Češi šetří. Oživení maloobchodu se v roce 2021 nekonalo
Maloobchodní tržby loni podle ČSÚ vzrostly o 4,4 %, což byl nižší nárůst než v každém z předpandemických roků 2015 až 2019. Navíc tržby opticky zkresluje nízká srovnávací základna roku 2020. Komplikované období v maloobchodu se plně odrazilo na vývoji podnikatelské základny. Podle aktuálních dat Dun & Bradstreet je v ČR aktuálně registrováno méně než 34 500 společností a přes 172 tisíc OSVČ, které podnikají v maloobchodu. Je to nejméně od roku 2016.
„Maloobchod je jedním ze segmentu podnikání, který byl tvrdě zasažen vládními opatřeními proti šíření nemoci COVID-19. Sérii lockdownů koncem roku 2021 vystřídala zhoršená nálada spotřebitelů v důsledku obav ze zrychlující inflace, vysokých cen energií a obav z nové varianty omikron. Výsledkem bylo omezení výdajů domácností a šetření na horší časy,“ zhodnotila vývoj analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.
Počet společností s ručením omezeným a akciových společností, které podnikají v maloobchodu, mírně klesá od roku 2017, nicméně v průběhu roku 2021 se podnikatelská základna ztenčila o 7,8 % z 36 328 subjektů na 33 481 a ve srovnání s rokem 2019 dokonce o 9,7 %. „Navíc v průběhu posledních dvou pandemických let vznikalo výrazně méně subjektů, než jsme byli zvyklí v letech 2016 až 2019. Loni vzniklo jen 482 nových firem, což je nejméně za posledních šest let,“ dodala Petra Štěpánová s Dun & Bradstreet.
Vývoj v jednotlivých segmentech tohoto sektoru se zásadně liší.
Maloobchod v nespecializovaných prodejnách je jediný segment maloobchodu (členěno podle kódu NACE), kde se v roce 2021 zvýšil počet podnikajících firem, a to výrazně. Počet společností se meziročně zvýšil o 14 % z 15 500 na 17 700, což představuje zhruba polovinu subjektů s předmětem činnosti maloobchod. Naopak počet firem v maloobchodu mimo prodejny, stánky a trhy loni klesl o 79 % z 3 121 na 671, maloobchod s výrobky pro kulturní rozhled ve specializovaných prodejnách o 73 % z 846 na 228, maloobchod s ostatními výrobky pro domácnost ve specializovaných prodejnách o 71 % z 2 365 na 689 a maloobchod ve stáncích na trzích o 66 % z 67 na 23. „Výraznější propad podnikatelské základny zaznamenaly oblasti, které byly více postiženy vládními opatřeními, jež si vynutil boj proti COVID-19,“ uzavřela analytička Dun & Bradstreet.
Vývoj počtu firem podnikajících v maloobchodu (NACE 47) v letech 2016 až 2021
A: Společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti
Celkový počet |
Počet založených |
Počet zrušených | |
2016 |
35 466 |
1 721 |
1 201 |
2017 |
37 679 |
2 023 |
1 589 |
2018 |
37 505 |
1 451 |
1 693 |
37 070 |
1 184 |
1 923 | |
36 328 |
667 |
2 054 | |
33 481 |
482 |
1 689 |
Zdroj: Dun & Bradstreet
Vývoj podnikatelské základny mezi OSVČ má obdobný trend jako mezi kapitálovými společnostmi. Celkový počet fyzických osob podnikajících na základě živnostenského oprávnění se loni snížil o 11 603 podnikatelů z 183 912 na 172 309, tedy o 6,3 %. Počet nových OSVČ byl v letech 2020 až 2021 nižší než v období 2016 až 2019. Na druhou stranu živnostenské oprávnění v posledních dvou letech rušilo méně podnikatelů než v době před pandemií.
B: Osoby samostatně výdělečně činné
Celkový počet |
Počet založených |
Počet zrušených | |
2016 |
176 120 |
4 379 |
8 920 |
2017 |
175 141 |
4 952 |
8 986 |
2018 |
178 688 |
4 513 |
8 617 |
183 495 |
3 984 |
9 890 | |
183 912 |
3 337 |
7 188 | |
172 309 | 3 512 | 7 120 |
Zdroj: Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet je světový lídr v poskytování klíčových obchodních dat a analytických řešení, která firmám po celém světě pomáhají zlepšovat jejich rozhodovací procesy a zvyšovat výkonnost. Dun & Bradstreet Data Cloud podporuje řešení, která zákazníkům pomáhají v růstu tržeb, snižování nákladů, zmírnění rizik a transformaci jejich podnikání. Od roku 1841 firmy všech velikostí spoléhají na Dun & Bradstreet v řešení pro řízení rizik a rozšiřování obchodních příležitostí.
Více se můžete dozvědět na: www.dnb.com/cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři