Autobusové linky 375 a 377 do Brandýsa a Kostelce ve Středočeském kraji zřejmě nahradí trolejbusy
Trolejbusy z Prahy by do Středočeského kraje mohly vyjíždět již v roce 2025. Konkrétně by mělo jít o náhradu nynějších příměstských autobusových linek 375 (trolejbus pojede z pražské Harfy do Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi) a 377 (z pražských Letňan do Kostelce nad Labem). „Krajská rada schválila závěry hodnocení ekonomické efektivnosti a rozhodli jsme se pokračovat v další investorské přípravě akcí,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Borecký (STAN).
Celkové náklady na přípravu a realizaci stavby tratí budou hrazeny na základě smlouvy o spolupráci mezi Dopravním podnikem hl. města Prahy a Středočeským krajem. „Praha a Středočeský kraj se budou na nákladech podílet podle toho, jaká část trati leží na jejich katastrálním území,“ upřesnil Petr Borecký. Jak dále uvedl, tyto dvě linky jsou technicky realizovatelné a na základě předpokládaných parametrů jsou i ekonomicky efektivní.
Náklady na projektovou přípravu a realizaci budou hrazeny z vlastních zdrojů KSÚS Středočeského kraje, popř. ze zdrojů IROP/ITI nebo OPD3, a to v návaznosti na vypsané dotační podmínky. „Investorská příprava staveb a jejich realizace by měla probíhat v letech 2020-24. První celý rok provozu se předpokládá v roce 2025,“ říká radní pro oblast dopravy. Podle něj jsou dotační podmínky v současné době nejasné, nicméně Středočeský kraj počítá se spolufinancováním z dotačních zdrojů ve výši 70 nebo 85 procent.
Z přepravního hlediska nedojde ke změnám, nicméně pozitivní dopad je zřejmý v oblasti životního prostředí (zejména výfukové plyny a hluk). „Podstatně se sníží uhlíková stopa,“ vyzdvihuje Petr Borecký. Z ekonomického hlediska projekty obou linek pohybují nad hranicí ekonomické efektivnosti a je tedy zajištěna návratnost vynaložených prostředků na zřízení a zajištění provozu parciálních trolejbusů.
Stavbou bude rozšířena stávající síť trolejového vedení, která umožní nahradit autobusové linky za trolejbusové a v případě použití parciálního trolejbusu umožní dobití jejich baterií.
Náklad na stavbu se předpokládají v následující výši (v tis. Kč vč. DPH):
Linka |
Příprava |
Realizace |
Stavební dozor |
375 |
16 752,5 | 678 737,4 | 6 050 |
377 |
12 216,5 | 462 679,8 | 3 630 |
Očekávané náklady na spolufinancování při dotaci 70% uznatelných nákladů
Projektové náklady |
Výkupy |
Náklady na realizaci |
TDI |
CELKEM |
|
Linka 375 |
2 404 875 | 108 000 | 101 810 610 | 907 500 | 105 230 985 |
Linka 377 |
1 751 475 | 81 000 | 69 401 970 | 544 500 | 71 778 945 |
Celkem |
4 156 350 | 189 000 | 171 212 580 | 1 452 000 | 177 009 930 |
Dopad do rozpočtu kraje v letech (předpoklad 70% dotace)
0 | 1 662 540 | 2 682 810 | 51 799 374 | 86 332 290 | 34 532 916 |
Očekávané náklady na spolufinancování při dotaci 85% uznatelných nákladů
Projektové náklady |
Výkupy |
Náklady na realizaci |
TDI |
CELKEM |
|
Linka 375 |
1 202 438 | 54 000 | 50 905 305 | 453 750 | 52 615 493 |
Linka 377 |
875 738 | 40 500 | 34 700 985 | 272 250 | 35 889 473 |
Celkem |
2 078 175 | 94 500 | 85 606 290 | 726 000 | 88 504 965 |
Dopad do rozpočtu kraje v letech (předpoklad 85% dotace)
0 | 831 270 | 1 341 405 | 25 899 687 | 43 166 145 | 17 266 458 |
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz