Spotřebitelský barometr - listopad 2002
Již v říjnu se propad indikátoru Spotřebitelského barometru (CCI = Consumer Confidence Index) zastavil na hodnotě 47,3 s tím, že se proti zářijovému mírně zlepšil; listopadový index doznal podstatný růst a přiblížil se k vysokým hodnotám z I. pololetí t. r. Celkovou peripetii indikátoru spotřebitelského mínění CCI lze za II. pololetí rekapitulovat takto:
Červenec – index CCI dosáhl druhé maximální hodnoty ve své historii, i když v ekonomice byly již v I. pololetí pociťovány symptomy ekonomického ochabnutí pramenící i z mezinárodního ekonomického prostředí (potvrzoval to i vývoj HDP, zahraničního obchodu ad.)
Srpen (ještě před povodněmi) – projevil se pokles nadále ovlivněný předchozími sociálně ekonomickými faktory
Září (první polovina měsíce) – v indikátoru CCI byl vykázán velmi silný odraz vlivu zátop celostátně i regionálně; regionálně se projevilo horší než průměrné hodnocení (46,9) především v regionech postižených záplavami, a to ve středních Čechách (45,3), v západních Čechách (46,1), v severních Čechách (44,2), částečně i ve východních Čechách (46,5); zhoršení se projevilo i v jižních Čechách, avšak nikoliv tak pronikavě, patrně z důvodů rychlejšího průběhu událostí
Říjen (první dekáda měsíce) – pokles indikátoru CCI se zastavil, vykázal velmi mírné zvýšení o 0,4; v základní struktuře komponent se projevil pokles v hodnocení bezprostřední hospodářské a finanční situace, jakož i očekávané finanční situace, naopak se zlepšil index očekávané hospodářské situace (+ 4,4) a velmi znatelně předpoklady budoucích velkých nákupů (+6,4), zřejmě v souvislosti s nutnou obnovou po zátopách, ale i s blížícím se závěrem roku; z regionálního hlediska se indexy jednotlivých oblastí v říjnu převážně sblížily na celostátním průměru (47,3), větší výjimky tvořil nižší index ve východních Čechách (45,9) a na jižní Moravě (46,6) a znatelně nadprůměrný index severní Moravy (48,7). Již obnovený růst tržeb maloobchodu v září odpovídal zlomu ve vývoji indikátoru CCI. Spotřební výdaje obyvatelstva byly provázeny nadále nízkým indexem spotřebitelských cen, v maloobchodní oblasti až deflací.
Listopad (z období 4. – 14. 11.) – projevil se růst ve všech komponentách indikátoru, celkové zvýšení o 3,3 proti říjnu; v historii indikátoru dosud rekordní hodnota indexu velkých nákupů (69,2) - to vše naznačuje pokračování trendu nastoupeného v říjnu; k význačnějším charakteristikám patří: vyšší optimismus žen, regionálně příznivější hodnocení v pražské aglomeraci (nadprůměrem i záp. Čechy a sev. Morava), pozitivnější hodnocení vícečlenných a příjmově a profesním postavením lépe situovaných domácností, respondentů ze vzdělanějších a věkově produktivních vrstev obyvatelstva.
Předchozí charakteristiky se opírají o tato číselná vyjádření indexu spotřebitelské důvěry a jeho komponent:
Měsíc | Hospodářská situace |
Finanční situace |
Očekávaná fin. situace |
Očekávaná hosp.situace | Předpoklad velk.nákupů | INDEX celkově |
červenec 2002 | 50,7 | 46,1 | 49,8 | 52,9 | 59,8 | 51,9 |
srpen (před povodněmi) | 45,3 | 45,7 | 48,3 | 47,4 | 58,6 | 49,1 |
září (první polovina měsíce) | 44,2 | 45,6 | 47,7 | 41,5 | 55,3 | 46,9 |
snížení září proti červenci | - 6,5 | - 0,5 | - 2,1 | - 11,4 | - 4,5 | - 5,0 |
říjen | 40,6 | 42,1 | 46,0 | 45,9 | 61,7 | 47,3 |
listopad | 43,6 | 44,0 | 47,8 | 48,7 | 69,2 | 50,6 |
rozdíl října proti září | - 3,6 | - 3,5 | - 1,7 | + 4,4 | + 6,4 | + 0,4 |
rozdíl listopadu proti říjnu | + 3,0 | + 1,9 | + 1,8 | +2,8 | +7,5 | +3,3 |
Časová řada hlavních komponent indexu spotřebitelské důvěry
srpen 2001 - listopad 2002
Měsíc |
Hospodářská |
Finanční |
Očekávaná |
Očekávaná |
Předpoklad |
INDEX |
Srpen 2001 |
45,3 |
42,9 |
50,0 |
47,4 |
54,6 |
48,1 |
Září |
45,0 |
41,5 |
49,3 |
46,4 |
55,1 |
47,5 |
Říjen |
45,7 |
43,0 |
48,3 |
47,5 |
56,4 |
48,2 |
Listopad |
46,0 |
42,5 |
49,1 |
48,5 |
58,9 |
49,0 |
Prosinec |
46,4 |
43,8 |
48,5 |
46,6 |
56,0 |
48,3 |
Leden 2002 |
48,5 |
45,6 |
51,7 |
48,5 |
64,2 |
51,7 |
Únor |
46,1 |
45,0 |
50,8 |
50,6 |
64,0 |
51,3 |
Březen |
45,9 |
44,2 |
51,2 |
50,3 |
56,6 |
49,6 |
Duben |
51,1 |
48,3 |
54,6 |
52,3 |
56,5 |
52,6 |
Květen |
48,9 |
45,2 |
51,3 |
55,6 |
57,3 |
51,6 |
Červen |
47,6 |
45,6 |
51,7 |
54,1 |
57,0 |
51,2 |
Červenec |
50,7 |
46,1 |
49,8 |
52,9 |
59,8 |
51,9 |
Srpen |
45,3 |
45,7 |
48,3 |
47,4 |
58,6 |
49,1 |
Září |
44,2 |
45,6 |
47,7 |
41,5 |
55,3 |
46,9 |
Říjen |
40,6 |
42,1 |
46,0 |
45,9 |
61,7 |
47,3 |
Listopad |
43,6 |
44,0 |
47,8 |
48,7 |
69,2 |
50,6 |
Maloobchodní tržby (OKEČ 50 a 52) – index proti předchozímu období v %
ceny |
2002 | |||||||||||||
|
srpen |
září |
říjen |
listopad |
prosinec |
leden |
únor |
březen |
duben |
květen |
červen |
červc. |
srpen |
září |
běžné |
105,1 |
104,1 |
108,3 |
108,4 |
99,5 |
104,1 |
104,4 |
104,0 |
105,7 |
103,1 |
98,0 |
103,1 |
93,1 |
103,8 |
stálé |
103,6 |
103,6 |
108,4 |
108,7 |
99,7 |
104,2 |
104,3 |
104,1 |
105,5 |
103,4 |
99,7 |
105,4 |
95,4 |
105,6 |
od května jsou indexy jsou silně ovlivněny poklesem prodeje motorových vozidel a cenami PHM proti r. 2001 , srpnové indexy již ovlivnily povodně |
Zpracoval: Ing. Ladislav Šípek, Svaz obchodu ČR
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- § 52 paragraf 52 - Zákoník práce č. 262/2006 Sb.
- § 50 paragraf 50 - Zákoník práce č. 262/2006 Sb.
- Spotřebitelský barometr - duben 2006
- Spotřebitelský barometr - říjen 2006
- Spotřebitelský barometr - srpen 2006
- Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v červnu o 9,7 %, což bylo o 1,4 procentního bodu méně než v květnu - Indexy spotřebitelských cen - inflace - červen 2023
- Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v červnu o 9,7 %, což bylo o 1,4 procentního bodu méně než v květnu - Indexy spotřebitelských cen - inflace - červen 2023
- Spotřebitelský barometr - pokles indexu spotřebitelské důvěry
- SPOTŘEBITELSKÝ BAROMETR: „Jsme pesimističtí, ale nakupujeme ve velkém.“ - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Týdenní výhled: Řecko, EMU/Draghi, USA: červnové Spotřebitelský sentiment, barometr Chicaga, ISM průmyslu, zaměstnanost
Prezentace
21.01.2025 Nejoblíbenější Xiaomi roku má nástupce.
16.01.2025 Nejnadupanější telefon současnosti se začal…
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Charu Chanana, Saxo Bank
Mgr. Timur Barotov, BHS
Peněz bude stále více: Investování již není možnost ale nutnost!
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Překoná zlato v roce 2025 úroveň 3 000 USD? Prognózy se liší, důvody však zůstávají stejné
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti