Etiopie oživila projekt ropovodu do přístavu v Džibuti
Etiopie oživila projekt ropovodu do přístavu v Džibuti
22.09.2021 / 14:00 | Aktualizováno: 22.09.2021 / 14:22
Etiopie ve svém plánu rozvoje prezentovala výstavbu produktovodů jako jednu ze svých priorit v rozšiřování infrastruktury. Ropovod z přístavu v Džibuti do centrální Etiopie nebyl i přes dřívější plány dosud realizován, etiopské Ministerstvo dopravy ho však považuje za ekonomicky a environmentálně udržitelnější v porovnání se současnou silniční přepravou. Etiopie se snaží nejen podpořit vlastní ekonomický růst, ale indikuje i zájem o výstavbu regionální sítě ropovodů, která by ji propojila se sousedy.
Etiopská federální vláda v desetiletém plánu rozvoje oživila myšlenku výstavby ropovodu, který by spojil přístav v Džibuti s centrální Etiopií. Dle zveřejněného dokumentu by Etiopie do roku 2030 měla postavit minimálně 925 km produktovodů a dle preferencí Ministerstva dopravy Etiopie by právě produktovody měly být realizovány přednostně, a to prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) či joint venture.
Plány na výstavbu ropovodu byly již dříve zakotveny v rámcové dohodě, kterou podepsaly vlády Etiopie a Džibutska se společnostmi Black Rhino Group a Royal Bafokeng Holdings, vlastněnými americkými kapitálovými fondy Blackstone, o výstavbě ropovodu o délce 550 km z džibutského přístavu do etiopského Awashe. Nicméně projekt nebyl realizován a etiopská vláda se soustředila na dokončení a modernizaci elektrifikované železnice, která by mohla k přepravě ropných produktů sloužit. Přestože byla hlavní část železnice dokončena již v roce 2018, vagóny s palivy na ni dosud přepravovány nejsou.
Ministerstvo dopravy zdůvodňuje důležitost výstavby ropovodu především vysokými náklady na pořizování a provoz cisteren. Plánované produktovody by měly být převážně podzemní, aby došlo k co nejmenšímu narušení životního prostředí a flóry a fauny. Přechod ze silniční dopravy, která navíc čelí mnoha rizikům kvůli koncentraci většiny etiopského zboží na hlavní tepně Džibuti-Addis Abeba, k produktovodům považuje ministerstvo za ekonomicky a environmentálně udržitelné.
Rostoucí poptávka po palivech a ropných produktech úzce souvisí s etiopským ekonomickým růstem, který byl před koronavirovou pandemií v průměru desetiprocentní. Avšak plány na výstavbu ropovodu nekončí propojením džibutského přístavu s centrální Etiopií. Předmětem diskusí je vznik regionální sítě, která by zahrnovala i Súdán, Keňu, Jižní Súdán a Eritreu. V případě připojení Jižního Súdánu by ropovody mohla proudit i ropa z jihosúdánských nalezišť, která se nyní na světové trhy dostává pouze přes Súdán. V připravovaném projektu mají šanci se uplatnit i české společnosti, které mohou využít svého know-how a zkušeností např. při budování samotných produktovodů či skladovací infrastruktury. Příležitost existuje ale i pro firmy z dalších odvětví, např. geologický průzkum či další doprovodné služby.
Autor: Pavel Šára, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Addis Abebě
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři