Americký maloobchod dál slábne
Maloobchod v USA byl v březnu slabý, když klesl o 1 procento namísto očekávaných -0,4 pct. Čísla stáhly dolů tržby za benzín, které se propadly o více než 5 procent, ale i bez nich to vypadá jen o trochu lépe a znaménko minus zůstává. Pokles totiž vykázala většina hlavních oblastí obchodu, přičemž slušně rostly jen internetové prodeje, tedy dlouhodobě sílící oblast obchodu. Meziročně už maloobchod vykazuje růst jen o 2,9 procenta, což je další zpomalení v řadě.
Pokud se podíváme na celý první kvartál, výsledek není žádná hrůza, naopak. Maloobchod v 1Q reálně rostl odhadem o 1,3 %. Soukromá spotřeba tak zřejmě v tomto kvartálu táhla ekonomiku stále kupředu. Je to ale dáno pouze velmi silným lednem, kdy tržby skočily vzhůru, aby následně z této vyšší základny postupně klesaly.
Velkou otázkou tedy zůstává, jestli spotřebitel v dalších měsících najde sílu k opětovnému navýšení útrat, které jsou klíčovým zdrojem růstu ekonomiky. Polštář úspor se vyčerpává, ale ve druhém čtvrtletí by stále měl dát prostor pro spotřebu, než jeho vyčerpání začne tlačit domácnosti více do úspor.
Přestože data těžko označit za dobrá, výnosy dluhopisů v první reakci narostly a dolar se dočkal menší korekce posledních ztrát. Na amerických akciových futures vidíme mírný pokles.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín poprvé od začátku roku zlevňuje! Kam až ceny klesnou?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři