Komise vítá nové ambice IMO v oblasti klimatu do roku 2030, 2040 a 2050 a vyzývá k zahájení transformace - Emise z námořní dopravy
Komise vítá dohodu, jíž bylo dnes dosaženo v Mezinárodní námořní organizaci (IMO) ohledně revize její strategie pro snižování emisí skleníkových plynů z lodí z roku 2018. Dohoda je milníkem ke snížení uhlíkové stopy mezinárodní námořní dopravy a k zajištění toho, aby odvětví lodní dopravy spravedlivě přispívalo k dosažení cílů Pařížské dohody úměrně svému 3 % podílu na celosvětových emisích. Nyní, po dosažení dohody, je důležité zahájit provádění co nejdříve.
Revidovaná strategie pro rok 2023 stanoví cílnulových čistých emisí z lodí „do roku 2050 nebo kolem něj, tj. téměř do roku 2050“. Jedná se o významné zvýšení úrovně ambicí ve srovnání se stávající strategií z roku 2018, jejímž cílem bylo snížit emise z lodí ve stejném časovém horizontu pouze o 50 %. Byla rovněž dohodnuta trajektorie s orientačními kontrolními body stanovenými na snížení emisí skleníkových plynů z lodí nejméně o 20 % – v roce 2030 o 30 % – a alespoň o 70 % – v roce 2040 – ve snaze o 80 % – v obou případech ve srovnání s úrovněmi z roku 2008. Komise je připravena spolupracovat s členskými státy EU a dalšími stranami IMO na realizaci postupu, který bude v souladu s teplotním cílem Pařížské dohody.
Strategie rovněž stanoví důležitý cíl alespoň 5 % – usilovat o 10 % – zavádění technologií, paliv a/nebo zdrojů energie s nulovými nebo téměř nulovými emisemi skleníkových plynů do roku 2030. Tento cíl nastartuje přechod tím, že vyšle jasný signál námořnímu a palivovému průmyslu a podpoří požadovaná investiční rozhodnutí a volbu paliva.
V neposlední řadě bylo dosaženo dobrého pokroku, pokud jde o opatření k provádění cílů. IMO dosáhla konsensu ohledně potřeby přijmout tato opatření do roku 2025 a měla by zahrnovat normu upravující postupné snižování intenzity emisí skleníkových plynů lodních paliv a mechanismus stanovování cen emisí skleníkových plynů z námořní dopravy. Opatření budou vypracována na základě komplexního posouzení dopadů, které zajistí, aby účinně snižovala emise z tohoto odvětví a zároveň přispívala k rovným podmínkám a spravedlivé a spravedlivé transformaci, která nikoho neopomíjí.
Úrovně ambicí a orientační kontrolní body zohledňují emise skleníkových plynů z lodních paliv během životního cyklu s cílem snížit emise v rámci hranic energetického systému mezinárodní lodní dopravy, čímž se zabrání přesunu emisí do jiných odvětví. Komise v tomto ohledu vítá schválení pokynů pro intenzitu emisí skleníkových plynů běhemživotního cyklu lodních paliv, které poskytují pevný základ pro nadcházející roky a zaručují snížení emisí skleníkových plynů.
Členské státy EU a Komise úzce spolupracovaly a prokázaly vedoucí úlohu při usnadňování dnešní dohody. EU bude i nadále spolupracovat se stranami IMO s cílem rozhodnout do roku 2025 o jasných a ambiciózních opatřeních a pokračovat v poskytování pomoci rozvojovým a nejméně rozvinutým zemím.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři