S lidmi zpět v obchodech tržby rostly
Rychlé rozvolňování protiepidemických restrikcí maloobchodu svědčí. V květnu si tržby včetně prodejů aut připsaly meziročně 16,5 % v souladu s naším odhadem, po vyloučení kategorie aut vzrostly o 8,1 %, více než se čekalo. U dubnových čísel byla současně provedena menší revize ve prospěch vyššího růstu. Meziměsíčně si tržby v maloobchodu připsaly solidní růst o 7,3 % (po očištění o sezónní vlivy). Včetně prodeje aut o 4,7 %.
Maloobchodní tržby | ||||
---|---|---|---|---|
v % r/r | Aktuální | Předchozí | RB | Trh |
Včetně aut | 16,5 | 21,6 | 16,5 | 15,7 |
Bez aut | 8,1 | 7,3 | 3,1 | 3,0 |
Zdroj: Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ |
Jak se dalo očekávat, s rozvolněním restrikcí se spotřeba přesouvá především do dříve uzavřených prodejen. Při pohledu na jednotlivé kategorie tak zaujmou meziměsíční přírůstky v kategoriích jako například kultura a rekreace (+11,9 %), prodejny se specializovaným zbožím (+30 %), a nejvíce pak kategorie prodeje obuvi a oděvů ve specializovaných prodejnách, kde index poskočil o závratných 206,6 %.
Nicméně i navzdory možnosti vrátit se fyzicky zpět do obchodů, spotřebitelé nezanevřeli na pohodlnost nákupů přes internet, které meziměsíčně vzrostly o 1 %. Meziročně tak byly o zhruba 16 % vyšší. Je pravděpodobné, že pandemie trvale pozměnila návyky spotřebitelů a online nákupy zůstanou i nadále nadprůměrné.
S lepšícím se spotřebitelským sentimentem očekáváme, že maloobchodní tržby budou v nejbližších měsících dohánět ztráty zaznamenané během lockdownu. Domácnosti budou postupně snižovat vynucené úspory, i když očekáváme, že celkově úspory zůstanou preventivně vyšší. Dohánění bude patrné především v kategoriích, které pandemií utrpěly nejvíce, například ve službách, v kultuře či sportu. Proces vyšší spotřebitelské aktivity bude pravděpodobně doprovázen i vyšší než obvyklou meziměsíční volatilitou v nastavení cen. Za předpokladu nezhoršení pandemické situace by v letních měsících měl maloobchodu prospět i příliv turistů. Celkově za letošek očekáváme růst maloobchodních tržeb, včetně prodeje automobilů, o 4,5 %, bez zohlednění automobilů poblíž 3 %.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vít Hradil, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři