(Kurzy.cz)
Buffett se zbavuje akcií čínské automobilky BYD, která přitom výrazně šlape na paty Tesle
Akcie čínské společnosti BYD, která se z velké části zabývá především výrobou „zelených“ automobilů, vystoupaly na burze v Hongkongu v úvodu týdne na 3měsíční maxima na 240 HK$. Dnes mírně korigovaly na závěrečných 237,60 HK$. Během necelých 2 měsíců zkrátka zhodnotily o zhruba čtvrtinu, když se v polovině března obchodovaly i za méně než 196 HK$. V severním směrování jim jistě pomáhají zprávy o narůstajících prodejích vozů firmy, na druhou stranu brzdou ve větším rozletu akcií mohou být poměrně výrazné prodeje jednoho z hlavních akcionářů. Tedy Berkshire Hathaway, spadající pod křídla Warrena Buffetta. Sobotní valná hromada skupiny důvody prodejů nepoodkryla. Nikdo se vedení firmy nezeptal, proč k redukci podílu dochází, když BYD v minulosti Buffett tak chválil. Každopádně tím Berkshire Hathaway realizuje výrazné zisky. Mohla však vyšší, když při pohledu zpět se akcie BYD obchodovaly v posledních 2 letech ještě o poznání výše.
Vývoj akcií BYD na burze v Hongkongu
„Věštec z Omahy“ zainvestoval do akcií společnosti BYD již v roce 2008. Berkshire Hathaway totiž tehdy prozřetelně koupila na 225 mil. akcií BYD za kurz jen 8 HK$, tedy za zhruba 230 mil. USD. Více než dekádu na podíl nesahala a držela tak ve společnosti více než 20% podíl. Teprve loni koncem léta uskutečnila první prodeje. V úvodu listopadu pak oznámila pokles podílu pod hranici 18 %.
Pak se zdálo, že prodeje ustaly. Nicméně v posledních týdnech se naopak rozhořely na plno. Pondělní regulatorní hlášení poodkrylo prodej dalších 1,96 mil. akcií BYD v přepočtu za zhruba 58,9 mil. USD. Konglomerát Berkshire Hathaway tak vlastní již „jen“ 108 mil. akcií BYD, tedy méně než polovinu původního podílu.
Prodeje BYD v dubnu meziročně téměř dvojnásobné
Od loňska jsou v nabídce BYD již jen NEV vozy (New Energy Vehicle), tedy jen Plug-in hybridní vozy či elektromobily. Výrobu vozů čistě jen se spalovacím motorem firma totiž ukončila. A právě loňský rok přinesl strmý náběh produkce, potažmo prodejů. Letos v únoru poprvé měsíční produkce NEV vozů přesáhla 200 tis. A tak tomu bylo i v dubnu. Vyrobených 209,5 tis. vozů znamenalo meziroční nárůst o téměř 95 %. Z toho čistě jen elektrických vozů bylo přes 110 tis., tedy meziročně o 91 % více. Z hlediska prodejů se k zákazníkům v dubnu dostalo přes 210 tis. automobilů (+98 %), resp. elektromobilů přes 104 tis. (+82 %). Do zámoří/zahraničí BYD v dubnu dodala necelých 15 tis. NEV vozů.
BYD dodává také bateriové systémy. Společně s elektromobily zkrátka objem kapacity v dubnu dodaných baterek činil téměř 10 GWh. Od počátku roku se tím rozšířil na celkových necelých 37 GWh.
BYD vs. Tesla
Od počátku letošního roku zkrátka BYD prodala čistě jen elektromobilů 369 tis. Vzhledem k tomu, že lídr trhu konkurenční Tesla zveřejňuje údaje jen na kvartální úrovni, možno zmínit její prodeje v úvodní části letošního roku v objemu necelých 423 tis. vozů. Za stejné období čínská BYD dodala k zákazníkům téměř 265 tis. elektromobilů. V posledních 2 měsících již prodeje elektromobilů BYD přesáhly vždy hranici 100 tis. vozů, tedy lze hovořit o anualizovaném objemu již více než 1,2 mil. vozů. Tedy jen o necelou desetinu nižší, než loni prodala zmiňovaná Tesla.
K čínské BYD, která byla založena v roce 1995, možno doplnit, že se prvotně angažovala v segmentu baterií pro mobilní telefony. Například automobily začala na trh dodávat v roce 2005 po předchozí akvizici firmy Xi´an Tsinchuan Auto. O 3 roky později začala BYD již dodávat na trh vůbec první Plug-in hybrid na světě. Každopádně jejím budoucím počinem by se vedle automobilismu měly stát také železnice. Vyvíjí svůj „SkyRail“ - jednokolejný systém pro města. Oproti budování klasické podzemní dráhy má být výstavba SkyRail o 2/3 rychlejší, resp. o 80% levnější.
Závěrem možno zmínit, že akcie BYD se duálně obchodují také na Wall Street pod označením BYDDY coby ADR v poměru 2:1 k akciím, avšak jen na OTC.
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Okomentovat na facebooku
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři