Předvánoční nákupy už v říjnu
V říjnu, kdy už z pohledu pandemické situace začalo v ČR pomalu přituhovat, se tržby v obchodech začaly opět zvyšovat.
V říjnu, kdy už z pohledu pandemické situace začalo v ČR pomalu přituhovat, se tržby v obchodech začaly opět zvyšovat. Svoji roli nejspíše sehrávaly obavy z rostoucích cen a nedostatku některého zboží na předvánočním trhu, a tak se zřejmě s přípravami na svátky letos začalo o něco dříve. Oproti září spotřebitelé reálně utratili o 1,4 % více, meziročně pak o 7,2 %. Meziroční číslo je však poznamenané loňským nízkým srovnávacím základem, který ovlivnil nastupující lockdown v rámci podzimní covidové vlny. Když se podíváme, za co se tentokrát utrácelo výrazně více, uvidíme podobný obrázek jako v předchozích měsících. Jsou to výrobky pro domácnost, elektronika, kosmetika a pohonné hmoty. Navzdory tomu, že obchody zůstávají v rámci letošní podzimní vlny stále otevřené, pokračuje expanze internetových obchodů. Meziročně si tentokrát připisují jen 8,4 %, což lze jednoduše zdůvodnit vysokým srovnávacím základem, neboť loni touto dobou poskočily jejich tržby o téměř 40 %. Trend rostoucího zájmu nakupovat na internetu se nemění a podíl e-shopů na celkovém maloobchodním trhu proto dál narůstá. Nic na tom nezměnilo ani letní rozvolnění. Ještě větší (než říjnový) skok můžeme očekávat od listopadových výsledků, kdy obchody zaznamenají v meziročním srovnání nejspíš až dvouciferný nárůst tržeb. Ale i zde půjde především o vliv loňského lockdownu a na celkových tendencích v maloobchodě se toho moc nezmění. Už spotřebitelská důvěra v posledních měsících naznačuje obavy domácností z vysoké inflace včetně nejistoty z dalšího vývoje cen energií. Proto i růst maloobchodu po zohlednění mimořádných faktorů zůstane i nadále spíše umírněný. V každém případě už nyní je téměř jisté, že letošní Vánoce budou pro obchodníky mnohem výnosnější než ty loňské, při kterých jim tržby propadly reálně o necelá dvě procenta. Poté nás ovšem nejspíš čeká inflace (a s ní spojený pokles reálných mezd) i ochlazení nákupního apetitu v první polovině roku 2022.Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz