Tři ze čtyř dlužníku mají problémy s e-shopem - Německo
Nákupy na internetu se těší rostoucí oblibě. Jejich popularitu zesílila koronavirová pandemie minimalizující osobní kontakty lidí. Jednoduchost a pohodlí objednání prakticky čehokoli on-line však může u některých lidí vést k finančním těžkostem.
Jak sdělil Německý spolkový statistický úřad Destatis se sídlem ve Wiesbadenu, podíl 28 % z celkových 575 000 osob, jež v roce 2021 hledaly pomoc v dluhové poradně, dlužil v on-line shopech a u zasilatelských obchodů. Tento podíl v uplynulých 5 letech vzrostl o 3 %. V roce 2016 dlužilo těmto obchodům ještě 25 % z celkových asi 617 000 občanů, kteří se obrátili na dluhovou poradnu.
Závazky, jež měli předlužení Němci u věřitelů z řad on-line shopů a zasilatelských obchodů, činily v roce 2021 v průměru částku 587 EUR. To odpovídalo však jen necelým 2 % celkových průměrných dluhů všech předlužených občanů v SRN. Průměrná suma předlužení byla 31 087 EUR. V roce 2016 dlužili lidé on-line obchodům a zasilatelským platformám v průměru 510 EUR. Celá částka zadlužení lidí ve službách dluhové poradny dosahovala v průměru 31 613 EUR.
On-line se rozmáhá
Nakupování po internetu je v Německu silně rozšířené: podle studie o využívání informačních a komunikačních technologií v soukromých domácnostech 2022 mají 4 z 5 (81 %) lidí ve věku 16 až 74 let už alespoň jednu zkušenost s nákupem zboží nebo služeb přes internet. Mezi pohlavími jsou jen marginální rozdíly: zatímco 82 % mužů má takovou zkušenost, u žen to je 80 %.
Přes tento drobný rozdíl v samotném nakupování je ale v porovnání podílu osob obou pohlaví zásadnější diferenciace v zadlužení. Ženy jsou zpravidla dlužnicemi s vyššími částkami v on-line shopech a u zasilatelských obchodů. V roce 2021 mělo dluhy tohoto druhu bezmála 35 % žen, jež si vyžádaly poradenství v dluhové poradně U mužů činila tato kvóta naproti tomu jen 23 %. Také průměrná dluhová zátěž u této formy nákupů byla u žen 779 EUR, zatímco u mužů podstatně méně (425 EUR).
Další zásadní rozdíly v podílu lidí, kteří loni uváděli, že už objednávali zboží nebo služby přes internet, jsou rozpoznatelné s ohledem na jejich věk. Nejvyšší podíl internetových nakupujících je s 91 % ve skupině ve věku 25 až 44 let. I v nejmladší kategorii 16 až 24 let má takovou zkušenost 84 % respondentů.
Ve středním věku 46 až 64 let uspokojuje své potřeby on-line 81 % Němců. Poté ale podíl příznivců internetových nákupů výrazně klesá: ve věku 65 až 74 let objednává věci a služby na internetu jen 57 % Němců.
Vysoký podíl mladých dlužníků
V souladu s těmito podíly příznivců on-line nákupů jsou předlužením postiženi hlavně mladší lidé, kteří neuhradili své závazky on-line a zasilatelským obchodníkům. V roce 2021 bylo zastoupení 38 % osob-dlužníků tohoto druhu hledajících dluhové poradenství ve věku 20 až 24 let. Se stoupajícím věkem podíl bezradných osob v poradnách postupně ubývá. Ve věkové kategorii 25-34 let jich bylo v roce 2021 ještě 34 %, zatímco u věkové skupiny 55-64 let činil podíl 21 %.
Favority jsou oblečení a obuv
Silná poptávka v on-line zóně nakupování je v Německu obzvláště po oblečení, obuvi, doplňcích a sportovním zboží. Necelá půlka obyvatelstva ve věku 16 až 74 let (49 %) si na internetu objednala v 1. čtvrtletí 2022 produkty z těchto kategorií. Populární jsou i filmy a hudba (29 %), potraviny, nápoje a zboží každodenní spotřeby (21 %) – ty patří k často pořizovanému zboží on-line. Další skupinu tvoří knihy, časopisy a noviny (19 % kupujících) nebo ubytování (17 %).
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři