Přijetí daru (osobních ochranných pomůcek) příspěvkovou organizací bez souhlasu zřizovatele
Samotné účetní zachycení ochranných prostředků na straně příspěvkové organizace nemá vliv na skutečnost, zda porušila zákon č. 250/2000 Sb., nebo nikoliv. Účetnictví pouze zachycuje ekonomickou realitu, ale nevytváří ji. Tedy příspěvkové organizace by neměly mít žádné obavy v souvislosti se samotným zaúčtováním přijatých ochranných prostředků v účetních knihách.
Podle ustanovení § 27 odst. 6 zákona č. 250/2000 Sb. „příspěvková organizace nabývá majetek pro svého zřizovatele, nestanoví-li tento zákon jinak. Zřizovatel může stanovit, ve kterých případech je k nabytí takového majetku třeba jeho předchozí písemný souhlas“. Pokud by byly ochranné prostředky nabývány do vlastnictví zřizovatele a zřizovatel nestanovil ve zřizovací listině případy, ve kterých je nezbytný jeho předchozí písemný souhlas, tak u takového majetku by tohoto souhlasu nebylo potřeba.
Dále je v ustanovení § 27 odst. 7 písm. b) zákona č. 250/2000 Sb. stanoveno, že do svého vlastnictví může příspěvková organizace nabýt pouze majetek potřebný k výkonu činnosti, pro kterou byla zřízena, a to „…darem s předchozím písemným souhlasem zřizovatele“. V tomto případě je písemný souhlas zřizovatele nezbytný vždy ke každému právnímu jednání.
Podle ustanovení § 37b odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb. „předchozí souhlas zřizovatele podle tohoto zákona, nebo stanoví-li tak zřizovatel podle § 27 odst. 6 (vymezení v rámci zřizovací listiny), se uděluje vždy pouze pro jedno právní jednání a je jeho součástí, s výjimkou peněžitého daru účelově neurčeného, k jehož přijetí může zřizovatel udělit předchozí souhlas společný pro více právních jednání. Není-li předchozí souhlas udělen, k právnímu jednání se nepřihlíží.“. V uvedeném případě se však nejedná o přestupek ani o porušení rozpočtové kázně.
Zákon č. 250/2000 Sb. nezná žádný speciální postup v návaznosti na vyhlášení nouzového stavu. V této souvislosti je tak vhodné uvést, že záměrem zákona č. 250/2000 Sb., v případě výše uvedeného ustanovení týkajícího se nabývání majetku ze strany příspěvkové organizace, byla skutečnost, aby příspěvkové organizace bezúplatně nenabývaly majetek do svého vlastnictví nebo vlastnictví zřizovatele, který by byl nevyužitelný v rámci činnosti příspěvkové organizace (nebo zřizovatele), neúměrně by zvýšil náklady související s jeho provozem apod. V případě distribuce ochranných prostředků z MV do jednotlivých škol se nedá polemizovat o účelu a současně je zřejmé, že se tím nijak navýšily náklady ať už příspěvkové organizace nebo jejího zřizovatele. Důvodová zpráva k § 27 zákona č. 250/2000 Sb. uvádí, že:
„Předchozí písemný souhlas je nezbytný z důvodu možného dopadu přijetí daru nebo dědictví na rozpočet příspěvkové organizace, ale i zřizovatele. Náklady na údržbu, opravy nebo provoz darovaného nebo děděného majetku by mohly ohrozit rozpočet příspěvkové organizace, a ta by mohla chybějící finanční prostředky požadovat od svého zřizovatele. Zřizovatel musí být o nabytí majetku darem nebo děděním informován i proto, že bude-li finanční situace příspěvkové organizace v důsledku přijetí např. peněžitého daru výrazně lepší, může jí být snížen příspěvek na provoz poskytovaný z rozpočtu zřizovatele“.
V případě přijatých opatření podle zákona č. 240/2000 Sb. nebylo také mnohdy z objektivních důvodů, např. probíhající nařízené karantény či přísná přijatá hygienická opatření, možné v tak krátkém časovém úseku zajistit písemný souhlas ze strany zřizovatele, aniž by se tím narušilo zajištění včasnosti nabytí ochranných prostředků.
S ohledem na výše uvedené, tak podle našeho názoru přijetí ochranných prostředků ze strany příspěvkových organizací bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele v období vyhlášeného nouzového stavu a přijatých opatření podle krizového zákona sice nebylo v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., ale s ohledem na objektivní skutečnosti – např. časová tíseň, v mnoha případech možné a případné čekání na udělení písemného souhlasu ze strany zřizovatele by bylo v rozporu s účelem, pro který byly tyto ochranné prostředky poskytnuty, tedy včasné zajištění ochrany zaměstnanců při výkonu zaměstnání, lze učinit závěr, že toto pochybení nemohlo, a to ani potenciálně, mít negativní vliv na hospodaření obcí a jimi zřízených příspěvkových organizací.
Ministerstvo financí
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet republiky, státní závěrečný účet republiky, státní pokladnu České republiky, finanční trh s výjimkou dozoru nad kapitálovým trhem v rozsahu působnosti Komise pro cenné papíry, daně, poplatky a clo, finanční hospodaření, finanční kontrolu, účetnictví, audit a daňové poradenství, věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí, ochranu zahraničních investic, pro tomboly, loterie a jiné podobné hry, hospodaření s majetkem státu, privatizaci majetku státu, pro věci pojišťoven, penzijních fondů, ceny a pro činnost zaměřenou proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, posuzuje dovoz subvencovaných výrobků a přijímá opatření na ochranu proti dovozu těchto výrobků.
Ministerstvo financí je zřízeno zákonem č. 2/1969 Sb. Současnou ministryní je od 13. prosince 2017 Alena Schillerová.
Poslední zprávy z rubriky Stát:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři