Mexiko a trendy v digitalizaci
Mexiko a trendy v digitalizaci
04.02.2022 / 01:28 | Aktualizováno: 04.02.2022 / 01:42
Pandemie COVID-19 uspíšila digitální transformaci a posunula Mexiko v digitalizaci o několik let kupředu. Na tyto změny reaguje i mexické Ministerstvo hospodářství, které připravilo hned několik projektů na podporu digitalizace zejména pro malé a střední podniky, u nichž je digitalizace pomalejší. Rozvoj digitalizace dat i provozu tisíců malých a středních firem má velký potenciál pro uplatnění inovativních řešení a navázání technologických partnerství. V neposlední řadě proces digitalizace otevírá řadu obchodních příležitostí pro firmy zaměřující se na kybernetickou bezpečnost.
Mexiko si již před pandemií nevedlo v procesu digitalizace špatně. V průzkumu OSN týkající se digitální správy, se Mexiko v roce 2018 umístilo na 22. místě ze 193 zemí a na 1. místě v kontextu Latinské Ameriky a Karibiku. Dle analýzy společnosti McKinsey o digitální zralosti se pak Mexiko umístilo na 55. místě z celkem 151 zemí. Ve srovnání se zeměmi s podobným HDP to je pro Mexiko velmi dobrý výsledek.
V soukromém sektoru ale digitalizace probíhala nerovnoměrně - velké a mezinárodní společnosti investovaly do digitalizace velké prostředky, střední a menší firmy ale často zůstávaly pozadu. Přitom tyto malé a střední společnosti představují více než 99 % společností působících v zemi. Většina z nich (2,2 mil.) působí v obchodě, další (1,8 mil.) ve službách a téměř 600 tis. ve výrobě. Digitalizace těchto firem by dle odhadů zvýšila celkovou produkci až o 30 %.
Současné trendy
V procesu digitalizace jsou zřejmé určité trendy. Zásadně zrychlil růst e-commerce. Firmy adaptují své služby pro internetové prostředí a hledají vhodná IT řešení. V roce 2021 představoval e-commerce 9 % veškerého prodeje a do roku 2025 by měl internetový prodej představovat 24 % tržeb v maloobchodním sektoru.
Řada podnikatelů ztratila během pandemie přímý kontakt se zákazníkem a nahradila ho personalizací služeb a digitální komunikace a maximalizací pozitivní zkušenosti zákazníka. Investují do technologií v oblasti elektronického obchodu, správy dat a marketingu, které celý proces nákupu produktu či služby zkvalitňují.
Další oblastí, která se skokově digitalizovala, je logistika a inteligentní řízení dodavatelského řetězce. Dynamické prostředí logistického sektoru si v době pandemie vyžádalo nové nároky na kvalitu, flexibilitu jako i typy poskytovaných služeb. Spolu s neustálým tlakem na provozní náklady byly společnosti také nucené výrazně modifikovat stávající procesy a postupy za účelem zabezpečení plynulosti a spolehlivosti dodavatelského řetězce.
Třetí oblastí, které se aktuální vlna digitalizace významně dotkla, je pokročilá správa dat. S digitalizací provozu a výroby potřebují mexické firmy zpracovávat a automatizovaně vytěžovat stále větší objemy dat. Velká poptávka je proto systémech umožňující jak digitalizaci dokumentů, tak zpracování a analýzu velkých souborů dat.
Vládní programy
Akceleraci procesu digitalizace si vzala za své i mexická vláda, která za tímto účelem zřídila samostatný Úřad pro národní digitální strategie (CEDN). Součástí státní podpory je rozvoj potřebné infrastruktury, novelizace legislativy a podpora odborného vzdělávání a rozvoje digitálních dovedností.
Vláda si uvědomuje i důležitost otevřených dat nejen pro posilování transparentnosti veřejné správy, práva na informace, zapojování občanů do rozhodování a omezování korupce, ale i pro vznik inovativních a chytrých řešení ze strany privátního sektoru. V oblasti ekonomiky je nejkomplexnějším portálem platforma Ministerstva hospodářství Data México.
V rámci podpory digitalizace malých a středních podniků vzniká řada konkrétních projektů pro podporu elektronického obchodu, komunikace na dálku a využívání otevřených dat. Patří mezi ně i specializované platformy jako je otevřený portál digitálního vzdělávání Ministerstva hospodářství MIPYMESMX, otevřené e-tržiště pro drobné, převážně venkovské, podnikatele MERCADO SOLIDARIO, portál podpory a sdílení informací o příležitostech na domácím i zahraničních trzích COMERCIAMX, otevřené platforma k navázání exportních kontaktů EXPORTAMX, na podporu přímých zahraničních investic INVESTINMEXICO či exportní fórum zaměřené na podporu specificky žen podnikatelek MUJEREXPORTAMX.
Autor: Daniela Sedláková
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz