Veřejné zakázky v Kolumbii jsou šancí i pro české firmy
V reakci na útlum ekonomiky v roce 2020 avizovala kolumbijská vláda řadu nových investičních výdajů. Stát a jemu podřízené složky předloni nakoupily v rámci veřejných zakázek zboží a služby za zhruba 15 % HDP, což z Kolumbie činí velmi atraktivního zákazníka i pro české exportéry. Relevantní informace k tendrům ale není vždy lehké vyhledat.
Ilustrační foto Shutterstock
Klíčovou institucí celého systému je Národní agentura veřejných zakázek (Colombia Compra Eficiente), která vytváří pravidla pro veřejné zakázky a zároveň dohlíží na jejich plnění.
Všechny kolumbijské subjekty, které nakupují z veřejných peněz (federální vláda, departamenty, municipality a jim podřízené organizace), mají povinnost zveřejňovat všechny informace o zakázkách na stránkách elektronického systému veřejných zakázek – Sistema Electrónico de Contratación Pública – SECOP.
Přes tuto online platformu jsou dostupné veškeré informace o zadavateli veřejné zakázky, specifikace samotného tendru a požadavky na potenciální dodavatele a procesní specifikace zakázky. Kolegové ze zahraniční kanceláře CzechTrade vypracovali jednoduchý návod, který slouží k základní orientaci v systému.
České firmy musejí mít zmocněnce
Potenciální dodavatelé do veřejných zakázek musí splňovat určitá kvalitativní kritéria. České firmy bez místní entity v Kolumbii jsou povinny zmocnit zástupce, který bude jejich jménem jednat v rámci příslušného výběrového řízení. Protože zahraniční firmy zpravidla vstupují do veřejných zakázek v Kolumbii společně s místními partnery, je důležité zmínit i kvalifikační požadavek, který se vztahuje právě na kolumbijské subjekty.
Tím je zapsání kolumbijské společnosti na zvláštní seznam Registro Nacional de Proponentes (RUP). RUP je spravován sítí kolumbijských hospodářských komor. O každém zapsaném subjektu jsou v registru uvedeny základní informace o jeho právní formě, předmětu činnosti a finančních a organizačních náležitostech. Dále se do registru zapisuje veškerá historie účasti na veřejných zakázkách v Kolumbii, ale i případné postihy či neplnění z titulu účasti na těchto zakázkách. Registrované subjekty jsou povinny pravidelně aktualizovat informace v tomto registru. V případě, že tak včas neučiní, o registraci přichází. Na základě registrace vydává hospodářská komora certifikát, který pak musí kolumbijský uchazeč o veřejnou zakázku v rámci procesu dokládat. Existuje okruh výjimek, kdy uchazeč o veřejnou zakázku nemusí být zaregistrován v systému RUP. Jednou z nich je právě případ, kdy se jedná o nekolumbijský (např. tedy český subjekt) subjekt, který pak musí veškeré náležitosti dokládat zvlášť v rámci konkrétního výběrového řízení.
Pozor na povinné pojištění
Jednou z důležitých podmínek účasti ve výběrovém řízení je povinnost uchazeče se pojistit u kolumbijské pojišťovny (tzv. Poliza de Seriedad). Tato podmínka se vztahuje i na zahraniční subjekty. Pojistka má poptávající kolumbijské veřejné instituci zaručit, že pokud uchazeč ve výběrovém řízení uspěje, tak dostojí svému závazku. Výše pojistky se může pohybovat okolo 1 % z celkové ceny tendru, což může znamenat pro firmu značnou finanční zátěž. V některých oborech je pro účely výběrového řízení potřeba disponovat potřebnými certifikacemi (týká se například certifikací INVIMA pro zdravotnické prostředky). Všechny požadované certifikace v rámci veřejné zakázky bývají uvedeny právě v systému SECOP. Veškerou dokumentaci pro potřeby účasti na veřejné zakázce je nutné přizpůsobit místním normám a zvyklostem. Českým exportérům proto doporučujeme při účasti na veřejné zakázce využít služeb místního partnera. Podle situace může s výběrem důvěryhodného místního partnera pomoci přímo Velvyslanectví ČR v Bogotě nebo místní kancelář CzechTrade.
Kvůli obavám z nařknutí z korupce se kolumbijské instituce někdy až úzkostlivě snaží lpět na technických parametrech, které nedávají v rámci vypsaného tendru hlubší smysl. Podmínky veřejných zakázek bývají často rigidní a nepřipouští alternativní, avšak technicky vyhovující řešení. Řada technologických zakázek tak vede k vysoutěžení řešení, která jsou již neaktuální a zastaralá.
Fernando González, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Bogotě
Bohdan Malaniuk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bogotě
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.