Ojeté vozy začaly konečně zlevňovat. Zatímco v prvním kvartálu letošního
roku se ojetá
auta prodávala v průměru za 299 000
Kč, ve druhém kvartálu, tedy od dubna do června, spadla průměrná cena na 293 000
Kč. V mezikvartálním porovnání tak došlo ke 2% zlevnění. Průměrná prodejní cena za celé první pololetí letošního
roku však činila 296 000
Kč a v meziročním srovnání byla o 2,4 % vyšší. Loni se ve stejném období prodávala ojetá
auta za 289 000
Kč. Jedná se o nejnižší meziroční
nárůst ceny od prvního kvartálu
2021.
„
Ceny ojetých aut narazily na
strop a přestaly
růst, což je
dobrá zpráva pro všechny, kteří se chystají pořídit si ojeté
auto. Samozřejmě ale také přestaly
růst výkupní ceny vozidel, což nepotěší ty, kteří se chystali ojeté
auto prodat a spekulovali na vyšší cenu,“ říká Martin Pajer, ředitel
společnosti Cebia, která trh ojetých vozidel dlouhodobě monitoruje. Dodává, že meziroční nárůsty cen ve výši 10 a více procent se v letošním
roce již neočekávají, stejně tak se ale neočekává další zlevnění. Podle Pajera budou ceny za ojetá
auta v příštích měsících nejspíš stagnovat.
V letošním
roce se na trh prodávaných ojetých
aut opět vrací ve větší míře
česká auta. Po letech poklesu se jejich podíl navýšil, v meziročním srovnání z loňských 42,18 % na letošních 49,56 %, tedy o 7,38
procentních bodů. Klesl naopak podíl
aut s deklarovaným
německým původem, který loni vykázal 21,84 % a letos „jen“ 19,29 %. Důvodem je výrazný pokles počtu dovezených ojetých
aut ze zahraničí, který zapříčinil pokles počtu
aut prakticky ze všech (z hlediska dovozů) významnějších zemí.
Celkově se letos v prvním pololetí registrovalo v
České republice 81 369 dovezených osobních ojetých
aut, což je o 7 938
aut méně než ve stejném období loňského
roku. Jde tedy o pokles o 8,9 %. Meziročně méně
aut se zatím dovezlo ve všech uplynulých šesti měsících letošního
roku.
Průměrné stáří dovezených
aut vykázalo letos zatím 10,8
roku, což je více než loni (10,6
roku). Podíl vozidel starších 10
let činil v prvním pololetí 49,41 %, což je sice meziročně méně o 2,15
procentního bodu, bohužel však narostl podíl
aut starších 15
let, a to z 22,81 % na 23,47 %.
Průměrné stáří všech osobních ojetých vozů bez ohledu na jejich původ činilo letos 9,1
roku, což je meziročně o necelých pět měsíců méně. Za sníženým průměrným stářím prodávaných
aut však stojí české ojetiny, které omladily o více než
rok (o 1,1
roku a vykázaly průměrné stáří 7,2
roku), protože se na trh začaly opět dostávat mladé a zánovní vozy z operativních leasingů a trh se začal i v tomto ohledu opět stabilizovat.
Průměrná doba prodeje ojetého
auta se letos zvýšila z loňských 61 dní na 63 dní, oproti prvnímu letošnímu kvartálu jde však o pokles, neboť průměrná doba prodeje od ledna do března byla 65 dní. Rychlejšímu prodeji napomohlo mj. i mírné snižování prodejních cen.
Průměrná doba prodeje ojetiny s
Cebia REPORTem činila letos 53 dní,
Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 10 dní.
Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů činila letos 147 000 km, meziročně o 2 000 km méně. Vzhledem k přílivu mladších ojetin by průměrný nájezd mohl klesnout více. Důvodem, proč se tak nestalo, je pravděpodobně častější stáčení tachometrů či stáčení o vyšší hodnoty, neboť příliv mladých vozů převažuje
nad zvyšujícím se podílem
aut s vyšším stářím.
Nejprodávanějšími modely byly opět vozy
Škoda Octavia, jejichž podíl činil 9,81 % nabídky. Vozy
Škoda se umístily i na druhé a třetí příčce (
Fabia,
Superb) a dohromady tvořila všechna ojetá
auta této značky z
TOP 10 nejprodávanějších
aut 21,23 % trhu. Vozy
Volkswagen z
TOP 10 zaujaly 6,95 % trhu a podíl všech deseti neprodávanějších
aut dosáhl 32,27 %.
Mezi ojetými
auty se stále nejčastěji vyskytují vozy s naftovým motorem (49,57 %), ale již delší dobu netvoří většinu nabídky. Ojetá
auta na
benzín byla na trhu zastoupená 46,41 %, což je meziročně prakticky neměnné. Vozy na
elektřinu tvořily necelé
procento nabídky (0,88 %).
