Transparentnost a cílení politické reklamy: Rada se dohodla na mandátu k jednání
Rada se dnes dohodla na mandátu (obecném přístupu) pro jednání s Evropským parlamentem o návrhu nařízení o transparentnosti a cílení politické reklamy.
Vzhledem k tomu, že se dnes politické kampaně stále častěji konají online a mají přeshraniční charakter, je cílem tohoto návrhu prosazovat vysoké standardy transparentnosti politické reklamy v EU, omezovat využívání cílené reklamy k politickým účelům a usnadnit přeshraniční poskytování služeb politické reklamy a dohled nad nimi. Nařízení má přispět k boji proti dezinformacím, manipulaci s informacemi a vměšování do voleb a v členských státech EU zajistit otevřenou demokratickou diskusi.
Navrhovaná pravidla stanoví povinnosti pro různé subjekty v hodnotovém řetězci reklamy, a to jak online, tak offline, včetně požadavku jasně označovat politickou reklamu a poskytovat občanům další informace o zadavatelích, financování a veškerých vazbách na konkrétní volby nebo referenda. Používání metod cílení a zvyšování dosahu politické reklamy podléhá přísným podmínkám a v některých případech by bylo na základě nařízení zcela zakázáno.
Mandát Rady vychází z návrhu Komise. V některých případech navrhovaná pravidla zpřísňuje, objasňuje jejich případné provádění a usiluje o zvýšení právní jistoty.
V prosperující demokracii by občané měli dostávat objektivní, transparentní a pluralitní informace, které nebyly nijak manipulovány. Měli by být schopni politickou reklamu snadno rozpoznat, zejména online, a vědět, kdo za ní stojí. Musíme rovněž omezit a důsledně sledovat používání metod cílení. Nové nařízení zajistí celounijní aktualizovaná pravidla, jimiž se ochrání naše demokratické procesy.
Mikuláš Bek, český ministr pro evropské záležitosti
Zvýšení právní jistoty
Rada se ve svém mandátu snaží zajistit větší právní jistotu, pokud jde o oblast působnosti nařízení a některé klíčové definice, včetně toho, co má být považováno za politickou reklamu a jak ji identifikovat.
Mimo jiné jasně uvádí, že nařízení nebude mít vliv na obsah politické reklamy ani na pravidla EU nebo členských států týkající se aspektů, na něž se nařízení nevztahuje.
Přísnější požadavky na transparentnost
Rada rovněž zpřísnila a vyjasnila požadavky na transparentnost týkající se politické reklamy.
Usiluje o to, aby měla veřejnost k dispozici informace o tom, že se jedná o cílenou politickou reklamu nebo zvýšení jejího dosahu, a to přímo jako součást samotné reklamy a včetně dalších klíčových informací.
Rada rovněž upřesňuje, že snadno dostupné a uživatelsky vstřícné by mělo být i oznámení o transparentnosti spolu s dalšími informacemi – mělo by být součástí každé politické reklamy až do konce jejího zveřejňování. Mělo by obsahovat totožnost nejen zadavatele, ale případně i subjektu, který je konečnou ovládající osobou zadavatele.
Cílem dalších úprav pravidel je dále zajistit poskytování úplných, aktuálních a správných informací a přijetí rychlých následných opatření v případě, že došlo k oznámení údajného nesouladu dané reklamy s nařízením.
Přísná pravidla pro cílení a zvyšování dosahu politické reklamy
Rada chce v souladu s návrhem Komise zakázat metody cílení a zvyšování dosahu, které využívají citlivé osobní údaje, včetně těch odvozených, jako jsou údaje o rasovém nebo etnickém původu, sexuální orientaci nebo politických názorech. Použití těchto metod je povoleno pouze v případě, že s tím osoba výslovně souhlasí nebo je členem či bývalým členem konkrétně definovaného neziskového subjektu, který zpracovává citlivé údaje, nebo s nimi udržuje pravidelné styky.
Aby se dále zajistila informovaná povaha souhlasu, Rada upřesňuje, že souhlas musí být udělen samostatně a konkrétně pro účely politické reklamy, aby se jasně odlišil od jakéhokoli jiného souhlasu.
Rada se rovněž domnívá, že zpracování osobních údajů nezletilých osob by mělo být zakázáno, přičemž minimální věk by měl odpovídat volebnímu věku stanovenému vnitrostátními předpisy.
Další změny
Pokud jde o přeshraniční spolupráci, Rada sladila nová pravidla s aktem o digitálních službách tak, aby odrážela zásadu země původu. Podle mandátu Rady by za dohled a prosazování práva v přeshraničních situacích byl tedy vždy odpovědný příslušný orgán země hlavní provozovny, a to s možností zahájit společné vyšetřování.
Rada kromě jiných změn v souladu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů také stanovila strop pro sankce za porušení nařízení.
Další postup
Očekává se, že jednání o novém nařízení budou zahájena příští rok, jakmile Parlament odhlasuje svůj mandát.
Souvislosti
Komise předložila svůj návrh nařízení o transparentnosti a cílení politické reklamy dne 25. listopadu 2021 jako součást balíčku „Demokracie a integrita voleb“. Balíček rovněž obsahuje návrh na aktualizaci nařízení o statutu a financování evropských politických stran a evropských politických nadací a návrhy na aktualizaci dvou směrnic o volebních právech občanů EU, kteří žijí v členském státě, jehož nejsou státními příslušníky („mobilní občané EU“).
Ministři uspořádali první politickou rozpravu o všech čtyřech legislativních návrzích během zasedání Rady pro obecné záležitosti dne 25. ledna 2022.
Jednání mezi Parlamentem a Radou o nařízení o statutu a financování evropských politických stran a evropských politických nadací již probíhají, zatímco své postoje k návrhům týkajícím se mobilních občanů EU musí spolunormotvůrci ještě definovat.
-
Obecný přístup (výsledek jednání)
Tento zdroj je v současné době k dispozici pouze v těchto jazycích:
EN
Kontakt pro tisk
- Liis Jaansalu
- Press officer
- +32 470 89 08 50
- +32 2 281 3871
- @EU_liisja
Nepracujete-li pro média, obraťte se prosím se svým dotazem na službu informací pro veřejnost.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Rada sem, Rada tam: MMR chce Radu vlády pro transparentní veřejné zakázky
- Vládní rada v oddělení kanceláře rady vlády pro záležitosti romské menšiny a sekretariátu rady vlády pro národnostní menšiny - nabídka práce
- Vrchní vládní rada v oddělení kanceláře rady vlády pro záležitosti romské menšiny a sekretariátu rady vlády pro národnostní menšiny - nabídka práce
- Rada pro reklamu: Babišova reklama s Jágrem je eticky v pořádku
- Reklama na Internetu - Internetová reklama na Kurzy.cz, Yauto.cz, Meteobox.cz, Studium.cz a Bydlet.cz
- Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí , IČO 05553466 - data ze statistického úřadu
- Zvláštní řízení ve věcech politických stran a politických hnutí, Díl 5 - Soudní řád správní č. 150/2002 Sb.
- Příspěvky ze státního rozpočtu uhrazené politickým stranám a politickým hnutím celkem v roce 2017
- Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, nejvyšší mzda - Volná pracovní místa
- Registrace politické strany nebo politického hnutí
- Proplácení hlasů politickým stranám, politickým hnutím a koalicím - Ministerstvo vnitra České republiky
- Pracovník/ce v reklamě - výroba reklamy - nabídka práce
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory