Uzavření obchodů tvrdě dopadlo na český maloobchod (Analýza makroindikátorů)
Uzavření kamenných obchodů přineslo výrazný propad listopadových maloobchodních tržeb. Prodeje v obchodech s oděvy a obuví poklesly v meziročním srovnání o 78 %. Poklesům se ale nevyhnul ani segment potravin, výrazný pád zaznamenaly i prodeje automobilů. Uvolnění restriktivních opatření v prosinci spolu s vyššími registracemi automobilů v listopadu dává naději, že by prosincové číslo mohlo dopadne lépe.
Zatímco říjnové výsledky maloobchodu dávaly naději, že se maloobchod vypořádává s koronavirovou krizí poměrně statečně, v listopadu vzaly tyto naděje za své, když většina kamenných obchodů musela zůstat zavřená. Tržby v maloobchodě se meziročně reálně snížily o 7,0 %, po očištění o nevýhodu nižšího počtu pracovních dní pak o 5,3 %. V meziměsíčním srovnání se maloobchodní tržby reálně snížily po očištění o kalendářní vlivy o 5,6 %. Po zahrnutí prodejů a oprav motorových vozidel pak tržby po očištění o rozdílný počet pracovních dní poklesly o 11,3 %, bez očištění o 14,1 %.
V meziměsíčním srovnání sehrál svoji roli především propad prodejů nepotravinářského zboží, a to o 10,4 %. Mírně ale poklesly i prodeje potravin (0,8 % m/m). Pohled na celoroční statistiky je pak žalostný. Uzavření prodejen se projevilo drastickým propadem prodejů v prodejnách s oděvy a obuví, a to o téměř 78 %. O něco lépe na tom byly výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kde prodeje poklesly meziročně o 37,1 %. Nižší byly ale i tržby za potraviny, a to o téměř 30 %. Vzhledem k restriktivním opatřením není překvapivé, že největší nárůst tržeb zaznamenal maloobchod prostřednictvím internetu a zásilkových služeb (36,5 %). Ani ten ale nebyl schopen kompenzovat propad prodejů v důsledku uzavření kamenných prodejen.
Krátké rozvolnění restriktivních opatření v prosinci společně s vánoční horečkou slibuje, že by prosincové maloobchodní tržby mohly dopadnout podstatně lépe. Nárůst registrací automobilů v listopadu společně se snahou automobilek vyprodat automobily, které nebudou splňovat přísnější emisní limity, dávají naději i na růst tržeb v tomto segmentu. I tak ale za celé závěrečně čtvrtletí loňského roku čekáme propad maloobchodních tržeb oproti stejnému období roku 2019 o 7 %. Za celý letošní rok předpokládáme jejich mírný růst o 0,8 %.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz