Evropský Parlament přijal nová pravidla pro transparentnost politické reklamy
Parlament v úterý přijal nová pravidla pro transparentnost a cílení politické reklamy, díky nimž budou volební kampaně a kampaně před referendy transparentnější a odolnější vůči vměšování. Nová pravidla budou regulovat politickou reklamu, zejména reklamu na internetu, a zároveň stanoví rámec pro snadnější zadávání politické reklamy politickými subjekty v EU.
Více transparentnosti a odpovědnosti
Podle nových pravidel bude muset být politická reklama jasně označena. Občané, úřady a novináři budou moci snadno získat informace o tom, zda je na ně reklama zaměřena, kdo ji platí, kolik stojí a s jakými volbami nebo referendem je spojena. Veškerá politická reklama a související informace budou uloženy ve veřejném online úložišti.
V zájmu omezení zahraničních zásahů do evropských demokratických procesů bude v období tří měsíců před volbami nebo referendem zakázáno sponzorovat reklamy ze zemí mimo EU.
Regulace strategií cílení reklamy
V zájmu ochrany voličů před manipulací bude možné použít metody cílení nebo zvyšování dosahu u online politické reklamy založené na shromážděných osobních údajích pouze po udělení výslovného a samostatného souhlasu. Použití zvláštních kategorií osobních údajů (např. etnický původ, náboženské vyznání, sexuální orientace) nebo údajů nezletilých osob bude zakázáno.
Ochrana svobody projevu
Pravidla se týkají pouze placené politické reklamy. Nedotýkají se obsahu politických reklam ani pravidel pro vedení a financování politických kampaní. Osobní názory, politické názory, jako je jakýkoli nefinancovaný novinářský obsah, nebo sdělení týkající se organizace a účasti ve volbách (např. oznámení kandidátů) z oficiálních vnitrostátních zdrojů nebo zdrojů EU nejsou dotčeny.
Prohlášení zpravodaje
Zpravodaj Sandro Gozi (Renew, FR) uvedl: „Digitální technologie činí občany zranitelnějšími vůči dezinformacím a zahraničnímu vměšování. Nyní je více než kdy jindy zásadní chránit naše demokratické a volební procesy. Dnes přijatá pravidla hrají klíčovou roli v tom, že pomáhají občanům rozeznat, kdo stojí za politickým sdělením, a informovaně se rozhodnout, až půjdou k volbám. S blížícími se evropskými volbami vyzýváme všechny hlavní online platformy, aby nová pravidla začaly uplatňovat co nejdříve a zajistily, že digitální prostor zůstane bezpečným místem pro výměnu politických myšlenek a názorů.“
Zpravodaj vystoupí po úterním plenárním hlasování na tiskové konferenci. Více informací naleznete zde.
Další postup
Po přijetí na plenárním zasedání (470 hlasy, 50 bylo proti a 105 se zdrželo hlasování) musí právní předpis formálně přijmout i Rada.
Pravidla se začnou uplatňovat 18 měsíců po vstupu v platnost, zatímco definice a opatření týkající se nediskriminačního poskytování přeshraniční politické reklamy (včetně evropských politických stran a politických skupin) se začnou uplatňovat již 20 dní po zveřejnění v Úředním věstníku EU.
Souvislosti
Přijetím tohoto právního předpisu Parlament reaguje na očekávání občanů týkající se bezpečné a důvěryhodné digitální společnost, jak je vyjádřeno v návrhu 33 závěrů Konference o budoucnosti Evropy.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?