Z hlediska barvy narostl meziročně podíl šedých a bílých
aut na trhu. Prvenství si nadále udržely vozy šedé (21,5 %), respektive šedé a stříbrné (8 %), neboť řada stříbrných vozů je označena jako vozy šedé. Druhé
místo bylo zastoupené barvou černou (18,3 %) a třetímu vládla barva
bílá (19,1 %).
Podíl vozidel, která neměla platnou STK, meziročně vrostl z 19,7 % na 22,2 %. Podíl prodávaných ojetých
aut, u nichž prodejci uváděli, že jsou po prvním majiteli, meziročně klesl ze 48 % na 45,4 %. Ve stejném období
roku 2021 činil podíl
aut po prvním majiteli více než polovinu nabídky, přesně 52,2 %. Jde tedy o dlouhodobější pokles.
Podíl osobních ojetých
aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního
roku 99,24 % a meziročně se mění jen o setiny
procentního bodu. Reálný podíl havarovaných
aut je ve skutečnosti výrazně vyšší než 0,76 % nabídky. Například v případě pětiletých
aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých
aut je po havárii už 60 % z nich. Někteří prodejci však nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně klienty často ani o poškození neinformují. Zatajování havárií patří dlouhodobě mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých
aut.
Vývoj počtu dovážených ojetin
Dovozy ojetých
aut do české republiky letos výrazně poklesly. V prvním pololetí se dovezlo o 7 938 ojetých osobních
aut méně než ve stejném období loni, což představuje pokles o 8,9 %. Meziroční poklesy počtu dovezených
aut vykázaly zatím všechny měsíce. V
České republice se tak letos v prvním pololetí registrovalo z dovozu celkem 81 369 osobních ojetých vozidel.
Průměrné stáří dovezených
aut vykázalo letos zatím 10,8
roku, což je více než loni (10,6
roku).
Podíl těchto vozidel starších 10
let činil v prvním pololetí 49,41 %, což je meziročně méně o 2,15
procentního bodu, bohužel však narostl podíl
aut starších 15
let, a to z 22,81 % na 23,47 %.
Stáří prodávaných vozidel
Průměrné stáří všech osobních ojetých vozů, které se prodávaly v prvním pololetí letošního
roku na českém trhu
ojetých automobilů na hlavních inzertních portálech, bylo 9,1
roku, což je meziročně o necelých pět měsíců méně.
Průměrné stáří všech prodávaných dovezených ojetých vozů bez ohledu na
rok dovozu letos činilo 10,8
roku, což bylo zhruba o tři měsíce více než loni. Vozy s českým letos výrazně omládly – vykazovaly totiž průměrné stáří 7,2
roku, což bylo o 1,1
roku (cca 13 měsíců) méně než loni. Za snížením stáří stojí zvýšená nabídka českých
aut na trhu, a především návrat zánovních a mladých ojetin. Snížení průměrného stáří českých
aut zpět na úroveň z přechozích
let i zvýšení nabídky českých
aut lze považovat za pozitivní trendy, které ukazují na pomalý návrat trhu do dlouhodobého normálu.
Průměrné stáří vozového parku v kategorii osobních
automobilů se každým
rokem zvyšuje a ke konci letošního prvního kvartálu dosahovalo rovných 16
let (loni na konci prvního kvartálu to bylo 15,65
roku). Vzhledem k tomu, že se nezvyšuje průměrné stáří prodávaných
aut, to znamená, že si lidé starší
auta častěji nechávají a jezdí s nimi, což zhoršuje bezpečnost na českých
silnicích.
Udávaný stav kilometrů na tachometru
Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů činila letos 147 000 km, meziročně o 2 000 km méně. Vzhledem ke složení nabídky vozů lze usuzovat, že dochází k častějšímu stáčení tachometrů nebo se tachometry stáčí o větší počet kilometrů.
Preference jednotlivých typů pohonů
Mezi ojetými vozy se stále nejčastěji vyskytují vozy s naftovým motorem (49,57 %), ale již delší dobu netvoří většinu nabídky. Ojetá
auta na
benzín byla na trhu zastoupená 46,41 %, což je meziročně prakticky neměnné. Vozy na
elektřinu tvořily necelé
procento nabídky (0,88 %).
Nejprodávanější modely
Nejprodávanějšími modely byly opět vozy
Škoda Octavia, jejichž podíl činil 9,81 % nabídky. Vozy
Škoda se umístily i na druhé a třetí příčce (
Fabia,
Superb) a dohromady tvořila všechna ojetá
auta této značky z
TOP 10 nejprodávanějších
aut 21,23 % trhu. Vozy
Volkswagen z
TOP 10 zaujaly 6,95 % trhu a podíl všech deseti neprodávanějších
aut dosáhl 32,27 %.