Black Friday je pro obchodníky generálkou na Vánoce. E-shopy čekají dvojnásobnou návštěvnost, slevy ale nebudou obrovské
V pátek 25. listopadu vyvrcholí slevové akce, které pro obchodníky znamenají zatěžkávací zkoušku před vánočními nákupy. E-shopy mohou zažít až dvojnásobnou návštěvnost a tržby porostou až trojnásobně. Prodejci přiznávají, že snížení ceny na Black Friday už se stalo téměř každoroční povinností, která přirozeně odráží očekávání spotřebitelů. Ti letos ve světle rekordní inflace vyhlížejí obrovské slevy, rostoucí náklady na straně obchodníků však paradoxně mnohdy nedovolí takové snižování cen. Vyplývá to z analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Black Friday je generálka na Ježíška
Prodejci si letos na Black Friday ozkouší, jak budou spotřebitelé panikařit u shánění vánočních dárků. Vidině ušetřených peněz totiž málokdo odolá. Některé e-shopy jdou dokonce tak daleko, že nabízejí slevy už od začátku listopadu. „Většinou eshopaři nasazují slevové akce přibližně čtyři dny před nejrušnějším retailovým dnem roku. Na Black Friday plynule naváže tzv. Cyber Monday, tudíž spotřebitelé budou mít příležitost nakoupit zlevněné zboží ještě následující pondělí, než se vrchol nákupní horečky plynule přelije do vánoční nakupovací mánie“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.
Podobně to vnímá Vladan Sedláček z e-shopu se zdravou výživou greenfood.eu: „Black Friday je pro nás neoficiální start a také zatěžkávací test před vypuknutím vánočních nákupů. Zároveň vnímáme, že někteří zákazníci na slevy čekají a berou je za samozřejmost.“
Obchodníci cítí povinnost dát slevu
Slevové akce jsou v českých poměrech nebývale oblíbené a zákazníci je očekávají na pravidelné bázi. To vytváří velký tlak na prodejce, kteří cítí, že nabídnout slevu je povinnost. Nejinak je tomu v případě e-shopu se šperky beyou.cz: „Atmosféra kolem nás začíná být vánoční a Black Friday je pro zákazníky signálem, že nastal čas pro shánění dárků. A ideálně ve slevě. S každým rokem cítíme víc a víc, že jsme povinni jim slevu nabídnout,“ uvedla za e-shop Hana Králíková.
Všichni obchodníci si ale nemůžou dovolit zlevňovat. „Z chování zákazníků námi spravovaných e-shopů předpokládám, že bude na celém trhu docházet k paradoxní situaci, kdy zákazníci budou díky všudypřítomné inflaci na slevy čekat ve větší míře než v minulých letech. Ne všechny e-shopy ale kvůli rostoucím nákladům budou schopny tato očekávání naplnit,“ říká Martin Pech.
Dvojnásobná návštěvnost znamená až trojnásobné tržby
I přes ekonomickou krizi očekávají obchodníci zvýšenou poptávku. Prodejci by se měli připravit na 1,5–2x větší návštěvnost svých e-shopů. Během prodejní akce Black Friday by tržby v české e-commerce měly dosahovat trojnásobné hodnoty ve srovnání s běžným obdobím. Podle Asociace pro elektronickou komerci Češi letos utratí na internetu kolem sedmi miliard korun, což bude podobně jako loni.
„Celkový objem odeslaných zásilek se zvyšuje již před Black Friday, přičemž v samotný pátek e-shopaři expedují v průměru 3–5krát více než ve standardním období. Vyšší poptávka se drží vždy ještě týden po Black Friday, pak se na pár dní utlumí a opět roste s blížícími se svátky,“ uvádí Max Kovář, ředitel logistiky společnosti Skladon, která e-shopům zajišťuje fulfillmentové služby.
Výrazněji zásobovat se na poli e-commerce začali zejména větší hráči, nejpatrnější je to v segmentech obuvi, módy a dalších nezbytných produktů, jako jsou například sportovní potřeby. „Zajímavé je, že i v ekonomicky náročnějším období sportovci spíše omezí návštěvy restaurací či další volnočasové aktivity, než aby šetřili na kvalitním sportovním vybavení,“ dodává Kovář.
Nenechte se nalákat na falešné snížení ceny
Na férové slevy si ještě čeští zákazníci musejí počkat, ale novelu zákona, která zatočí s falešnými slevami a dalšími nekalými praktikami nepoctivých obchodníků, už schválil Senát a nyní ji ještě musí podepsat prezident. Platit začne koncem letošního roku. Obezřetní spotřebitelé však zatím nemusí zoufat a slevu si mohou ověřit například na webové stránce. Hlídač shopů, jež zachycuje vývoj cen různého zboží na českých internetových obchodech. Česká obchodní inspekce také průběžně aktualizuje seznam rizikových e-shopů.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Black Friday je pro obchodníky generálkou na Vánoce. E-shopy čekají dvojnásobnou návštěvnost, slevy ale nebudou obrovské
- Návštěvnost online lékáren násobně převyšuje nápor z Vánoc i Black Friday. Počty kliků rostou o desítky milionů za den
- Slevové akce Black Friday jsou tu, a s nimi i falešné slevy. Ženy letos utratí v průměru 3700 korun, muži 4000 korun
- Průměrná sleva během Black Friday bude 35 %. U malých e-shopů pouze okolo 16 %
- Black Friday je plný podvodů
- Black Friday je plný podvodů - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory