na základě počítačového programu i do těch nejmenších detailů. Na ploše čtyři sta kilometrů čtverečních nabízí pohled nejen do centra města, ale i jednotlivých sídlišť a kopíruje také řeky, lesy a přehradu.

Cílem obou informatiků původně bylo vymodelovat fakultu informatiky na dny otevřených dveří během covidu. Okolí fakulty nám přišlo trošku prázdné, tak jsme si řekli, že vytvoříme ještě pár budov. A nakonec nás to trošku přerostlo, říká s úsměvem Vojtěch. Během loňského hackatonu #HackujBrno se pak povedlo přidat do hry i další části Brna, samotnou fakultu postavit detailněji a do Minecraftu ji umístit jako střed vesmíru. Hrál jsem Minecraft od vydání jeho první verze a vrátili jsme se k němu právě v covidu, kdy jsme se nemohli potkávat. Slavili jsme v něm třeba i narozeniny, a to nás poprvé napadlo, že Minecraft má potenciál, a rozhodli se hru využít i pro něco jiného, doplňuje.

Projekt Vojtěcha a Jonáše je unikátní v řešení postupu, jak město ve hře modelovat. Hráčů, kteří v Minecraftu něco vybudovali, je mnoho. Jejich modely také určitě vypadají mnohem lépe než například naše Brno. Ale my jsme naprogramovali Generátor, který je algoritmicky schopný reálně vypadající město vytvořit z veřejně dostupných podkladů a dat, vysvětluje Jonáš s tím, že na Generátoru oba společně pracují dál, tak aby sloužil například jako platforma pro městské plánování.

V Minecraftu tak dnes chystáme online workshopy, kterých se v rámci urban planning zúčastní sedm evropských měst, dodává Vojtěch, který v současné době rozvíjí Generátor na stáži v irském Dublinu.

Protože Minecraft je hra, kterou hrají miliony lidí na celém světě a je otevřená pro modifikace a úpravy, i Brno vygenerované Vojtěchem a Jonášem nyní žije vlastním životem. Ve hře je aktivní komunita hráčů, kteří se snaží do projektu zapojovat a Brno dotvářet, což jsme vlastně ani nečekali, ale jsme za to rádi, říká Jonáš.

A zapojit se mohou i budoucí studenti Masarykovy univerzity. Stejně tak jako hráčům z celého světa je i jim ve virtuální podobě přístupné náměstí Svobody, socha Jošta, tramvajové trasy po celém Brně i některé budovy fakult Masarykovy univerzity.

Navíc inspirací pro studium jim mohou být právě Vojtěch a Jonáš. Šel jsem na univerzitu s tím, že vlastně nevím, co chci dělat. Informatiku jsem si vybral proto, že mi přišla cool a perspektivní. Začal jsem na jiném oboru, bál jsem se, že na to nebudu mít, že nezvládnu matiku, že tomu nebudu rozumět. Ale vždy mě lákala počítačová grafika a vizualizace a přemýšlel jsem, jak se dají využít i jinak než pro zábavu. A nakonec to vše studium i moje představy o budoucnosti do sebe zapadá, říká Vojtěch a Jonáš dodává: Na informatiku nelze nastoupit s tím, že se budete věnovat jen něčemu konkrétnímu. Vše se rychle mění, i já jsem měl, než jsem se potkal s Vojtou, rozpracováno několik dalších projektů.

Vylepšování volně přístupné verze 1.0 není nyní pro oba informatiky prioritou, soustředí se na dokončení studia. Vojtěch doktorského a Jonáš magisterského. Oba by ale byli rádi, kdyby jejich dílo pomohlo nadšencům se nejen propojovat, ale i učit. Chceme se zabývat tím, jak hru využít jako motivaci ke vzdělávání. Je pro nás důležité, aby projekt měl nějaký přesah než jen ten, že si hráči mohou projít Brno a zahrát si v něm populární Minecraft, uzavírá Vojtěch.

Vojtěch Brůža a Jonáš Rosecký.
Vojtěch Brůža a Jonáš Rosecký.
Foto: BRNO.EMCIFY.CZ

Vojtěch Brůža studuje doktorský program na Fakultě informatiky MU a zabývá se návrhem a tvorbou aplikací pro vzdělávání v kolaborativní virtuální realitě. Po studiu bakaláře bioinformatiky se začal věnovat generativnímu designu, VR a počítačové grafice. Je nadšeným hudebníkem a miluje sport a tanec. Spoustu věcí se naučil při práci s mládeží ve skautu a v církvi.

Jonáš Rosecký je studentem magisterského programu Vizuální informatika na Fakultě informatiky MU. Zabývá se především vývojem webových aplikací a na psaní Minecraft pluginů náhodou narazil v rámci projektu v HCI (Human-Computer Interaction) labu. Tento svět ho úplně uchvátil. Mimo oblast informačních technologií rád tráví čas v přírodě či s přáteli u ohně.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688