Pokud se obchody a restaurace v prosinci opět zavřou, bude to pro řadu z nich likvidační. Tržby se řadě z nich citelně propadaly již v říjnu, ukazují dnešní čísla ČSÚ
Maloobchodní tržby se v říjnu propadly, a to nejvýrazněji od
května. Na maloobchod totiž v říjnu dolehla druhé vlna koronavirové
pandemie. Řada maloobchodních provozů byla vládními nařízeními zavřena, nebo
byl alespoň jejich provoz omezen.
Od 14. října došlo k zavření restaurací, baru či klubů, ale
také posiloven nebo fitness center. Restaurace mohly využít možnosti prodeje
přes výdejní okénko, ale jen do osmé hodiny večerní. Od 22. října se pak
zavřely maloobchodní prodejny s výjimkou prodejen potravin, drogerií,
lékáren nebo prodejen malých domácích zvířat a potřeb pro ně.
Přes celkový pokles maloobchodu, meziročně ve stálých cenách bez
očištění o 0,9 procenta, došlo k poměrně výraznému navýšení útrat Čechů za
potraviny. Tyto výdaje stouply meziročně o 3,9 procenta, tedy nejvýrazněji od
letošního února. Důvodem bylo předzásobování obyvatel potravinami z důvodu
obav z šíření nákazy a také zmíněný fakt, že prodej jídel
v restauracích byl citelně omezen. Znatelně se ovšem propadl prodej
pohonných hmot u čerpacích stanic, a to jak v důsledku citelného meziročního
poklesu cen benzínu i nafty, tak v důsledku zpřísňování protipandemických
opatření, jež vedla k omezování dopravy do zaměstnaní a dopravy obecně.
Podobně jako
na jaře se maloobchodní poptávka přesunovala z kamenných prodejen do
online obchodů. Tržby e-shopů (a zásilkových služeb) poskočily meziročně o 31,5
procenta, tedy nejvýrazněji od května. Nejvýraznější propad od měsíců dubna či
května zaznamenaly kamenné prodejny knih, kamenná papírnictví, obchody
s nábytkem a elektronikou a mobily, železářství či obchody
s textilem, obuví a oděvy.
Další propad
maloobchodu lze z obdobných důvodů jako v říjnu očekávat také
v listopadu. Prosincová čísla vykáží díky otevření obchodů i restaurací
hned zkraje měsíce zlepšení, přičemž nelze vyloučit poměrně silný kompenzující
efekt, kdy lidé alespoň částečně budou dohánět nemožnost uskutečnění řady
nákupů v předchozím více než měsíci. Záleží ovšem na tom, zda ještě
v prosinci nedojde pod vlivem zhoršování pandemické situaci
k opětovnému uzavření obchodů, ať už v čase ještě adventním nebo pak
hned po vánočních svátcích. To by tržby v maloobchodě opět citelně snížilo
a oslabilo zmíněný kompenzující efekt. Pro řadu maloobchodních provozoven by
takový zásah mohl být likvidační, případně by je přiměl uchýlit se již výhradně
k online prodeji.
V základním scénáři je ovšem nutno počítat s celoročním
propadem maloobchodu o 1,5 procenta.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz