Sčítání lidu je velký test připravenosti Česka na digitalizaci
Sčítání 2021 je jedinečný projekt eGovernmentu, který stojí na propojení údajů celkem devíti rozsáhlých registrů státní správy a údajů z informačních systémů samotného sčítání. Na přípravě tohoto největšího statistického projektu desetiletí se kromě Českého statistického úřadu podílí zejména Česká pošta, zapojena byla i Státní pokladna Centrum sdílených služeb, řada ministerstev a obcí.
„Sčítání je jedním z největších tuzemských projektů, který čerpá data díky propojení hned několika zdrojů dat státní správy. Současně ukazuje, jak jsme na tom jako společnost s úrovní digitalizace, přístupu k internetu či počítačové gramotnosti. Jedná se o zcela unikátní projekt, který je zároveň i testem připravenosti národa na digitalizaci. Jsme přesvědčeni, že příprava a realizace Sčítání 2021 v konečném důsledku přispěje získanými poznatky a zkušenostmi k realizaci jiných významných projektů veřejné správy na cestě k digitální společnosti,“ konstatuje předseda ČSÚ Marek Rojíček.
Mimořádnost sčítání spočívá v tom, že jako jediný projekt plošně prověřuje, co se v uplynulých letech podařilo vybudovat na národní úrovni v rovině centrálních informačních systémů českého eGovernmentu, potvrzuje Libor Svoboda, nositel projektu Sčítání 2021: „Sčítání 2021 je rozsáhlý projekt, na jehož uskutečnění se ve spolupráci s Českým statistickým úřadem podílí velké množství lidí a institucí – státních úřadů, měst a obcí, dodavatelů a v neposlední řadě také všichni občané v roli poskytovatelů údajů. Jeho součástí je po technické stránce také bezpečná výměna dat mezi mnoha informačními systémy, které jsou buď standardně, a většinou odděleně od sebe, využívány ve veřejné správě, nebo vznikly pro potřeby sčítání.“
Díky využití registrů státu nemusejí občané celou řadu otázek vůbec vyplňovat. Ve srovnání s minulým cenzem klesl jejich počet ve formuláři o polovinu. Český statistický úřad během příprav projektu analyzoval možnosti využití celkem 37 databází státní správy. Svým pokrytím a kvalitou vyhovovalo účelům Sčítání 9 z nich. Formulář je tak mnohem kratší než před deseti lety. Zcela zmizela např. část otázek o budově, která je kompletně nahrazena údaji ze základního registru územní identifikace, adres a nemovitostí a statistického územního registru sčítacích obvodů a budov. Aby bylo toto vůbec možné, proběhla ve spolupráci s obcemi a stavebními úřady při přípravě sčítání velmi rozsáhla analýza a doplnění chybějících údajů u více než sta tisíce objektů (např. materiál nosných zdí, měsíc a rok dokončení apod.). Příprava sčítání tak významně přispěla ke zkvalitnění datového obsahu registru územní identifikace, adres a nemovitostí pro budoucí využití.
Ministerstvo vnitra poskytlo údaje ze základního registru obyvatel, informačního systému evidence obyvatel a informačního systému cizinců. Odtud jsou čerpány základní údaje o obyvatelstvu, jako jsou občanství, druh a místo pobytu či o formálních vazbách (rodič, manžel).
Podpůrným vstupem je pak jednotný informační systém práce a sociálních věcí, integrovaný informační systém České správy sociálního zabezpečení nebo sdružované údaje o žácích a studentech všech typů škol a údaje z rejstříku škol a školských zařízení. Slouží jako pomocné zdroje informací o ekonomické aktivitě, příp. postavení v zaměstnání a úrovni vzdělání. Vždy se však zaměřují pouze na některé části obyvatelstva a nepokrývají populaci kompletně. Pracuje se i s centrálním registrem pojištěnců, který poskytuje indicie, zda bydlí osoba v zahraničí, i s automatizovaným daňovým systémem Generálního finančního ředitelství, který poskytuje informaci o ekonomické aktivitě a místě pracoviště u některých segmentů obyvatel.
„Obyvatelé mají možnost si díky vyplnění elektronického sčítacího formuláře reálně otestovat, jak fungují rozsáhlé integrační vazby mezi základními registry, zejména Registrem obyvatel, Registrem územní identifikace adres a nemovitostí a Národní identitní autoritou umožňující mj. i přihlášení přes napojené bankovní a další komerční identity. Tyto vazby jsou pro ně možná abstraktní, nebo těžko představitelné. Sčítání ale ukazuje, nakolik jsou potřebné a užitečné,“ popisuje Robert Šanda, ředitel odboru statistiky obyvatelstva ČSÚ.
Navzdory několikaleté snaze ČSÚ využít maximum dat z administrativních zdrojů není možné v současnosti realizovat sčítání výlučně na základě dat z registrů. Chybí totiž registr bytů či registr vzdělání za celé obyvatelstvo. Ze zdrojů veřejné správy nejsou k dispozici ani informace o ekonomické aktivitě a zaměstnání, dojížďce, adrese obvyklého bydliště, místě školy nebo pracoviště za celou populaci.
Kontakt:
Jolana Voldánová
tisková mluvčí Sčítání 2021
+420 704 659 357
jolana.voldanova@scitani.cz
Přílohy
Tisková zpráva
7. dubna 2021
Sčítání je velký test připravenosti Česka na digitalizaci
Sčítání 2021 je jedinečný projekt eGovernmentu, který stojí na propojení údajů celkem devíti rozsáhlých registrů státní správy a údajů z informačních systémů samotného sčítání. Na přípravě tohoto největšího statistického projektu desetiletí se kromě Českého statistického úřadu podílí zejména Česká pošta, zapojena byla i Státní pokladna Centrum sdílených služeb, řada ministerstev a obcí.
„Sčítání je jedním z největších tuzemských projektů, který čerpá data díky propojení hned několika zdrojů dat státní správy. Současně ukazuje, jak jsme na tom jako společnost s úrovní digitalizace, přístupu k internetu či počítačové gramotnosti. Jedná se o zcela unikátní projekt, který je zároveň i testem připravenosti národa na digitalizaci. Jsme přesvědčeni, že příprava a realizace Sčítání 2021 v konečném důsledku přispěje získanými poznatky a zkušenostmi k realizaci jiných významných projektů veřejné správy na cestě k digitální společnosti,“ konstatuje předseda ČSÚ Marek Rojíček.
Mimořádnost sčítání spočívá v tom, že jako jediný projekt plošně prověřuje, co se v uplynulých letech podařilo vybudovat na národní úrovni v rovině centrálních informačních systémů českého eGovernmentu, potvrzuje Libor Svoboda, nositel projektu Sčítání 2021: „Sčítání 2021 je rozsáhlý projekt, na jehož uskutečnění se ve spolupráci s Českým statistickým úřadem podílí velké množství lidí a institucí – státních úřadů, měst a obcí, dodavatelů a v neposlední řadě také všichni občané v roli poskytovatelů údajů. Jeho součástí je po technické stránce také bezpečná výměna dat mezi mnoha informačními systémy, které jsou buď standardně, a většinou odděleně od sebe, využívány ve veřejné správě, nebo vznikly pro potřeby sčítání.“
Díky využití registrů státu nemusejí občané celou řadu otázek vůbec vyplňovat. Ve srovnání s minulým cenzem klesl jejich počet ve formuláři o polovinu. Český statistický úřad během příprav projektu analyzoval možnosti využití celkem 37 databází státní správy. Svým pokrytím a kvalitou vyhovovalo účelům Sčítání 9 z nich. Formulář je tak mnohem kratší než před deseti lety. Zcela zmizela např. část otázek o budově, která je kompletně nahrazena údaji ze základního registru územní identifikace, adres a nemovitostí a statistického územního registru sčítacích obvodů a budov. Aby bylo toto vůbec možné, proběhla ve spolupráci s obcemi a stavebními úřady při přípravě sčítání velmi rozsáhla analýza a doplnění chybějících údajů u více než sta tisíce objektů (např. materiál nosných zdí, měsíc a rok dokončení apod.). Příprava sčítání tak významně přispěla ke zkvalitnění datového obsahu registru územní identifikace, adres a nemovitostí pro budoucí využití.
Ministerstvo vnitra poskytlo údaje ze základního registru obyvatel, informačního systému evidence obyvatel a informačního systému cizinců. Odtud jsou čerpány základní údaje o obyvatelstvu, jako jsou občanství, druh a místo pobytu či o formálních vazbách (rodič, manžel).
Podpůrným vstupem je pak jednotný informační systém práce a sociálních věcí, integrovaný informační systém České správy sociálního zabezpečení nebo sdružované údaje o žácích a studentech všech typů škol a údaje z rejstříku škol a školských zařízení. Slouží jako pomocné zdroje informací o ekonomické aktivitě, příp. postavení v zaměstnání a úrovni vzdělání. Vždy se však zaměřují pouze na některé části obyvatelstva a nepokrývají populaci kompletně. Pracuje se i s centrálním registrem pojištěnců, který poskytuje indicie, zda bydlí osoba v zahraničí, i s automatizovaným daňovým systémem Generálního finančního ředitelství, který poskytuje informaci o ekonomické aktivitě a místě pracoviště u některých segmentů obyvatel.
„Obyvatelé mají možnost si díky vyplnění elektronického sčítacího formuláře reálně otestovat, jak fungují rozsáhlé integrační vazby mezi základními registry, zejména Registrem obyvatel, Registrem územní identifikace adres a nemovitostí a Národní identitní autoritou umožňující mj. i přihlášení přes napojené bankovní a další komerční identity. Tyto vazby jsou pro ně možná abstraktní, nebo těžko představitelné. Sčítání ale ukazuje, nakolik jsou potřebné a užitečné,“ popisuje Robert Šanda, ředitel odboru statistiky obyvatelstva ČSÚ.
Navzdory několikaleté snaze ČSÚ využít maximum dat z administrativních zdrojů není možné v současnosti realizovat sčítání výlučně na základě dat z registrů. Chybí totiž registr bytů či registr vzdělání za celé obyvatelstvo. Ze zdrojů veřejné správy nejsou k dispozici ani informace o ekonomické aktivitě a zaměstnání, dojížďce, adrese obvyklého bydliště, místě školy nebo pracoviště za celou populaci.
Kontakt:
Jolana Voldánová
+420 704 659 357
jolana.voldanova@scitani.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři