Cyrrus (Cyrrus)
Přeprava  |  23.05.2022 17:40:51

Z rozbitých dodavatelských řetězců mají námořní přepravci rekordní zisky

Pandemie covidu-19 na jaře roku 2020 vedla kvůli lockdownům k prudkému snížení poptávky. Na to reagovala většina firem snížením nebo úplným omezením produkce. Výpadek poptávky se dotkl také námořní přepravy. Na to reagovali přepravci snížením počtů lodí ve flotilách a částečným omezením provozu. To se však, viděno zpětně, ukazuje jako nešťastné rozhodnutí.

Během podzimu a zimy 2020 se odběratelé velmi rychle vrátili k původně odebíranému množství, což vedlo k náhlému nedostatku lodí. To pak vedlo ke zpožděným dodávkám zboží a přeplněným přístavům. Po desetiletí téměř konstantní cena za přepravu skokově vzrostla o stovky procent. To způsobilo nárůst nákladů pro všechny odběratele.

Nicméně na druhé straně to velmi pomohlo samotným přepravcům, jejichž zisky enormně vzrostly. Čisté zisky společnosti Maersk v roce 2021 byly o 530 % vyšší než v roce 2020, společnosti Matson o 370 %, ZIM o 814 %, a tak by se dalo pokračovat napříč téměř celým sektorem. Situaci dále zhoršila loď Ever Given, která v březnu 2021 zablokovala dopravu v Suezském průplavu na téměř týden a stala se tak skoro symbolem přeplněné lodní přepravy a nedostatečných kapacit.

Ceny za přepravu už klesají

Ceny za přepravu se v současnosti v porovnání s předpandemickými cenami stále drží na extrémních hodnotách. Od ledna 2022 lze ovšem pozorovat snižování přepravních cen. Problémy v odvětví však dále přetrvávají. Vzhledem k charakteru námořní dopravy se její kapacity nedaří zvyšovat včas. Situaci nepomáhají ani čínské lockdowny, které dále narušují dodavatelské řetězce a zpožďují námořní dopravu.

Podle analytiků se má situace s přepravními cenami normalizovat ke konci roku 2022, případně v první polovině 2023. Bude však hodně záviset na tom, jak se Čína dále postaví k lockdownům, případně jak se bude situace okolo covidu-19 vyvíjet v dalších zemích.

Zvýšení cen za kontejnerovou přepravu

Světový přepravní index, který zobrazuje cenu za kontejnerovou přepravu, strmě narostl na přelomu roku 2020 a 2021. Další dramatické zvýšení cen pak přišlo v polovině roku 2021, naopak jsme byli svědky také mírného propadu od začátku tohoto roku. I po této korekci jsou ceny stále více než pětinásobné oproti cenám z let 20152020.

Přepravci mají žně

Námořní přepravci mají za sebou úspěšný rok 2021, kdy se jejich tržby rekordně zvýšily – okolo 60 % mezi lety 2020 a 2021. V letošním roce na tento úspěch pravděpodobně navážou, někteří jej dokonce překonají. U přepravního giganta, dánské společnosti Maersk, se meziročně zvýšily tržby za první kvartál o 55 %. Společnost Kuehne+Nagel zaznamenala 68% meziroční nárůst a u americké společnosti Matson se tržby za první kvartál meziročně zvýšily o 64 %. Obdobná situace platí u většiny firem v sektoru. Vysoké tržby přepravních firem se promítají jako dodatečné náklady odběratelům za jejich zboží. Podílí se tak na zdražení téměř veškerého zboží, které je potřeba dovážet.

Extrémní přepravní ceny pravděpodobně dosáhly vrcholu a pokud nedojde k větším covidovým lockdownům nebo jiné nepředvídatelné situaci, dá se očekávat návrat přepravních cen k běžnému stavu. S poklesem vysokých přepravních sazeb se dá očekávat i citelný pokles zisků přepravních společností. Vhodnost investice tedy záleží na tom, jak rychle a do jaké míry se přepravní sazby vrátí k běžným sazbám.

CEO firmy Kuehne+Nagel například předpokládá, že se přepravní sazby v tomto desetiletí už nevrátí k cenám z let 2018 a 2019. Vedení firmy Matson předpokládá, že poptávka po přepravních kapacitách zůstane zvýšená až do října tohoto roku. Optimistické vyhlídky firem společně s nízkou valuací dělají ze sektoru stále zajímavou investiční příležitost. V případě, že se normalizace cen z nějakého důvodu zpomalí nebo se bude držet na vyšší hodnotě než před pandemií, by mohla být investice do těchto firem velmi zajímavá.

Společnosti se o svoje vysoké zisky dělí s akcionáři – roční dividendový výnos se u společnosti Maersk pohybuje na 13 %, u americké společnosti Golden Ocean 28 % a u společnosti ZIM dokonce 36 %. Teoreticky by tak společnosti ZIM stačily pouhé tři roky na to, aby vrátila akcionářům celou tržní hodnotu akcie. Pravděpodobnost toho, že přepravní sazby a nadprůměrné dividendové výnosy budou trvat po takto dlouhou dobu, je velmi nízká. Ale každý další měsíc s vysokými přepravními sazbami přináší společnostem v odvětví vysoce nadprůměrné zisky.

Filip Dvořáček

Společnost CYRRUS, a.s., je licencovaným obchodníkem s cennými papíry a jednou z největších investičních společností v České republice. Mimo investičních služeb na míru každému investorovi nabízí CYRRUS i korporátní služby jako firemní poradenství, management emise dluhopisů vaší firmy, služby depozitáře fondů kvalifikovaných investorů nebo realizaci měnových konverzí a zahraničních plateb za výhodných podmínek.
V roce 2020 společnost oslavila výročí 25 let svého působení na kapitálových trzích.

Více informaci na: www.cyrrus.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688