Číňané se chtějí stravovat zdravěji a pohodlněji
Na náhražky masa se v Číně stále více zaměřují i řetězce rychlého občerstvení. Foto: Shutterstock
Vlivem pandemie a s ní spojených omezení pohybu se více lidí přesunulo na internet, aby zde nakupovali zboží a služby. Koncem roku 2020 se počet čínských uživatelů internetu přiblížil jedné miliardě, což představuje pětinu všech světových uživatelů, a online prodeje meziročně vzrostly o téměř 11 % na úroveň 1,8 bilionu amerických dolarů.
Přibližně 80 % veškerých čínských uživatelů internetu představují lidé do věku 40 let, tedy generace Y (mileniálové) a generace Z. Spotřebitelské chování se vyznačuje větší mírou individualismu, ale i nacionalismu vyplývajícího z nostalgie po „staré Číně” a tradiční kultuře, čemuž někteří čínští výrobci potravin a nápojů uzpůsobují marketing a design produktů využíváním tradičních vyobrazení a vzorů.
DŮRAZ NA ZDRAVOTNÍ BENEFITY
Je pochopitelné, že pandemie vede čínské spotřebitele k tomu, aby při nákupech potravin kladli větší důraz na jejich zdravotní benefity. Prohlášení z oficiálních míst o tom, že konzumace mléčných výrobků pomáhá posilovat obranyschopnost, vedly ke zvýšení poptávky po nich. Zjištění, že u osob s nadváhou je vyšší pravděpodobnost těžkého průběhu onemocnění covid-19, pro změnu přimělo čínské spotřebitele zajímat se o složení potravinářských výrobků, zejména o obsah cukrů, tuků a množství kalorií. Místní výrobci z toho důvodu na etikety jasně uvádějí informace jako „0 cukru”, „0 kalorií”.
Ze zdravotních, environmentálních a ekonomických důvodů jeví čínští spotřebitelé značný zájem i o náhražky masa na rostlinné bázi. Tradiční čínská kuchyně byla historicky silně vegetariánská a maso nebývalo běžnou součástí jídelníčku, i proto jsou v Číně tyto produkty relativně dobře přijímány. O tento segment trhu soupeří řada domácích i zahraničních hráčů a náhražky masa na rostlinné bázi jsou používány v řetězcích rychlého občerstvení, jako jsou KFC, Taco Bell a Starbucks. Do roku 2025 by čínský trh těchto produktů mohl dosáhnout hodnoty 14,5 miliardy USD a představovat polovinu celosvětového trhu.
„LÍNÁ EKONOMIKA“
Rychlé životní tempo ve velkoměstech a dlouhé pracovní doby daly vzniknout silnému trendu, kterému se přezdívá „líná ekonomika”. Nejedná se o negativní jev, jak by její název mohl napovídat. Jeho podstatou je, že spotřebitelé od produktů žádají maximální možné pohodlí a časovou úsporu. Příkladem může být růst poptávky po předpřipravených a samoohřívacích balených jídlech, které jsou populární obzvláště mezi mladšími nezadanými Číňany. Žádaná jsou také menší balení sloužící k okamžité spotřebě.
Jedním z regionů, kde je možné pozorovat významné změny ve vývoji spotřebitelského chování Číňanů, je megalopole Guangdong-Hongkong-Macao, v níž žije přes 70 milionů lidí a jejíž součástí je i velkoměsto Shenzhen. V dubnu se tam konal významný potravinářský veletrh ANUFOOD. Vzhledem k vysoké kupní síle tamního obyvatelstva se jedná o perspektivní cíl pro zahraniční vývozce potravin a nápojů. Česká republika měla na veletrhu stánek, na kterém se prezentovalo pět českých značek – Pilsner Urquell, Rudolf Jelínek, FROMIN, Lifefood a BrouCzech. Zejména minerální vody a zdravá výživa představují produkty, které jsou v souladu se současnými spotřebitelskými trendy a mají značný potenciál pro další růst na čínském trhu. Firmy se veletrhu mohly zúčastnit i díky dotačnímu programu 9.H. poskytovanému Ministerstvem zemědělství České republiky a asistenci šanghajské kanceláře agentury CzechTrade.
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz