Nastupující trend: Češi podporují lokální byznys, obrat menších e-shopů překonal Alzu
Češi stále častěji preferují utratit peníze u menších a lokálních výrobců než u velkých a nadnárodních firem. Vyplývá to z dat společnosti Shoptet, kterou v minulém roce využívalo pro svůj e-shop 30 tisíc podnikatelů. Ti za rok 2021 dohromady vykázali tržby dosahující 50,35 miliard korun, což je přibližně o 12 % více, než má největší hráč na českém e-commerce trhu. Pozice drobných podnikatelů tak extrémně roste. Jen mezi lety 2019 a 2021 se roční obraty u jednotlivých e-shopů zvýšily až o 213 %.
Od roku 2019, kdy e-shopaři hlásili roční obrat 16,06 miliard korun, se tak jedná o nárůst tržeb o 213 %. „Tento trend se objevil v zahraničí již před několika lety. K nám se postupně dostává a do budoucna bude posilovat. Už teď je totiž patrné, že Češi přemýšlí nejen o tom, za co své peníze utratí, ale také u koho,“ komentuje CEO společnosti Shoptet Samuel Huba.
Zajímavé
je na vývoji v uplynulém roce i to, že zatímco e-commerce trh jako celek podle
APEKu rostl meziročně o 14 %, podnikatelé na Shoptetu vykázali v průměru růst 28
%. „Je to dáno mimo jiné i tím, že Češi se již během pandemie naučili
nakupovat u lokálních obchodníků. Je v tom jistá snaha podpořit lokální
obchod, lidé neposílají peníze nadnárodním, anonymním firmám a zahraničním
značkám, jako to bylo běžné v minulosti.“
Menší e-shopy nepodléhají velkým výkyvům
Stabilitu lokálních obchodníků potvrzuje i vývoj v roce 2022. Zatímco mnohé velké obchody pro masy hlásí problémy a musí propouštět, případně zeštíhlovat své portfolio, naopak menší, často úzkoprofiloví prodejci jsou mnohem odolnější a vykazují stabilní výsledky. Podle Shoptetu si udrželi v průměru růst necelých deset procent.
„Zdá se, že se do problémů dostávají největší hráči na trhu. Ti totiž mnohdy přepálili své odhady a plány. Nepřizpůsobili se současnému stavu. Tedy nejvíc se na nich odrazila akcelerující inflace, kdy část zákazníků začala šetřit. A právě tyto dopady se pak promítají do celého trhu, respektive výkyvy těch největších značně zkreslují výkonnost trhu," komentuje ředitel Shoptetu Samuel Huba aktuální výkonnost e-commerce trhu.
Za uplynulý rok přibylo Shoptetu přes 10 000 e-shopů a aktuálně jich na této platformě běží již přes 30 000. „Desetitisíce malých a středně velkých e-shopařů takové výkyvy ani pokles nezažívá,“ uzavírá Huba.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?