Spotřebitelský barometr - srpen 2003
Již v červenci poklesla hodnota spotřebitelského barometru (indikátor CCI - Consumer Confidence Index) na dosavadní letošní minimum – 47,0. Tutéž hodnotu přinesl rovněž srpnový indikátor, takže po oba letní měsíce se přiblížil k nejnižší měsíční hodnotě roku 2002, vykázané v období povodňové kalamity (září 2002 – CCI = 46,9). Jednotlivé hlavní komponenty srpnového spotřebitelského barometru rovněž zůstaly oproti II. čtvrtletí na nižších hodnotách jen s malými kladnými nebo zápornými odchylkami. Již dvouměsíční znatelnější pokles spotřebitelské důvěry lze spojovat jak s ohlasem kolísáním veřejného mínění v zahraničí, tak zřejmě i s odrazem bezprostřední reagence na prezentovaná ekonomická hodnocení v souvislosti s pracemi na reformě veřejných financí a politickým dialogem k ní. Nadále lze shrnout, že z barometru je v současnosti zřejmý spíše ekonomický pesimismus, i když v členění komponent na hodnocení současnosti (41,5) a budoucnosti (43,3) je mírně lepší ocenění budoucnosti. Z komplexního přehledu názorů respondentů podle daných kategorií v jejich demograficky a sociálně členité struktuře vyplývá, že spotřebitelské a ekonomické mínění má své diference mezi různými vrstvami a skupinami respondentů. Souhrnně lze konstatovat, že při celkově nižším poklesu indikátoru CCI oproti II. čtvrtletí inklinují v letních měsících k optimistickému ladění spíše mladí respondenti (např. studenti), dále profesní skupiny více vzdělané, angažované manažersky a podnikatelsky, s vyššími příjmy, z hlavního města i dalších spíše větších či středních osídlení. Základní komponenty indikátoru CCI se vyvíjely Konfrontace spotřebitelského barometru s vývojem tržeb na maloobchodním trhu a naopak ukazuje, že do června, kdy barometr vykázal ještě vyšší hodnotu 48,5, předčil vývoj maloobchodu očekávání. Nebylo tomu tak však ve službách v cestovním ruchu. Červnový meziroční index maloobchodních tržeb ve stálých cenách (OKEČ 50 + 55) dosáhl výjimečné hodnoty 107,5. Za celé II. čtvrtletí dosáhl tento index 104,3. Červencový a srpnový index spotřebitelského barometru CCI pokračování takové dynamiky maloobchodních tržeb nepotvrzují.
Meziroční indexy maloobchodních tržeb (OKEČ 50 a 52) - 2002/01 a 2003/02
Indexy spotřebitelského barometru za červenec 2003 ve struktuře respondentů a podle hlavních komponent
Další informace a podrobnosti ze Spotřebitelskému barometru společnosti GfK (např. názory na vývoj cen, spoření, privátních investic, nezaměstnanosti, data z regionů a další) lze čerpat na www.gfk.cz.
Zpracoval: Ing. Ladislav Šípek, Mag Consulting (ladislav.sipek@seznam.cz)
|
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz