Studenti MU přenesli Brno do počítačové hry Minecraft
Skautského motta Člověk se nejvíc učí tím, že něco dělá se drží Vojtěch Brůža a Jonáš Rosecký. Ajťáci, kteří mají rádi přírodu a pomáhají lidem se něco nového naučit. Třeba poznat Brno prostřednictvím populární počítačové hry Minecraft.
Projekt Brno v kostce, se kterým přišli studenti Fakulty informatiky MU, vytvořil na základě veřejně dostupných dat a algoritmů věrohodné prostředí Brna v Minecraftu. Jako podklad studenti použili 3D model města a digitální model terénu, mnoho datových vrstev bylo použito z OpenStreetMap.
V nejprodávanější hře na světě s jednoduchou grafikou, kde se vše skládá z kostek, už vzniklo mnoho měst. Brno je ale úplně první, které bylo celé vygenerované na základě počítačového programu i do těch nejmenších detailů. Na ploše čtyři sta kilometrů čtverečních nabízí pohled nejen do centra města, ale i jednotlivých sídlišť a kopíruje také řeky, lesy a přehradu.
Cílem obou informatiků původně bylo vymodelovat fakultu informatiky na dny otevřených dveří během covidu. Okolí fakulty nám přišlo trošku prázdné, tak jsme si řekli, že vytvoříme ještě pár budov. A nakonec nás to trošku přerostlo, říká s úsměvem Vojtěch. Během loňského hackatonu #HackujBrno se pak povedlo přidat do hry i další části Brna, samotnou fakultu postavit detailněji a do Minecraftu ji umístit jako střed vesmíru. Hrál jsem Minecraft od vydání jeho první verze a vrátili jsme se k němu právě v covidu, kdy jsme se nemohli potkávat. Slavili jsme v něm třeba i narozeniny, a to nás poprvé napadlo, že Minecraft má potenciál, a rozhodli se hru využít i pro něco jiného, doplňuje.
Projekt Vojtěcha a Jonáše je unikátní v řešení postupu, jak město ve hře modelovat. Hráčů, kteří v Minecraftu něco vybudovali, je mnoho. Jejich modely také určitě vypadají mnohem lépe než například naše Brno. Ale my jsme naprogramovali Generátor, který je algoritmicky schopný reálně vypadající město vytvořit z veřejně dostupných podkladů a dat, vysvětluje Jonáš s tím, že na Generátoru oba společně pracují dál, tak aby sloužil například jako platforma pro městské plánování.
V Minecraftu tak dnes chystáme online workshopy, kterých se v rámci urban planning zúčastní sedm evropských měst, dodává Vojtěch, který v současné době rozvíjí Generátor na stáži v irském Dublinu.
Protože Minecraft je hra, kterou hrají miliony lidí na celém světě a je otevřená pro modifikace a úpravy, i Brno vygenerované Vojtěchem a Jonášem nyní žije vlastním životem. Ve hře je aktivní komunita hráčů, kteří se snaží do projektu zapojovat a Brno dotvářet, což jsme vlastně ani nečekali, ale jsme za to rádi, říká Jonáš.
A zapojit se mohou i budoucí studenti Masarykovy univerzity. Stejně tak jako hráčům z celého světa je i jim ve virtuální podobě přístupné náměstí Svobody, socha Jošta, tramvajové trasy po celém Brně i některé budovy fakult Masarykovy univerzity.
Navíc inspirací pro studium jim mohou být právě Vojtěch a Jonáš. Šel jsem na univerzitu s tím, že vlastně nevím, co chci dělat. Informatiku jsem si vybral proto, že mi přišla cool a perspektivní. Začal jsem na jiném oboru, bál jsem se, že na to nebudu mít, že nezvládnu matiku, že tomu nebudu rozumět. Ale vždy mě lákala počítačová grafika a vizualizace a přemýšlel jsem, jak se dají využít i jinak než pro zábavu. A nakonec to vše studium i moje představy o budoucnosti do sebe zapadá, říká Vojtěch a Jonáš dodává: Na informatiku nelze nastoupit s tím, že se budete věnovat jen něčemu konkrétnímu. Vše se rychle mění, i já jsem měl, než jsem se potkal s Vojtou, rozpracováno několik dalších projektů.
Vylepšování volně přístupné verze 1.0 není nyní pro oba informatiky prioritou, soustředí se na dokončení studia. Vojtěch doktorského a Jonáš magisterského. Oba by ale byli rádi, kdyby jejich dílo pomohlo nadšencům se nejen propojovat, ale i učit. Chceme se zabývat tím, jak hru využít jako motivaci ke vzdělávání. Je pro nás důležité, aby projekt měl nějaký přesah než jen ten, že si hráči mohou projít Brno a zahrát si v něm populární Minecraft, uzavírá Vojtěch.
Vojtěch Brůža studuje doktorský program na Fakultě informatiky MU a zabývá se návrhem a tvorbou aplikací pro vzdělávání v kolaborativní virtuální realitě. Po studiu bakaláře bioinformatiky se začal věnovat generativnímu designu, VR a počítačové grafice. Je nadšeným hudebníkem a miluje sport a tanec. Spoustu věcí se naučil při práci s mládeží ve skautu a v církvi.
Jonáš Rosecký je studentem magisterského programu Vizuální informatika na Fakultě informatiky MU. Zabývá se především vývojem webových aplikací a na psaní Minecraft pluginů náhodou narazil v rámci projektu v HCI (Human-Computer Interaction) labu. Tento svět ho úplně uchvátil. Mimo oblast informačních technologií rád tráví čas v přírodě či s přáteli u ohně.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz