„Čipový hladomor“ zastavuje automobilky. Návrat do normálu se čeká až v r. 2023.
Celou planetu trápí nedostatek čipů. Malé kusy křemíku jsou
totiž potřeba téměř všude, od elektroniky přes infrastrukturu až po automobily.
A právě poslední ze jmenovaných odvětví kvůli jejich nedostatku zabředlo do
vážné krize. Propadají se tržby, klesá výroba aut a některé podniky, jako např.
Škoda Auto, dočasně ukončují provoz. Problém ale jen tak neskončí, návrat
k normálu přijde nejspíše až koncem příštího roku.
Potíže na trhu s polovodiči se objevily
s příchodem koronavirové pandemie. V důsledku hromadných lockdownů
razantně narostla poptávka po domácí elektronice (notebooky, herní konzole) i
do cloudových řešení, avšak kvůli uzavření továren po světě došlo
k výraznému snížení výrobních kapacit.
Dodavatelé čipů vzniklou situaci řešili tak, že svojí
produkci částečně přesměrovali do odvětví domácí a kancelářské elektroniky
právě na úkor motorových vozidel – kvůli většímu potenciálu zisku, ale také
proto, že na začátku epidemie některé automobilky jednostranně zrušily již
dohodnuté objednávky „křemíku“ (což se nyní ukazuje jako fatální chyba,
mj. z důvodu ztráty důvěry).
Vzniklá nerovnováha byla posílena trvajícími výpadky
mezinárodního obchodu, čímž se zdražují suroviny obecně, ale bohužel i problémy
klíčových dodavatelských firem z důvodu tzv. vyšší moci. Továrny na výrobu
čipů v Texasu se potýkaly s extrémními mrazy a s black-outem,
japonský závod na specializované automobilové polovodiče vyhořel a Tchaiwanský
gigant TSMC musel omezit výrobu kvůli suchu (výroba čipů žádá obrovské množství
vody). V létě navíc došlo k nárůstu počtu nakažených v Malajsii i
v dalších zemích jihovýchodní Asie, což zapříčinilo uzavírku
specializovaných továren.
Mezinárodní business, neprozřetelně spoléhající na dodávky
just-in-time (ušetří se peníze za skladování), dostal tvrdou ránu. Podle
poradenské společnosti Alix partners přijde automobilový průmysl do konce roku
o 210 mld. dolarů (4,5 bilionu Kč) a produkce aut se sníží o téměř 8 milionů
vozů. České sdružení automobilového průmyslu oznámilo, že jen v tuzemsku
se letos nevyrobí 250 000 aut, což bude znamenat ztrátu 200 miliard korun.
Škoda Auto se kvůli potížím rozhodla do konce roku úplně
přerušit výrobu, problémům se ale nevyhnou ani další firmy v oboru. Např.
kolínská Toyota Manufacturing již během jara dočasně zastavovala provoz a
podnik snižuje letošní celosvětové tržby o 15 %.
Na vzniklou krizi se rozhodla zareagovat vláda, podle všeho
se bude aktivovat program Antivirus s kompenzací 60% náhrady mzdy do
29 000 korun – konkrétní podoba záchranného plánu se projedná na nejbližší
schůzi kabinetu. Potíže ale jen tak neskončí. Optimistické odhady hovoří o tom,
že se trh vrátí do rovnováhy v polovině příštího roku, ty pesimističtější
mluví až o začátku r. 2023, kdy se zprovozní nové továrny. Je však zřejmé, že „čipový
hladomor“ je další úder těžce zkoušenému odvětví, které je samo o sobě
(např. vlivem zelených plánů EU) ve vážných problémech.
Milan Klempíř
Je analytikem webu forexmag.cz. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a od svých dvaceti investuje na burze, soustředí se zejména na akcie. V dnešní turbulentní době si ale uvědomuje, že celá řada finančních aktiv kolísá, a proto je třeba mnohem lépe diverzifikovat - např. do drahých kovů, do bitcoinů či do nemovitostí. Vzdělává čtenáře mimo jiné v ochraně investičního portfolia proti nečekaným propadům.
Specializovaný vzdělávací portál pro profesionální tradery i retailové obchodníky. Finanční a kapitálové trhy nikdy nespí a forexmag.cz je předním webem svého druhu na českém trhu.
Poslední zprávy z rubriky Okénko BIG EXPERT:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz