(Kurzy.cz)
Čína válcuje automobilový trh - XPeng začal prodávat elektromobil s dojezdem 515 km za 378 tisíc korun
Zdroj: XPeng
V úterý čínská automobilka XPeng představila svou novou řadu nejlevnějších elektromobilů s názvem Mona M03. Generální ředitel společnosti He Xiaopeng uvedl, že název byl zvolen jako pocta vozu Tesla Model 3. Zatímco však Model 3 cenově na čínském trhu aktuálně startuje na 231 900 CNY, hatchback M03 od XPeng lze objednat za téměř jen polovinu - 119 800 CNY. Tedy v přepočtu za necelých 378 tis. korun (16 800 USD). Není tak asi překvapením, že firma po spuštění on-line předprodeje získala na 10 tisíc objednávek během pouhých 52 minut. K prvním zákazníkům elektromobil zamíří již v září, firma zatím plánuje roční produkci více než 100 tis. vozů.
Zdroj: XPeng
A nelze říci, že by se za zmiňovanou cenu jednalo o „Velorex“. Prostorný vnitřek hatchbacku nabízí dostatek místa i na zadních sedadlech, posádka si může užít výhled panoramatickou střechou o ploše 1,22m2. Použité sklo Lox-E má mít nejen tepelně izolační vlastnosti, resp. slunce nemá posádku oslňovat. Kufr nabízí více než dostatečný objem 621 litrů, po sklopení sedaček pak 1 602 litrů. Pro řidiče je použito minimalistické uspořádání ovládání ve stylu Tesly Model 3, resp. vůz nemá přístrojovou desku a ani head-up displej. Místo toho se vše zobrazuje na centrálně umístěné obrazovce infotainmentu. Jedná se přitom o přehlednou velkou obrazovku o velikosti 15,6 palce, kterou pohání čip Qualcomm Snapdragon 8155 s 16GB RAM. Odezva se tak zdá velmi rychlá. Systém a obrazovka podporují 360stupňové panoramatické snímky a 3D mapy vykreslené na základě vnímání. V případě 3D map s dynamickým zorným polem jsou tyto mapy vykreslovány v reálném čase a odrážejí aktuální podmínky, nikoliv na základě paměti.
Zdroj: XPeng
Ve voze nejsou prakticky žádná fyzická tlačítka a dvouramenný volant má pouze dvě rolovací kolečka. Jako kompenzaci za nedostatek tlačítek lze vůz ovládat gesty i hlasem, což znamená, že ne vše je nutné ovládat fyzickým dotykem obrazovky infotainmentu. Vůz má čtyři hlasové zóny a hlasovou interakcí lze nezávisle na sobě ovládat přední i zadní řadu sedadel a podporuje až 20sekundový nepřetržitý dialog s více pokyny prováděnými najednou. A za příplatek 4 tis. CNY si posádka může dopřát zvuk z 18 reproduktorů…
MO3 je v nabídce 5 barvách, resp. kupující si mohou navíc vybrat ze tří barev interiéru: šedá ranní mlha, modrá polední a šedá noční.
Výrazný dojezd díky nízké spotřebě
Lithium-železo-fosfátová baterie má u nejlevnější verze vozu kapacitu 51,8 kWh a umožňuje dle automobilky dojezd 515 km (dle tamní normy CLTC). Každopádně překvapí udávaná velmi nízká spotřeba vozu jen 11,5 kW/100 km. Kromě použitých technologií své v tomto ohledu jistě sehrává udávaný velmi nízký součinitel odporu vzduchu 0,194. Pro porovnání Model S od Tesly má i po upgradu z roku 2021 součinitel „až“ 0,208. Elektromobil MO3 zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,8 vteřin, maximální rychlost není ve specifikaci vozu na stránkách firmy prezentována. Nabití z 30 % na 80 % má v nejrychlejším případě trvat 26 minut.
Verze s 62,2 kWh baterií je o 10 tis. CNY dražší, tedy elektromobil v přepočtu za 409 tis. korun umožňuje dojezd již 620 km. Má navíc o něco výkonnější motor. K dispozici má být třetí „nejluxusnější“ varianta M03 Max, která bude stát 155 800 CNY. Tedy v přepočtu zhruba 490 tis. korun. I přes kapacitně stejnou baterii má umožnit přitom nižší dojezd 580 km, avšak vůz nabídne podstatně více funkcí.
Autonomní funkce
Už standardně je Xpeng Mona M03 vybaven 2 radary s milimetrovou vlnovou délkou, 12 ultrazvukovými senzory a 7 kamerami nabízejícími schopnost inteligentní jízdy L2. Xpeng tvrdí, že vůz má nejsilnější schopnost vnímání ve své třídě spolu s nejlepším automatickým parkováním. K dispozici je 100 % pokrytí všech možných scénářů parkování včetně i situace, kdy je místo částečně zakryto sloupem.
Verze Max, která bude uvedena na trh po čínském novém roce 2025, však bude mít schopnosti, které tuto hodnotu daleko přesahují. Společnost Xpeng tvrdí, že půjde o jediný produkt se špičkovými schopnostmi inteligentního řízení v cenové relaci 200 000 CNY. Z hlediska možností využívání samořízení vozu na komunikacích v Číně je XPeng brán na tamním trhu jako jednička v oboru.
Akcie XPeng mírní ztráty
K akciím XPeng (XPEV) možno zmínit, že duálně obchodované na Wall Street včera v reakci poskočily o 6,5 % na 8 USD. Na burze v Hongkongu dnes přidaly více než 2 % na 30,95 HK$. Přesto zde od počátku roku ztrácejí více než třetinu hodnoty. Každopádně si tento týden vedou pozitivně, když navíc reagují na Insider nákup. CEO společnosti totiž ještě před prezentací nových vozů nakoupil přes 2 mil. firemních akcií…
V oblasti financí se pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Druhý ročník soutěže „Podnikám s rozumem“ startuje – zapojte své studenty a získejte hodnotné ceny!
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex září 2024: Pesimistické předpovědi se naplňují
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Drahé emisní povolenky v roce 2030: Jak ovlivní účty za energie?
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna