SPOTŘEBITELSKÝ BAROMETR: „Jsme pesimističtí, ale nakupujeme ve velkém.“
„Jsme pesimističtí, ale nakupujeme ve velkém.“
Hladina indexu spotřebitelské důvěry obyvatel ČR od poloviny minulého roku vytrvale klesá. Říjnová hodnota indexu dokonce poklesla na úroveň 43,2 bodu, což je ve srovnání s hodnotou naměřenou v minulém měsíci o 4,3 body méně. Dlouhodobě největší podíl na tom mají pesimistická očekávání ohledně budoucího vývoje hospodářské situace.
K současnému výraznému poklesu důvěry spotřebitelů v českou ekonomiku pak zcela jistě přispěly i diskutované reformní zákony související s reformou veřejných financí. Paradoxní na celé situaci je, že občané mají pocit, že celková hospodářská situace se již delší čas zhoršuje, ale finanční situace jejich domácností je více-méně stabilní. To nakonec potvrzují i statistická data o průběžném růstu průměrné mzdy a relativně stabilním vývoji kupní síly obyvatelstva. Pocity lidí jsou tedy pesimističtější než by odpovídalo realitě, kterou žijí. Konec konců, dá se říct, že odpovídají medializované realitě, jenž na jedné straně straší chmurnými perspektivami vývoje ekonomiky a na druhé straně pobízí ke zvýšené spotřebě (nákupy na úvěr rostou závratným tempem).
Obyvatelé ČR nešetří na horší časy tak, jak by to odpovídalo jejich pesimismu. Naopak velké nákupy jsou stabilně ve vysokém kurzu a představují nejoptimističtější složku indexu spotřebitelské důvěry.
Tyto závěry vycházejí z průzkumu společnosti GfK Praha, který se realizuje pravidelně každý měsíc metodou telefonického dotazování na vzorku 1 000 náhodně vybraných osob ve věku 15 – 79 let z celé České republiky.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři