(Kurzy.cz)
Výrobce elektromobilů XPeng v Dubaji poprvé v praxi představil létající vůz X2
V dubajském Světovém obchodním centru odstartoval v pondělí veletrh GITEX GLOBAL 2022, jedna z největších světových technologických výstav. Na 42. ročníku se představuje na 5 tisíc společností ze 170 zemí. Společnost XPeng Aeroht, dceřiná společnost čínského výrobce elektromobilů XPeng, zde uskutečnila první veřejný let svého elektrického létajícího automobilu XPeng X2. Stalo se tak poté, co firma získala zvláštní povolení k létání od dubajského úřadu pro civilní letectví.
Zdá se, že právě Spojené arabské emiráty vidí v létajících automobilech potenciál. První veřejný let letounu XPeng X2 totiž výrazně podpořila Dubajská mezinárodní obchodní komora, která se již od zahájení projektu měla intenzivně podílet a poskytovat společnosti poradenství. Její prezident a generální ředitel Hassan Al Hashemi pak ve svém projevu ve středu mj. uvedl: „První celosvětový veřejný let létajícího automobilu X2 změní pravidla hry o budoucí mobilitu. Létající automobil je ztělesněním ambicí, inovací a vizí zaměřených na budoucnost, které vždy inspirovaly Dubaj a její vedení. Dnes jsme byli svědky historického okamžiku, který bude definovat příštích 50 let.“
Výkonná viceprezidentka pro řízení akcí v Dubai World Trade Centre pak mj. zmínila: „Elektrická létající auta jsou budoucností cestování a je neuvěřitelné, že jsme dnes svědky toho, jak se tvoří historie.“
Parametry X2
Pro dvoumístné létající auto páté generace XPeng poprvé použil uzavřený kokpit s minimalistickým designem ve tvaru slzy a sci-fi vzhledem, který má zohledňovat vysoce účinnou aerodynamiku, aby bylo dosaženo maximálního výkonu za letu. Za účelem snížení hmotnosti má X2 kompletní konstrukci z uhlíkových vláken. Vybaven je dvěma režimy řízení: manuálním a autonomním. Automatika má nabídnout jednoduché operace startu, návratu a přistání stisknutím jediného tlačítka. Létající automobily firmy mají být v budoucnu vhodné pro městské lety v nízkých výškách na krátké vzdálenosti, jako je prohlídka památek či lékařská přeprava.
Hmotnost prázdného vozu dosahuje 560 kg, maximální letová váha je pak o 200 kg vyšší. Dokázat vydržet ve vzduchu má vůz 35 minut, jeho maximální letovou rychlost pak XPeng uvádí 130 km/h.
Jak však patrno z níže uvedeného videa, létající X2 toho v Dubaji letově vlastně příliš nepředvedl. Zajímavě působí snad v kontextu panoramat dále se rozvíjejícího hlavního města emirátu.
Šestá generace za dveřmi
Sotva XPeng Aeroht prezentoval veřejnosti poprvé v praxi létající vůz X2, za necelé dva týdny představí další vyvíjenou variantu. V pořadí tedy již šestou generaci létajícího vozu, který bude z hlediska motorizace vlastně výrazně jednodušší. Dle již zveřejněné vizualizace (viz. níže) má totiž disponovat pouze dvěma rotory, když systém pro pohon za letu má být přitom skládací. Dle firmy má tak tento automobil představovat skutečnou transformaci dvourozměrné mobility na trojrozměrnou.
Představení je plánováno na pondělí 24. října na každoroční firemní „XPeng Tech Day“. Zdá se však, že se bude jednat zatím jen o koncept, resp. k praktické ukázce letových vlastností bude nejspíše XPeng Aeroht potřebovat ještě přinejmenším měsíce vývoje.
Akcie XPeng na historických minimech
Prodejní tlak na Wall Street v posledních týdnech nejvýrazněji zasahuje především mladé firmy. Ukázkou jsou právě také akcie XPeng (XPEV), které ale díky tomu vlastně dostaly ocenění firmy na reálnější úrovně. Akcie celé řady startujících výrobců elektromobilů totiž měly za sebou enormní nárůsty. Mnohdy tak oceňovaly firmy i na(d) úrovně tradičních zavedených automobilek, přestože z hlediska produkce jim nesahají(ly) ani po kotníky.
Společnost XPeng lze nicméně již zařadit k těm, které své vize elektromobility začaly zhmotňovat a etablovat se pomalu na trhu. Právě za poslední dva roky XPeng ukázal výrazný pokrok. Ať už z hlediska rozšiřující se nabídky svých vozů, tak i reálné produkce. Nicméně letos se výrobu, potažmo prodeje firmě mezikvartálně zvyšovat vlastně nedaří. Růst vykazuje jen v meziročním srovnání. Poslední údaje za září ukázaly prodeje jen sotva 8,5 tis. elektromobilů. Za celé 3. čtvrtletí tak nakonec činily necelých 30 tis. vozů, což je meziročně 15% zlepšení, avšak oproti předchozímu čtvrtletí naopak téměř 15% pokles.
V září představený elektromobil G9, který má být firemním vlajkovým SUV, má začít masivněji sjíždět z výrobních linek později v tomto měsíci. Konkrétní údaje o náběhu produkce vozu, jehož dojezd má dle provedení dosahovat 570-650 km, společnost nicméně neuvedla.
Po předchozích pěti ztrátových seancích v řadě akcie XPeng (XPENG) ve středu konečně posílily. Mírně se tak nadechly z předchozích historických minim, když uzavřely na 9,55 USD (+1,49 %). Jen od konce prázdnin zlevnily zhruba o polovinu, když tehdy stály 18,50 USD. Ještě v úvodu roku se však obchodovaly i za 50 USD, své historické maximum zaznamenaly zhruba před dvěma lety dokonce u hranice 75 USD. Aktuálně trh firmu oceňuje na 8,3 mld. USD.
Pro srovnání konkurenční společnost NIO, jejíž akcie se letos rovněž dostaly pod výrazný prodejní tlak, trh nyní oceňuje na 23,3 mld. USD. Doplnit lze také aktuální hodnotu, rovněž v posledních týdnech ocitlé se pod tlakem, stále však s náskokem nejhodnotnější automobilky Tesla ve výši necelých 681 mld. USD.
Okomentovat na facebooku
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select