(Kurzy.cz)
Ekonomické uzavírky si v maloobchodu vybírají svou daň
Říjnové
tržby v maloobchodu byly podle očekávání zatíženy zavedením vládních
restriktivních opatření. Nicméně meziroční pokles tržeb byl nižší, než jsme
předpokládali my i trh. Vyjma prodeje automobilů tržby poklesly meziročně o
0,9 % (září +0,4 %). Po zahrnutí prodeje vozidel tržby meziročně poklesly o
4,0 %. Zářijový výsledek byl ČSÚ revidován směrem nahoru, konkrétně z -2,8 % na
-2,5 %.
Maloobchodní tržby | ||||
---|---|---|---|---|
v % r/r |
Aktuální |
Předchozí |
RB |
Trh |
Včetně aut | -4,0 |
-2,8 |
-6,5 |
-5,3 |
Bez aut | -0,9 |
0,4 |
-3,3 |
-3,3 |
Zdroj: Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ |
Vládní opatření vedla k poklesu tržeb především v prodejnách nepotravinářského zboží. Například tržby v kategorii oděvů a obuvi zaznamenaly meziroční pokles o 31,6 %. Byl tak prohlouben předchozí pokles o 18 %. Tržby se snížily také ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 16,4 %), s potravinami (o 17,3 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 18,8 %). Ovšem nejvíce utrpěl sektor zahrnující ubytování, stravování a pohostinství, kde došlo k poklesu o 60 % (v září o 27,9 %). Omezení volného pohybu a práce z domova se patrně projevily také v nižších tržbách pohonných hmot (-11,6 %).
Bez překvapení opět působily ve směru růstu tržeb prodeje přes internet, kde se dostavil nárůst o 31,5 % oproti předešlým 19,7 % a srpnovým 14,4 %. Sektoru online prodeje se tak vlivem omezení spojených s koronavirem nadále daří. Otázkou je, do jaké míry se tento trend v budoucnu normalizuje. Je možné, že i v absenci omezení budou spotřebitelé volit nákupy prostřednictvím internetu častěji, než bylo doposud zvykem. Stěžovat si nemohly ani nespecializované prodejny s převahou potravin (růst o 5,3 %) a prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 6,3 %).
Vládní protiepidemická opatření přinesla očekávaný, i když mírnější, pokles říjnových maloobchodních tržeb. Celkově tak maloobchod včetně prodeje automobilů za prvních deset měsíců letošního roku ztrácí 5,6 %. Jelikož nás ekonomické uzavírky provázely i celý listopad, nelze od příštího výsledku maloobchodních tržeb očekávat změnu. Uzavřeny během listopadu zůstaly také autosalony, což dle informací od Svazu dovozců automobilů vedlo k nižšímu odbytu o 13 %. Vysokofrekvenční data měřící aktivitu spotřebitelů již v uplynulých několika týdnech nehlásily další pokles, nadále ovšem setrvaly na nízkých hodnotách. V negativních číslech se meziročně drží také objem karetních transakcí, který v listopadu oproti říjnu ještě dále navýšil ztráty. S blížícím se koncem roku jsou tak nadějí pro tržby v maloobchodu vánoční nákupy. Ty by ovšem měly být v porovnání s minulými roky slabší vzhledem ke složitější finanční situaci některých domácností, nejistotě ohledně udržení zaměstnání a vyššímu sklonu spořit. Navíc opětovné zpřísnění vládních nařízení do konce roku nelze vyloučit.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vít Hradil, analytik ,
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz