ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  22.11.2022 16:27:15

Všechny referenční cíle mechanismu pro spolupráci a ověřování úspěšně splněny - Rumunsko

Evropská komise dnes přijala nejnovější zprávu o krocích, které Rumunsko přijalo ke splnění svých závazků v oblasti reformy soudnictví a boje proti korupci v rámci mechanismu pro spolupráci a ověřování (MSO).

Dnešní zpráva hodnotí pokrok dosažený při plnění zbývajících doporučení a referenčních cílů mechanismu pro spolupráci a ověřování od zprávy MSO z června 2021. Zpráva pozitivně hodnotí značné úsilí Rumunska o provedení všech těchto doporučení prostřednictvím nových právních předpisů, politik a nástrojů pro posílení soudnictví a boj proti korupci.

Komise dospěla k závěru, že Rumunsko k EU dosáhlo dostatečného pokroku při plnění svých závazků učiněných v době jeho přistoupení a že všechny referenční cíle mohou být uspokojivě uzavřeny jako dosažené. Toto posouzení rovněž zohledňuje vývoj situace v oblasti právního státu v EU, a zejména plné zapojení Rumunska do cyklu podávání zpráv o právním státu.

Komise nebude nadále situaci v Rumunsku v rámci MSO monitorovat a podávat o ní zprávy, nicméně monitorování v rámci každoročního cyklu zpráv o právním státu bude pokračovat. Podávání zpráv bude, stejně jako pro všechny členské státy, konsolidováno ve výroční zprávě Evropské komise o právním státě.

Pokrok v oblasti reformy soudnictví a boje proti korupci

Mezi důležité reformy patří nedávno přijaté justiční zákony a nová strategie pro rozvoj soudnictví. Komise rovněž bere na vědomí závazek Rumunska co nejvíce zohlednit stanovisko Benátské komise k justičním zákonům, i v jiných případech, kde jsou nutné další kroky.

Pokud jde o boj proti korupci, státní orgány spojují své síly za účelem provádění nové národní protikorupční strategie a státní zástupci a soudy vykazovaly v letech 2021 a 2022 dobré výsledky při předkládání případů a postihování velké korupce. Parlament zlepšil postup rušení politických imunit a rumunské orgány odpovědné za uplatňování pravidel týkajících se bezúhonnosti a střetu zájmů a za správu a vymáhání majetku pocházejícího z trestné činnosti pracují účinně.

V neposlední řadě Rumunsko rychle pokročilo v revizi svého trestního zákoníku a v konsolidaci svého rámce pro integritu. Dokončení těchto důležitých reforem je rovněž milníkem rumunského Plánu pro oživení a odolnost a Komise bude s Rumunskem nadále spolupracovat za účelem jejich úspěšného završení v souladu s právem EU a mezinárodními protikorupčními standardy.

Je důležité, aby Rumunsko nadále soustavně pokračovalo v provádění zbývajících závazků uvedených ve zprávě do legislativy a v provádění dalších částí souboru nástrojů EU v oblasti právního státu v rámci cyklu výročních zpráv o právním státu

Další kroky

Účinné provádění závazků Rumunska a pokračování v postupu reforem zajistí, aby dosažený pokrok byl udržitelný a nezvratný, což umožní úspěšné uzavření mechanismu pro spolupráci a ověřování. Před přijetím konečného rozhodnutí Komise zváží připomínky Rady i Evropského parlamentu. Komise se k této otázce v případě Bulharska i Rumunska v nadcházejících měsících vrátí.

Výroční cyklus zpráv o právním státu umožní Komisi monitorovat provádění dohodnutých reforem, mimo jiné nového režimu navazujícího na rozpuštění Útvaru pro vyšetřování trestných činů spáchaných v rámci soudního systému; fungování Soudní inspekce; lidské zdroje v soudnictví; provádění soudních rozhodnutí veřejnou správou a dopad nadcházející revize trestních předpisů na účinnost boje proti korupci a na vývoj rámce pro integritu a jeho uplatňování, a to i ze strany Parlamentu.

To bude součástí monitorování systému soudnictví a boje proti korupci, což jsou dva z hlavních pilířů zpráv. Některé z těchto otázek již byly předmětem doporučení v poslední zprávě o právním státu a jako u všech členských států budou součástí procesu monitorování prováděného Komisí v návaznosti na tato doporučení.

Cíle Rumunska v rámci Nástroje pro oživení a odolnost a další příležitosti pro pomoc v rámci jiných příslušných programů EU, zejména Nástroje pro technickou podporu, rovněž pomohou zajistit, aby probíhající reformy, jako je reforma týkající se trestního zákoníku, překlenuly stávající mezery v právních předpisech a posílily účinnost boje proti korupci.

Souvislosti

Mechanismus pro spolupráci a ověřování (MSO) byl zřízen při přistoupení Rumunska k Evropské unii v roce 2007 jako přechodné opatření s cílem podpořit Rumunsko v jeho pokračujícím úsilí o reformu soudnictví a zintenzívnění boje proti korupci. Představuje společný závazek Rumunska a Evropské unie. V souladu s rozhodnutím o zřízení mechanismu a jak zdůraznily Rada a Soudní dvůr EU, jakmile budou uspokojivě splněny všechny referenční cíle vztahující se na Rumunsko, mechanismus pro spolupráci a ověřování skončí.

Mechanismus pro spolupráci a ověřování funguje od roku 2007 a jeho cílem je podporovat a sledovat reformní proces na základě referenčních cílů. V lednu 2017 provedla Komise komplexní posouzení pokroku za deset let fungování mechanismu, které poskytlo jasný obraz o významném pokroku, jehož bylo dosaženo. Komise stanovila dvanáct konkrétních doporučení, která by v případě nezvratného splnění postačovala k ukončení procesu MSO.

Od té doby Komise provedla falší čtyři posouzení pokroku v plnění doporučení. Zprávy z let 20172019 se vyznačovaly slábnoucí dynamikou reforem a bylo třeba vydat osm dalších doporučení. Ve zprávě z června 2021 Komise zaznamenala významný pokrok ve všech referenčních cílech MSO. Komise kvitovala nový silný impuls k reformě a nápravě ústupků v období 20172019, přičemž řada doporučení je na dobré cestě k jejich úspěšnému provedení, pokud bude pokrok nadále pokračovat stejným tempem. Od té doby byly podniknuty další pozitivní kroky, podrobněji popsané ve zprávě za rok 2022, která dospěla k závěru, že Rumunsko v době svého přistoupení k EU dosáhlo dostatečného pokroku při plnění svých závazků a že všechny referenční cíle mohou být uspokojivě uzavřeny jako dosažené.

Mechanismus pro spolupráci a ověřování s cílem sledovat pokrok v oblasti reformy soudnictví, korupce a organizované trestné činnosti byl rovněž zřízen při přistoupení Bulharska k Evropské unii v roce 2007. Zpráva MSO z října 2019 dospěla k závěru, že Bulharsko splnilo zbývající doporučení mechanismu uspokojivě, že dosáhlo dostatečného pokroku při plnění svých závazků z doby svého přistoupení k EU a že všechny referenční cíle mohou být uspokojivě uzavřeny. Od té doby byl zastaven monitoring Bulharska i podávání zpráv o Bulharsku v rámci MSO a nadále pokračuje monitorování v rámci cyklu výročních zpráv o právním státu.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:

Pá   4:00  Third Meeting of the European Board for Digital Services ec.europa.eu (Evropská komise)
Čt 19:19  MEPs adopt plans to boost Europe’s Net-Zero technology production europarl.europa.eu (Evropský parlament)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688