Španělsko – K „boomu“ elektromobility schází dobíjecí infrastruktura
03.12.2020 / 11:31 | Aktualizováno: 03.12.2020 / 11:45
Pokud současná koronavirová krize skutečně něco ukázala, pak je to význam inovací a co nejpružnějšího přístupu k nim. Španělsko, jedna ze zemí, které byly touto krizí zasaženy v Evropě nejvíce, si je potřeby dalšího technologického rozvoje velmi dobře vědomo.
Jedním z pilířů současné španělské politiky je zásadní důraz na ekologickou přeměnu a na odklon od tradičních energetických zdrojů. Není jediné vládní prohlášení, v němž by nebyla zmínka o nutnosti plnit environmentální závazky týkající se přechodu na obnovitelné zdroje energie. Odklon od jádra a omezení emisí oxidu uhličitého jsou témata, která v posledních letech trvale získávají na intenzitě.
Vládní kampaň ochrany životního prostředí se promítá i do stále rostoucího zájmu španělské veřejnosti o tuto oblast.
Že nemá jít jen o prázdnou rétoriku, dokazuje i skutečnost, že 30% prostředků z postcovidového fondu na rekonstrukci, které Španělsku poskytne Evropská unie, bude směřovat do ekologické transformace.
Španělsko by rádo aspirovalo na to stát se v budoucnu evropským technologickým a zároveň zeleným gigantem. V oblasti obnovitelných energií si vede velmi dobře, tyto zdroje energie tvoří téměř 40% procent jeho energetického mixu. Poslední fungující jadernou elektrárnu by Španělé rádi vyřadili z provozu v roce 2035.
Kde však Španělsko bude opravdu potřebovat zabrat, aby dohnalo srovnatelné evropské země, je oblast elektromobility. Tento fakt si uvědomují, jak politici, tak veřejnost.
Efektivní přechod z konvenčně poháněných vozidel k takovým, která neznečišťují ovzduší, se Španělsku zatím příliš nedaří. Nicméně dle informací zdejší Automobilové asociace ANFAC poptávka po elektromobilitě v zemi trvale roste a k dispozici je stále širší nabídka modelů. I přes tento pozitivní trend země v porovnání s ostatními srovnatelnými evropskými partnery pořád ještě zaostává.
Významnou překážkou při přechodu na dopravu šetrnější k životnímu prostředí je současná naprosto nedostatečná kapacita nabíjecí infrastruktury prakticky na celém území státu.
V této době je k dispozici pouze 7 607 veřejných dobíjecích míst. Toto číslo je velmi vzdálené od cíle 50 tisíc stanic už v roce 2023. O dva roky později by to mělo být 110 tisíc, s konečným cílem 340 tisíc v roce 2030. Tak je to stanoveno v projektu „Automotive 2020 – 2040“, plánu udržitelné mobility pro dekarbonizaci dopravy. Jediné dva regiony, které nyní disponují stanicemi s výkonem vyšším než 250 KW, jsou Katalánsko a Baskicko.
Prvním a zásadním krokem na cestě k udržitelné elektromobilitě tak je implementace tohoto ambiciózního plánu zásadního rozšíření sítě dobíjecích stanic. Právě to skýtá řadu příležitostí i pro zahraniční firmy. Vzhledem k tomu, že Španělsko je v této oblasti pozadu za evropskými zeměmi, mají zahraniční společnosti výhodu toho, že disponují většími zkušenostmi a mají v praxi ověřené technologie. Toto know-how jim dává jistou komparativní výhodu pro prosazení se na místním trhu.
Očekávaná dynamika rozšiřování dobíjecí sítě by měla mít i dopad na uvažování spotřebitelů. Ti s případnou koupí často otálejí právě z důvodu současného nedostatku možností snadno dosažitelného a pohodlného dobíjení nových vozů.
Národní plán ekologické tranzice pro roky 2021-2030 počítá s pěti miliony elektrických vozidel, což se jeví jako poměrně ambiciózní představa. Vláda již prezentovala řadu podpor a dotací určených pro majitele elektrických či hybridních aut. Velká města jako Madrid a Barcelona motivují své obyvatele k jejich koupi možností parkovat zdarma a podle vlády by měly nejnovější dotace pro bezemisní vozidla dosáhnout částky až čtyř tisíc eur.
Španělský automobilový průmysl, který vytváří 10% HDP a má devítiprocentní podíl na zaměstnanosti, čeká netrpělivě na „boom“ prodeje nových automobilů s alternativními druhy pohonů. Je si nicméně dobře vědom toho, že kvalitní dobíjecí infrastruktura bude pro naplnění jejich plánů nepostradatelná.
Španělsko věří, že systém vládních podpor a dotací, které se v této oblasti nabízejí, bude dostatečným impulsem pro to, aby se podařilo naplnit jeho „zelené ambice“. Aby se tak zařadilo mezi zodpovědné aktéry v oblasti snižování emisí a využívání alternativních pohonů v dopravě.
Rozvoj elektromobility a mohutné investice do tohoto odvětví by kromě pozitivního vlivu na životní prostředí měly mít i významné ekonomické dopady. Měly by do budoucna pomoci zvýšit konkurenceschopnost, zajistit další pracovní příležitosti a celkově posílit atraktivitu země pro zahraniční investory.
Na pozadí současné krize, kterou Španělsko prochází, se rozvoj elektromobility a její přínosy jeví jako možné řešení některých akutních problémů. Samozřejmě pokud vše půjde, jak si to plánovači představují.
Elektromobilita je v současnosti ve Španělsku IN a mnozí ji vnímají jako příležitost jak znovu zazářit.
Vypracovaly:
Sára Sedláčková, stážistka
Daniela Čapková, ekonomická diplomatka Velvyslanectví ČR v Madridu
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz