(Kurzy.cz)
Investice do reklamy loni neklesly, dosáhly téměř 120 miliard korun
Investice do marketingové komunikace v loňském roce dosáhly podle Asociace komunikačních agentur úrovně 119,7 miliardy korun. Navzdory dopadům pandemie tedy vzrostly zhruba o 700 milionů korun (0,6 %) oproti roku 2019. Třemi největšími zadavateli mediální reklamy za loňský rok jsou řetězce Lidl, Kaufland a Albert. Objemy investic do reklamního prostoru klesly u venkovní reklamy o 19 %, v rádiu o 8 % a v tisku o 13 %. Naopak u televizní reklamy meziročně o 8 % vzrostly.
Reklamní trh v České republice se udržel v mírném růstu i přes nepříznivé dopady spojené s pandemií. Podle monitoringu mediálních výdajů do reklamy a průzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) zpracovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere, dosáhl objemu téměř 120 miliard korun. „Z výsledků výzkumu lze vypozorovat opatrnost zadavatelů, která se projevila zejména v prvním pololetí. Závěr roku ale přinesl nárůst investic do reklamy. V letošním roce očekáváme, že se tempo růstu vrátí na hodnoty před pandemií. Firmy si uvědomují, že reklama posiluje spotřebu a je jejím hnacím motorem,“ uvádí Marek Hlavica, ředitel AKA. To platí zejména v případě využití alternativních způsobů prodeje, kterým nebrání vládní omezení. Některé sektory, jako je například letecká doprava či turismus, ovšem stojí stranou.
Největší zadavatelé jsou řetězce s potravinami
Všechna tři první místa největších zadavatelů reklamy co do objemu investovaných finančních prostředků v loňském roce zaujaly obchodní řetězce prodávající zejména potraviny, konkrétně Lidl, Kaufland a Albert. Lidl meziročně do reklamy investoval o 31 % více, Kaufland o 15 % více. Albert navýšil své reklamní investice dokonce o 113 %. Z předloňského desátého místa se dostal až na třetí pozici a předběhl tak společnost Alza, největší český internetový obchod s elektronikou.
Právě Alza přitom v roce 2019 zaujímala první místo, v loňském roce ale své investice do reklamy podle monitoringu agentury Nielsen Admosphere snížila o 11 %. „Kategorie potravin a potravinových řetězců byla v hodnotě reklamního prostoru s velkým náskokem první. Za ní následovalo bankovnictví a pojištění, třetí místo obsadila kategorie elektroniky a domácích spotřebičů. V této kategorii hrají významnou roli internetové obchody, které ale nemusely nutně zvyšovat investice do reklamy. Automaticky se totiž staly alternativou uzavřených kamenných obchodů,“ doplňuje Marek Hlavica.
Posiluje televize i online a mobilní podpora
V rámci mediálních kanálů, které mají na celkovém marketingovém rozpočtu většinový podíl, vzrostla cena reklamního prostoru jen u televize (o 8 %). Mezi nemediálními kanály zaujímá největší podíl kategorie online a mobilní podpory, která tvoří pětinu všech výdajů do nemediálních kanálů a pokračuje ve svém růstu. Podíl nemediálních kanálů na celkovém marketingovém rozpočtu i přesto klesl, a to z 46 % v roce 2018 na 41 % v roce 2019, respektive 2020. Během letošního roku by měl podle odhadů klesnout na 40 %. „Komunikační taktiky, které sázejí na přímé oslovení lidí, zaznamenaly propad. Nejvíce organizování různých akcí, ochutnávky a sponzoringy. Nárůst naopak očekáváme u věrnostních programů, což koresponduje s reklamními investicemi řetězců s potravinami,“ vysvětluje Marek Hlavica z AKA.
Podle výzkumu AKA mezi zadavateli z konce loňského roku se očekává, že celkový objem trhu v roce 2021 nepatrně vzroste a mírně překročí 120 miliard korun. Každé euro investované v Evropské unii do komunikace vygeneruje podle studie společnosti Deloitte 7 eur hrubého domácího produktu.
AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz