ESG: Pro úspěšný nefinanční reporting se firmy musí rychle naučit pracovat s daty
Směrnice CSRD byla tento měsíc schválena a v následujících měsících nás čeká její začlenění do české legislativy. Na podobě jednotlivých standardů se však stále pracuje. Základní metody práce s ESG daty jsou však již známy. Jak budou tedy vypadat? Pro nefinanční reportování bude klíčový správný způsob sběru a práce s daty. Pokud firma nechce do prvního reportu uvádět nelichotivé údaje, neměla by se zaváděním principů ESG a cirkulární ekonomiky příliš otálet. Je lepší být připraven, než zavádět procesy sběru a analýzy ESG dat na poslední chvíli.
“V průběhu listopadu 2022 proběhlo v Evropském parlamentu schválení směrnice CSRD o nefinančním reportingu firem. Na konkrétních standardech se zatím stále pracuje, brzy však budeme znát finální podobu metodologie, a to včetně všech témat nefinančního reportingu,” uvádí za CIRA Advisory Laura Mitroliosová, CEO společnosti.
“Tím se značně rozšíří reportovací povinnost napříč evropskou firemní sférou. Razantní bude nárůst povinných reportů ESG i v České republice. Nyní reportuje nefinanční data pouze 50 českých podniků, ale s nástupem účinnosti nové směrnice CSRD se bude jednat odhadem až o 1 500 firem. Zároveň se pro jednotlivé firmy liší termíny účinnosti směrnice, a to právě dle velikosti a obratu firmy. I když sena první pohled může zdát, že ESG se týká jenom těchto velkých firem, není tomu tak. Dalších tisíců malých a středních podniků se povinnosti ESG reportingu dotknou nepřímo - jsou totiž v pozici obchodních partnerů (dodavatelů či subdodavatelů) těchto velkých firem,” doplňuje Mitroliosová.
“Některá témata nefinančního reportingu ESG si budou firmy moci zvolit pomocí pravidla tzv. dvojí materiality. Tedy dle toho, zda je určité téma z oblasti udržitelnosti pro danou firmu relevantní, významné. K tomu bude důležité posoudit nejen, jak firma přímo ovlivňuje své okolí, ale i jaké vnější podmínky ovlivňují činnost daného podniku. Tím chce evropská legislativa zahrnout do reportingu zájmy všech stakeholderů, tedy zainteresovaných osob, které mají s působením firmy co do činění,” vysvětluje Mitroliosová.
V sociální oblasti jsou navržena tato témata:
“Blíže nedefinovaná jsou prozatím tzv. sektorová témata nefinančního reportingu. Ta se budou vztahovat na konkrétní odvětví podnikání, ve kterém firma působí. Sektorová témata si tedy firmy nebudou moci volit, ta pro ně budou přímo stanovena. V praxi to bude vypadat tak, že jiná sektorová témata bude řešit například energetická firma než společnost podnikající třeba ve farmacii. Obzvlášť na tato oborová témata se tedy firmy budou muset dobře připravit. Právě pro oblast energetiky jsou i v důsledku aktuálního vývoje evropského trhu s energiemi velká očekávání,” apeluje Mitroliosová.
Firmy, které již aplikují do svých obchodních strategií prvky udržitelnosti, zajímají především náležitosti reportování k tématu cirkulární ekonomiky.
Například pro téma cirkulární ekonomiky bude metodologie obsahovat předběžně tyto kroky:
- Jak firma plánuje zavést používání obnovitelných zdrojů ve svém provozu a jak bude eliminovat používání neobnovitelných zdrojů.
- Jaké metriky si firma určí pro eliminování odpadu a využití neobnovitelných zdrojů. A naopak jak bude měřit zapojení obnovitelných zdrojů a cirkulárního využití materiálů.
- Jaká bude celková váha vstupních materiálů pro firemní provoz. V jakém podílu budou v tomto obnovitelné zdroje.
- Kolik odpadu firma vyprodukuje. Jak se jí daří znovupoužívat zdroje a recyklovat. Kolik zdrojů končí likvidací na skládkách, ve spalovnách nebo kompostováním.
- Jak ovlivnilo firmu zapojení strategií oběhové hospodářství na finančních výsledcích. Jaké nové příležitosti a rizika tím pro firmu vznikají?
CIRA Advisory s.r.o. je poradenská a konzultační společnost zaměřující se na oblast cirkulární ekonomiky napříč všemi ekonomickými segmenty od zemědělství či odpadového hospodářství až po inovativní cesty zahrnující výhody digitálních technologií. Jejím cílem je pomoci firmám a dalším institucím přejít z lineárního principu fungování na cirkulární. Vytváří cesty, které propojují byznys s přírodou. CIRAA pomáhá vkládat do podnikání firem cirkulární a udržitelné principy, je průvodcem jak pro malé firmy, tak velké nadnárodní společnosti. Současně nastavuje efektivní komunikační strategii jak uvnitř firmy, tak směrem k široké i odborné veřejnosti a vytváří účinný „networking“.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?