38 nových značek na českém trhu: LEGO, Chanel a další
- Na český maloobchodní trh loni vstoupilo 38 nových značek, stejně vysoký počet jako předloni
- Mezi nejvýznamnější brandy, jež k nám loni přišly, patří Balenciaga, Chanel, Sport Vision nebo LEGO
- 13 značek (cca třetina) je z módního odvětví: oblečení, obuv, doplňky a šperky
- 9 brandů je Francie, 7 z Itálie
- 34 značek otevřelo svůj první obchod v Praze
- 16 brandů přišlo do obchodních center, 14 na hlavní nákupní třídy
Český maloobchodní trh opět potvrdil svou atraktivitu pro retailové značky, jichž k nám v loňském roce přišlo 38. Počet je shodný s rokem 2021: tehdy byl příchod 38 brandů zčásti dán odložením některých vstupů kvůli pandemii. Je to zároveň zhruba o polovinu více než v letech 2019 (22 značek) a 2020 (25 značek).
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Maloobchodní trh prošel v posledních letech mnoha výzvami a zkouškami, ale je zjevné, že pro zákazníky je nadále atraktivní – což je pro retailery dobrá zpráva. Diskuse, které s nimi probíhají na mezinárodní úrovni, ukazují na jejich pozitivní sentiment ohledně nutnosti dalšího rozvoje a zkvalitňování jejich obchodů a podpory významu značky. V regionu střední a východní Evropy je vstupní branou pro značky již tradičně právě Česká republika, a to díky své kupní síle a přetrvávající oblibě Prahy ze strany zahraničních návštěvníků, kteří tvoří zásadní zdroj maloobchodních příjmů.“
Móda a zboží pro domácnost
Zásadní pro český trh byly vstupy dvou luxusních módních značek do Pařížské ulice: svou prodejnu v ní loni otevřela Balenciaga a Chanel. Módní odvětví je již tradičně silně zastoupené, ať už jde o značky oblečení (letos např. Maje, Sandro, Jacadi Paris), doplňků a šperků (Messika, Teilor), obuvi (Buzz [1] ), případně módního sportovního oblečení (JOTT, Sport Vision [2] ).
Velice silně (jedenácti značkami) byl letos zastoupen i segment nábytku, vybavení pro domácnost a elektroniky. Vstoupili k nám např. prodejci nábytku Minotti a Stosa Cucine (kuchyně), matrací Dorelan a Materasso, elektroniky HP, vybavení pro domácnost Home & You (opakovaný vstup) či TecTake nebo kuchyňského vybavení Tefal.
Z ostatních odvětví stojí za zmínku například otevření první české prodejny značky LEGO, v segmentu stravování pak kavárna Cappuccineria či prodejna lahůdek House of Julius Meinl.
Tabulka 1: Značky, které do ČR nově vstoupily v roce 2022
|
⃰Pozn.: Tato značka na českém trhu již v minulosti působila – jedná se o tzv. re-entry (opakovaný vstup).
Především značky z Francie a Itálie
Podobně jako v minulosti otevřela naprostá většina značek svoji první českou prodejnu v Praze, v šestnácti případech v obchodních centrech a ve čtrnácti na hlavních nákupních třídách. Šest provozoven najdeme v kancelářských objektech – tam často mají své showroomy prodejci prémiového nábytku, ale vzhledem k vhodné skupině zákazníků tu otevřela i posilovna nebo kavárna.
Nejvíce značek k nám přišlo z Francie – většina z těchto devíti prodává oblečení nebo doplňky. Sedm značek je italských – hlavně prodejci nábytku či matrací a také dvě kavárny.
Aktivita na trhu neutuchá
Přestože nedávná pandemie a s ní související omezení maloobchodu vyvolaly určité obavy o budoucnost sektoru, aktivita značek na českém trhu neutuchá. Tým pronájmu maloobchodních ploch Cushman & Wakefield se loni podobně jako předchozí rok podílel na dvou stovkách transakcí o celkové ploše cca 60 tisíc metrů čtverečních. A už i pro tento rok ví o mnoha významných transakcích, mimo jiné v segmentu stravování.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Svou první pobočku v Česku otevře americký fast food Popeyes, jehož příchod na český trh je největším vstupem F&B hráče od roku 2017, kdy zde znovuotevřela značka Pizza Hut. Významné bude také otevření první pobočky italské sítě restaurací Rossopomodoro v obchodním centru Palladium či vstup italského wine & food konceptu Signorvino.“
Tržní aktivitu podpoří vznik nových kvalitních komerčních projektů, jež nabídnou nové možnosti pro maloobchodní pronájem. V Praze Na Příkopě se staví projekt 100 Yards, v Pařížské ulici se po rekonstrukci otevřou projekty Pařížská 25 a Pařížská 30 (Fairmont Golden Prague Hotel). Plánuje se otevření nového multifunkčního projektu Masaryčka a rozšíření OC Letňany.
Nové prostory pro retail vzniknou i v Brně: v příštím roce by tam měla otevřít Obchodní galerie Šumavská tower, začne celkový redevelopment území pro nový multifunkční projekt Dornych (s plánovaným dokončením v roce 2026).
Společnost Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) je předním světovým poskytovatelem realitních služeb, které ve výjimečné kvalitě dodává nájemcům i vlastníkům nemovitostí. Cushman & Wakefield je jednou z největších firem v sektoru komerčních nemovitostí: zaměstnává na 50 000 lidí ve 400 pobočkách v 60 zemích světa. V roce 2021 dosáhly příjmy společnosti 9,4 miliardy dolarů, a to díky aktivitám v oblasti správy budov, nemovitostí a projektů, pronájmu, investičních trhů, oceňování nemovitostí a dalších služeb.
[1], [2] Značka Sport Vision na českém trhu v minulém roce nahradila prodejny A3 Sport a značka Buzz prodejny A3 CoOol, a to z důvodu akvizice skupinou Sport Vision Group.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz